Rida i djupsnö

LitenIsa

Trådstartare
vet inte riktigt vart jag ska lägga tråden då forumet ridning inte längre finns kvar. ber om ursäkt ifall den hamnat fel.

När man rider i djupsnö. Till knäna på hästen. I vilken gångart ger det mest? känns som att det är jobbigare för hästen att skritta och trava än att susa fram i galopp (även om det är ruskigt mysigt;) ).

Sv: Rida i djupsnö

Jag vet inte, men jag tr som du att det är i skritt som de får kämpa mest.
När man själv trampar omkring i snö är det ju ibland enklare att förflytta sig lite fortare så man inte helt plötsligt får ett stopp. Hoppas du förstår vad jag menar.

Finns ju forumet "fritidsridning", kanske det passar bäst för denna fråga?

Långsam galopp och långsam trav har jag hört ska vara krävande muskelmässigt, att bara få en långsam galopp (duktigt samlat) utan djupsnö kräver sina musklerdet också.

Jag tycker att det är lättare för hästen att snubbla om man travar i djupsnö. Kliver den fel eller missbedömmer mottrycket av snön när den ska sträcka ut ett framben så snubblar den oftast och kan inte ta emot sig på ett bra sätt. Jag brukar skritta och galoppera!

Jag tycker det verkar vara lättare för hästen att springa fort i djupsnö än långsamt, min häst travar i vanliga fall väldigt sakta men i djupsnö ökar hon farten och drar upp knäna under hakan:)

Javisst drar även mina upp knän under hakan, men om dom blir lite trött så orkar dom inte lyfta så högt som krävs och då är det lätt att dom styper på huvudet. Vid galopp så krävs att båda frambenen "viker sig" samtidigt för att dom ska stypa.

*kl*

Det där med att snubbla. Min herre snubblar faktist mest då han galopperar i snö. Och jag själv tror att skritt och riktigt samlad trav är jobbigt för dem. Märks att han gärna vill "gasa" på.

Tack för svaren var mest en liten fundering jag hade sådär på söndagskvällen.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 744
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama