Rida hästen i Form

M

Meee3

Jag vet inte om det finns en liknande tråd, så ni får ursäkta ;)

Vad är det egentligen som får hästen att gå i form? *korkad*
Handlar det inte om att man är mjuk i handen och sitter/driver bra med sätet?
Vissa pratar om det som om det vore en övning, men det är det väl inte???

Idag så red jag som vanligt, men RED verkligen, om ni fattar, och hästen gick såååå fint i form och trampade på :)

Men för att hästen ska arbeta rätt så finns det väl inte en speciell övning (även om vissa övningar kanske hjälper till att mjuka upp), eller hur? :D

Sv: Rida hästen i Form

Lite (väl?) enkel förklaring kanske, men ändå ; När hästen går i form så är den (och bör vara) avslappnad och speciellt genom ryggen så att den höjer lite på ryggen för att kunna börja trampa under sig med bakbenen och arbeta aktivt med bakdelen. vet inte om det är ett "måste" men en häst som går i form böjer ofta också på halsen så att den har nacken som högsta punkt. En häst i form kommer även svara bra på dina hjälper.

För att få hästen att gå i någonlunda form arbetar iaf jag med ställning , rakriktning, tempoväxlingar, olika ridvägar både på böjt och rakt spår och givetvis halvhalter så att man "flyttar över" hästens tyngdpunkt till bakdelen. Rider också lite sidvärtsrörelser (skänkelvikning, bak- och framdelsvändning) som är lösgörande för hästen.

Att rida hästen i form är dock inte ngt man riktigt kan "lära" sig, utan det gäller att rida i balans och vara mjuk och stödjande i hand, sits och skänkel så kommer hästen till slut att börja forma sig . Det tar givetvis olika tid beroende på vad man har för häst också..

Denna förklaring från min ridlärare hjälpte mig att hitta det;
Tänk dig att skänkeln är svart och handen är vit. Du ska nu blanda den perfekta gråa färgen som hästen du rider har. Alla hästar är olika gråa så det går oftast inte på första försöket.

Tänk dig att skänkeln är svart och handen är vit. Du ska nu blanda den perfekta gråa färgen som hästen du rider har. Alla hästar är olika gråa så det går oftast inte på första försöket.

Vilken enkel och relativt bra förklaring :) Ska försöka komma ihåg den till min redovisning i instruktörskunskap!

Som jag förstår din fråga vet du vad som menas med "i form" och kan också rida hästen "i form" men vet inte riktigt vad som händer?
Jag skulle lite förenklat säga
1. Hästen är lösgjord (avslappnad, mjuk, eftergiven) och
2. Bjuder/driver på med bakbenen fram till handen som fångar upp bjudningen och stämmer av.
För att lösgöra hästen finns olika övningar t ex sidvärtesrörelser och ridning på böjt spår.
Detta gäller hästar som fungerar "normalt".

Och du har rätt i att det finns lösgörande övningar, men för att kunna fånga upp bjudningen på rätt sätt krävs snarare en viss känsla.

Fast det finns ju lite olika filosofier/tillvägagångssätt gällande formen, och "alla" passar inte det där in på..
Vissa (ffa på ridskolor i regel?) vill ha hästen i handen - oftast mer till en början och sen mindre och mindre ju mer skolade ekipaget blir.
Men så finns det ju många (inklusive jag, som ni kanske redan förstått! :angel: ) som INTE anser att man bäst får till en bra form genom att ge stöd i handen utan tvärtom i princip. Att man har lätt för att orsaka spänningar och "fusk" i formen (för mycket skjutkraft) om man ger hästen det där femte benet.

Kommer med halv fasa ihåg på tiden det uppmuntrades att rida de framtunga hästarna med så mycket stöd i handen att magmusklerna jobbade järnet för att ens orka hålla emot när hästen "tog stöd", och samtidigt driva på som attans för att få "energi" nog att få den på tygeln och ge efter. Sen hade en del sina egna fina sågningsmetoder för att inte få lika mycket vikt i handen :angel: :eek:

Det kan ta evigheter innan man kommer till en riktigt bra form, vissa hästar kommer man nog inte heller lyckas med till 100%, eller ens 90% för den delen.
Det viktigaste tycker jag är att man tar hänsyn till pusselbitarna - och att vissa bör vara högre i prio än andra.
*Avslappningen och förmåga att söka sig framåt/nedåt är alltid prio 1 för mig. Inte alltid man *kan* lära in det fullt ut redan från början, men att man strävar efter det hela tiden.
*Framåtbjudning - men den typ av bjudning som ger energi i hästen utan att hästen gör för mycket för det. Att den kan visa samma energi/bjudning i en riktigt sakta skritt där benen knappt rör sig framåt genom att vara alert nog att direkt kunna öka på vid begäran. Också något som man kanske inte alltid har till en början utan som kan komma på köpet efter en del träning, men som bör finnas som mål att komma till så snart som möjligt.
*Lydnad - som det låter.. Lätt att träna på redan från början.
*Rakriktning, att successivt förbättra rakriktningen och få en häst som belastar bogar och bakben jämnt. Något som bör förbättras lite i taget under hela utbildningen. Just att kunna ha koll på bogar och bakdel till en viss grad ser jag också som en förutsättning för att kunna rida sin häst i form. Hur vet man annars att den inte bara kommer lägga över en massa vikt på ena bogen? Eller lägga massor med vikt på ETT bakben tills det är överbelastat och gå och spara det andra? Då skiter sig ridningen "i form" ganska rejält, vad hjälper det att hästen kan bära med bakbenen om den bär alldeles för mycket med ett bakben och mycket mindre med det andra?
*Balans/samling, lära hästen vinkla bäckenet.
Men från början har det ganska låg prio tills övriga grunder sitter hyfsat.

Sen är såklart ryttarens sits och inverkan också viktig. En dressyrtränare (och tidigare hoppryttare på svår nivå) sa att för att kunna rida svår dressyr behöver man ha balans nog att kunna hoppa hinder på 1.20 utan händer. Så dels behöver man ha balansen och stadgan i sitsen för att kunna balansera upp hästen de enstaka steg de håller på att falla ur även när den kommit en bit (ffa i början av samlingsutbildningen) - istället för att balansera hästen i handen - dels behöver man vara föjsam nog att hästen vågar släppa på spänningar och höja sin rygg, bjuda in ryttaren till ryggen, dels behöver man kunna ändra sin position till att passa ändamålet, kunna inverka på hästens höfter, bogar, bakben, tyngdpunkt osv med sin egen sits. Riktig kroppskontroll mao.

Nu kanske man tycker att det här är väldigt höga krav/mål. Samtidigt så är det många pusselbitar (säkert vissa jag glömt! :o ) för att få en ärlig form. Därav att många inte haren 100%-ig form trots att man säger att hästen går "i form", får bra poäng i dressyrprogrammen osv. För det viktiga är ju att hästen är harmonisk, balanserad, avslappnad och lär sig avlasta sin ryggrad och framdel. Men det faller oftast på minst 1-2 av de punkterna. Tills man kanske äntligen jobbat sig upp till en bra helhet.

Ursäkta en lång avhandling, och det mesta var såklart riktat till TS! :p Men så är det ju inte direkt en enkel fråga (tycker jag).

Fast det finns ju lite olika filosofier/tillvägagångssätt gällande formen, och "alla" passar inte det där in på..
Vissa (ffa på ridskolor i regel?) vill ha hästen i handen - oftast mer till en början och sen mindre och mindre ju mer skolade ekipaget blir.
Men så finns det ju många (inklusive jag, som ni kanske redan förstått! :angel: ) som INTE anser att man bäst får till en bra form genom att ge stöd i handen utan tvärtom i princip. Att man har lätt för att orsaka spänningar och "fusk" i formen (för mycket skjutkraft) om man ger hästen det där femte benet.

Kommer med halv fasa ihåg på tiden det uppmuntrades att rida de framtunga hästarna med så mycket stöd i handen att magmusklerna jobbade järnet för att ens orka hålla emot när hästen "tog stöd", och samtidigt driva på som attans för att få "energi" nog att få den på tygeln och ge efter. Sen hade en del sina egna fina sågningsmetoder för att inte få lika mycket vikt i handen :angel: :eek:

Det kan ta evigheter innan man kommer till en riktigt bra form, vissa hästar kommer man nog inte heller lyckas med till 100%, eller ens 90% för den delen.
Det viktigaste tycker jag är att man tar hänsyn till pusselbitarna - och att vissa bör vara högre i prio än andra.
*Avslappningen och förmåga att söka sig framåt/nedåt är alltid prio 1 för mig. Inte alltid man *kan* lära in det fullt ut redan från början, men att man strävar efter det hela tiden.
*Framåtbjudning - men den typ av bjudning som ger energi i hästen utan att hästen gör för mycket för det. Att den kan visa samma energi/bjudning i en riktigt sakta skritt där benen knappt rör sig framåt genom att vara alert nog att direkt kunna öka på vid begäran. Också något som man kanske inte alltid har till en början utan som kan komma på köpet efter en del träning, men som bör finnas som mål att komma till så snart som möjligt.
*Lydnad - som det låter.. Lätt att träna på redan från början.
*Rakriktning, att successivt förbättra rakriktningen och få en häst som belastar bogar och bakben jämnt. Något som bör förbättras lite i taget under hela utbildningen. Just att kunna ha koll på bogar och bakdel till en viss grad ser jag också som en förutsättning för att kunna rida sin häst i form. Hur vet man annars att den inte bara kommer lägga över en massa vikt på ena bogen? Eller lägga massor med vikt på ETT bakben tills det är överbelastat och gå och spara det andra? Då skiter sig ridningen "i form" ganska rejält, vad hjälper det att hästen kan bära med bakbenen om den bär alldeles för mycket med ett bakben och mycket mindre med det andra?
*Balans/samling, lära hästen vinkla bäckenet.
Men från början har det ganska låg prio tills övriga grunder sitter hyfsat.

Sen är såklart ryttarens sits och inverkan också viktig. En dressyrtränare (och tidigare hoppryttare på svår nivå) sa att för att kunna rida svår dressyr behöver man ha balans nog att kunna hoppa hinder på 1.20 utan händer. Så dels behöver man ha balansen och stadgan i sitsen för att kunna balansera upp hästen de enstaka steg de håller på att falla ur även när den kommit en bit (ffa i början av samlingsutbildningen) - istället för att balansera hästen i handen - dels behöver man vara föjsam nog att hästen vågar släppa på spänningar och höja sin rygg, bjuda in ryttaren till ryggen, dels behöver man kunna ändra sin position till att passa ändamålet, kunna inverka på hästens höfter, bogar, bakben, tyngdpunkt osv med sin egen sits. Riktig kroppskontroll mao.

Nu kanske man tycker att det här är väldigt höga krav/mål. Samtidigt så är det många pusselbitar (säkert vissa jag glömt! :o ) för att få en ärlig form. Därav att många inte haren 100%-ig form trots att man säger att hästen går "i form", får bra poäng i dressyrprogrammen osv. För det viktiga är ju att hästen är harmonisk, balanserad, avslappnad och lär sig avlasta sin ryggrad och framdel. Men det faller oftast på minst 1-2 av de punkterna. Tills man kanske äntligen jobbat sig upp till en bra helhet.

Ursäkta en lång avhandling, och det mesta var såklart riktat till TS! :p Men så är det ju inte direkt en enkel fråga (tycker jag).

Helt rätt, ingen enkel fråga att besvara. Vad jag menade med mitt svar var bara att det hjälpte mig börja förstå, att rida är en konst som tar hela livet att lära sig. Jag har bara ridit ett år så än så länge är jag fullt nöjd med att hästen söker sig framåt och går med eftergift i nacken. Resten kommer väl förhoppningsvis ju mer jag lär mig. Det var en bra start för mig. Det var allt jag sa ;)

Ja såklart, alla måste börja i någon ände! :p

Att skola ryttaren tar längre tid än att skola hästen...

Såg att den här tråden var ganska gammal men tänkte att jag kunde svara i alla fall :laugh:

Det viktigaste inom ridningen för mej är eftergift och framåtbjudning
Tillexempel, när jag har värmt upp på långa tyglar tyglar ett tag och sedan kortar upp dom brukar jag rida på en volt. I början ställer jag med ett ledande tygeltag och ramar in hästen med innerskänkeln. Så fort hästen gör som jag vill (t.ex söker sej ner på tygeln) så ger jag eftergift genom att släppa liiiite på handen och lätta hela sitsen, detta med sitsen är inte så lätt att förklara, men jag släpper skänkeln lite och försöker sitta lite lättare, bara för någon sekund.

Jag har en kompis som förut bara strävade efter att få hästen ner på tygeln och om hon måste så tvingar hon gärna ner hästen, genom att hålla händerna med typ 1 meters mellanrum (överdrift ;))
och nästan ställa med båda tyglarna?
Så gjorde jag också förut, men sen kom jag på att en häst kan inte slappna och bli lösgjord om man bara håller hela tiden :)

Detta är bara lite flummiga åsikter, kanske det hjälper.

En häst som har styrka, kondition & muskler att gå rätt
gör detta naturligt genom rätt ridning.
Du "lär" inte en häst gå i form, det gör den naturligt när det är väl balanserad & blir riden rätt. Missförstånd beror oftast på att hästen helt enkelt inte har orken.

är ju lite olika på olika hästar oxå, hur mkt man måste driva och göra förhållningar. Men skulle nog säga att du gör rätt, man ska ju ha stöd i tyglarna och driva fram till handen, man vill ju få energin utan att hästen springer på i 180, att rida hästen är ingen övning det är nånting man ska försöka eftersträva att hästen går i en bra form där den arbetar.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 461
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 385
Senast: Solstig
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 553
Senast: Cambrie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ...som jag hade mellan 2006 och 2022 och har beviljat fram till juni 2024 som det är just nu... Idag var det bistert. En av låsgubbarna...
Svar
3
· Visningar
901
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.