Rida häst med Kissing spines

Ireland

Trådstartare
Hur rider man en häst med KS på bbästa sätt? Har hört från vissa att man ska inte skritta på långa tyglar för då nöts ryggkotorna mera mot varandra. Man ska helst galoppera och rida i form hela tiden. Min hästmassör sa att det var bra för hästen att skritta på långa tyglar. Vad är rätt? Vilken gångart är bäst? Volter? Lång och låg? Hoppning?
Säg vad som är bra och dåligt! :bow:

Sv: Rida häst med Kissing spines

Oj! 25 som läst men ingen som vill svara! :o Finns det ingen här med erfarnhet av Kissing spines?

Jag skulle inte rida en häst med KS. Smärtan måste vara rätt bra ändå för hästen utan dig på ryggen.
Vad säger veterinären?
Hur har du konstaterat att det är KS?
Var sitter det i ryggen? sadelstadsläge eller?

I form, mycket tömkörning och alltid i form...
Vet en häst som går 1.40 som har KS så det går alldeles utmärkt att rida dem men som sagt, formen är viktig.

kissing spines är betydligt vanligare än man tror det finns många hästar därute som har det utan att det märks.

Veterinären konstaterade KS. Hästen är bara 5 år gammal. Vi kom på det ganska tidigt och åkte in och röntgade. Hästen var tjurug vid ridning. Tog ut en equiterapeut som sa att hästen hade inte problem med KS utan med snett bäcken. Snett bäcken är vanligare än man tror och minst 50% av alla hästar han besöker har det utan att ägarna vet om det. Lika så med KS. Det har ju gjorts undersökningar på hur många som har KS som tävlar. Man tog in och röntgade hästar som verkade fullt frista och jag tror det var 25 % av dem som hade KS. Jag vet många som rids och tävlas ändå. Det sitter mitt på ryggen. 14-17. Så om man har en sadel som inte alls ligger an mot kotorna, med en jättebred kanal och hästen har muskler, så borde man ju kunna rida. Men Jag vill veta hur man ska rida dom?

Senast ändrad:

Det här med alltid i form, menas det att man inte kan skritta på långa tyglar? Att man helst inte ska sitta på när hästen skrittas av och fram innan ett ridpass?

Det min veterinär har sagt till mig är lång och låg form "unghästform", och om man tänker på det så är det ju väldigt logiskt för då dras tornutskotten isär. Vet tyvärr inte hur det är med skritt på lång tygel då min häst inte är så bra att jag kan rida :( Men om jag nånsin kommer dit ska jag defenitivt hoppa av och leda när jag skrittar fram/av!

Ok, jo det borde ju vara dtet bästa. Jag skrittar alltif fram gåendes vid sidan om, och hoppar av när jag ska skritta av. Men ska man rida ut brukar man ju inte göra så.. men då brukar jag fatta tyglarna ändå, och rida honom på ganska lång tygel, fast i form direkt. Då väldigt lång form. Just nu har jag ingen sadel förutom en bomsadel och den vill jag inte rida i då jag inte vet om den ligger bra. Så det tömkörs bara tills jag får råd till en bomlös. Någon som vet om det inte är bra att longera och tömköra/rida på volt?

Har också funderat på det där med uteritt, men det borde ju vara ok att göra som du gör nu med lång form direkt. Som jag har förstått det är det inte direkt skadligt för ks-hästar att gå på volt. Men det gäller ju samma sak som för alla hästar att inte gå för mycket på volter. Min vet har sagt att jag inte ska tömköra mkt på små volter, men han hade precis blivit av med sina ledinflammationer så det kan ju vara därför... Kan du inte ringa din veterinär och diskutera igenom alla såna här viktiga frågor?:idea:

Hästfrälst skrev:
Veterinären konstaterade KS. Hästen är bara 5 år gammal. Vi kom på det ganska tidigt och åkte in och röntgade. Hästen var tjurug vid ridning. Tog ut en equiterapeut som sa att hästen hade inte problem med KS utan med snett bäcken. Snett bäcken är vanligare än man tror och minst 50% av alla hästar han besöker har det utan att ägarna vet om det. Lika så med KS. Det har ju gjorts undersökningar på hur många som har KS som tävlar. Man tog in och röntgade hästar som verkade fullt frista och jag tror det var 25 % av dem som hade KS. Jag vet många som rids och tävlas ändå. Det sitter mitt på ryggen. 14-17. Så om man har en sadel som inte alls ligger an mot kotorna, med en jättebred kanal och hästen har muskler, så borde man ju kunna rida. Men Jag vill veta hur man ska rida dom?

Har exakt samma problem med min 5-åring. KS och snett bäcken. Men honom går det inte att rida just nu, utan tömkör bara och är ute och promenerar! Han behöver muskla till sig på ryggen. Ska till kiro på tisdag, se om han har blivit bättre eller sämre. Märker du inte på hur hästen reagerar när du skrittar på längre tygel :confused: Min protesterade på allt, vilket han aldrig skulle göra om han inte hade ont! :love:

Nej jag märker ingen skillnad på att skritta på lång tygel och i form. Jag vill ju helst skritta på lång tygel eftersom han gärna går bakom hand, vilket har blivit bättre, och för att han ska hitta egen balans. Hur länge har din varit dålig och hur märkte du det på honom? Vadhar ni gjort för att få det bra igen?

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 396
Senast: Roxy
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama