parfymflaska
Trådstartare
En av våra ponnyer har en liten medryttare (typ 9 år) som också rider på ridskola. På hennes ridskola rider de helt utan rösthjälper, dvs inga smackningar, inga "prrr", inga "bra" eller något. Jag har aldrig hört talas om innan att man som nybörjare på ridskola rider helt utan rösthjälper och är nyfiken på varför, vad poängen med det kan vara. Eftersom jag själv alltid har tyckt att just rösten är till stor hjälp såväl för barn som kanske ännu inte har så bra kroppkontroll och styrka, som för mig som vuxen när jag tränar mina hästar. På (dressyr-)tävling måste man såklart kunna rida utan att smacka osv, men då får man ju heller inte ha spö, vilket många har på träning (och det har de även på denna ridskola).
Kan det vara att det upplevs som störande om man ãr många elever? Fast där jag red som barn var det nog bortåt tio elever i varje barngrupp och där störde aldrig rösthjälperna vad jag upplevde, varken när jag själv red eller när jag senare undervisade. Man sitter ju inte och låter hela tiden, utan i likhet med ett spö kan det vara en förstärkning eller ett förtydligande av hjälperna från händer, skänkel och vikt.
Vad tror och tycker ni? Fördelar och nackdelar med att rida helt utan rösthjälper?
Kan det vara att det upplevs som störande om man ãr många elever? Fast där jag red som barn var det nog bortåt tio elever i varje barngrupp och där störde aldrig rösthjälperna vad jag upplevde, varken när jag själv red eller när jag senare undervisade. Man sitter ju inte och låter hela tiden, utan i likhet med ett spö kan det vara en förstärkning eller ett förtydligande av hjälperna från händer, skänkel och vikt.
Vad tror och tycker ni? Fördelar och nackdelar med att rida helt utan rösthjälper?