rida i grimma/Hackamore

Soff91

Trådstartare
Hur gör man för att vänja en häst att bara ha grimma eller Hackamore vid ridning? hur gör ni för att den ska fatta att den ska svänga. Jag red så på min förra häst förr i paddocken och det sluta med att hon galopera och att jag fick hålla fast mig i manen för hon inte brydde sig om vad jag gjorde när hon hadde grimma

Sv: rida i grimma/Hackamore

Min ponny är uppmärksam på mig (mestadels iaf) så en dag när han hade fått sår som var ivägen för tränset så provade jag helt enkelt att rida i grimma eftersom den missade såren. Jag tror inte att jag gjorde nån särskilt egentligen utan red mest som vanligt. Men jag kan inte ha bettlöst på uteritter för då händer det att han plötsligt slänger sig iväg och då får jag inte hejd på honom.

Jag rider för det mesta med side pull eller med hack och jag rider precis som vanligt.
Pållen verkar gilla det oxå. :bow:

Det är ju skillnadpå att rida med hackamoreoch att rida med grimma. Hackamoretär ju skarpare. När min 4-åring byttetänder etc. så satte jag på hackamore, och redsom vanligt utan problem. Jag skrittade lite extra innan bara och gjorde lite halter samt svängdelite för att kolla att hon förstod :). Så ta ned hästen/ponnyn till skrittochhåll dig där tills det känns bra.

rid med både bett och hackamore/grimma (två tyglar alltså) de första gångerna. Låt tyglarna som går till bettet hänga medans du använder tyglarna till hackamoret/grimman.
Då kan du se om hästen förstår vad du menar, och du kan använda bettet ifall det skulle behövas.

Fungerar allt utan problem kan du plocka bort bettet sedan.

kl.

nar du skriver hackamore, pratar du om den "engelska" varianten som ar ett brett band med ludd pa insidan och metall bitar som man faster tyglarna i, Eller pratar du om "a mechanical hackamore" som har rorliga delar och fruktansvart skarpt.

Och till din fraga, som ngn sa, nar du borjar trana hasten for hackamore/bettlost, andvand bada (trans utan nosgrimma, hackamoren tar plats av nosgrimma) och rid sedan som om du hade ett kandar pa hasten, med transet da vara bridongbettet. Om hasten da sticker kan du parera med hackamoren ocksa, genom att den gor att huvudet gar ner och sen forstas det vanliga satt huvudet till sidan och rid i cirkle. Da stannar hasten.

Dock, jag avrader pa det starkaste att anvanda en mechanical hackamore, det ar svart att lara sig att anvanda korrekt och manga hastar har blivit forstorda da ryttaren trodde de visste vad de gjorde. En ratt tranad hast behover inte sana skarpa saker pa sig.. Desto mindre aker hangandes av hasten det battre ar det..

som en sidnote, om du har en unghast och borjar trana med inspanningstyglar, kan du anvanda grimma istallet for trans med bett, det lar hasten att boja lika bra som att satta saker i munnen pa dem..

lycka till

det är mycket stor skillnad på hack och grimma.

hack är tex mycket "skarpare";)

De första gångerna som man rider på hack är det bar att spänna upp det ganska hökt(om man sätter det för långt ner på mullen o man inte är van vid att rida med det kan man knäcka deras näsben:eek:)

få först din häst lydig i skriten med hack

tipsar om att i alla fall rida med hack en gång i veckan för det är ganska skönt för hästen att slippa ha något i munnen

Lycka till!

kolla även bloggen:banana: Länk borttagen enligt bukefalos regler. /moderator

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 694
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
821
Senast: phie
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama