rida häst på betet - extra foder?

froggy

Trådstartare
Min häst har gått på bete i ca 1 månad. Hästen har inte blivit tjock o rund. Hästen var lite tunn innan han släpptes ut på betet och har nu fyllt ut lite...men inte mycket.

Hästen är ett halvblod på 7 år. Jag ska börja rida igång hästen men undrar om jag inte behöver fodra lite extra då? Hästen kommer att gå kvar på betet i flera veckor framöver.

Jag har funderat på att kanske ge lucern och typ betfor eller havre utöver betet. Vad tror ni? Hästen har lätt för att bli tunn. Vill inte riskera att hästen faller ur när jag börjar rida igen.

Tips på foder mottages gärna.
 
Sv: rida häst på betet - extra foder?

Det är nog svårt att svara på utan att ha sett hästen. Uppfattningar om tunn, fyllt ut lite osv kan nog vara ganska så olika :).

Men så länge du bara sätter igång den och inte rider alltför hårt så tycker jag att betet bör räcka. (Detta med vad som är hård/ansträngande ridning är nog också ngt man kan ha olika uppfattning om.)
 
Sv: rida häst på betet - extra foder?

Jag gillar välmusklad slimmad hästar. Man ska lätt kunna känna revbenen och hästen ska inte vara "rund" om magen. Så för mig är en häst tunn när revbenen syns och hästen börjar bli muskelfattig. Hästen har inte fått någon kula på magen. (jag har endast haft hästen i 2 månader så därför visste jag inte hur hon skulle se ut på betet).

Betet som hon går på har man tidigare slagit hö på. Så gräset är inte mer än ca 10 cm högt. Men ytan är stoor och det går få hästar.

Jag är säker på att hon kommer att behöva få i sig något mer utöver gräset när hon sätts igång. När hästen stod uppstallad så hade han i princip fri tillgång till hösilage och ca 0,5 kg torr lucern och då höll han sig precis över "tunn" gränsen. Frågan är bara vad jag ska ge henne på betet? Lucern kanske är det bästa? Kanske havre o betfor?

Hästen tränas annars ganska medelaktigt i både dressyr och hoppning. Hopptränar ca 1-2 gg i veckan, dressyrar ca 2 dagar och är ute och konditionstränar och klättrar resterande dagar. Tävlas ca 2-3 gg i månaden under maj - oktober, dock med sommaruppehåll under juli och lite av augusti.
 
Sv: rida häst på betet - extra foder?

Kort gräs innehåller betydligt mer näring än långt så bara det är så långt så de får ngt i sig så... Jag har kommit fram till att detta med revbenen kan vara lurigt. Jag kunde känna revbenen på min överviktiga ponny.
 
Sv: rida häst på betet - extra foder?

jo jag tror ju att betet är väldigt bra...men just denna häst verkar behöva mer foder. Hon är ju något svårfödd verkar det som.
 
Sv: rida häst på betet - extra foder?

Jag ger min häst lusernpellets och havre även om hon går på hyffsat bra bete. Hon är 5 år och under uppbyggnad så jag vill inte hon ska tunna av.
 
Sv: rida häst på betet - extra foder?

Jag tycker att du verkar vara inne på rätt linje. Om det var min häst skulle jag börja med lucern och se hur hästen reagerar på detta. Fortsätter den att falla ur, trots att du ger lucern, behöver den troligtvis mer mat och då skulle jag öka på med något av det du föreslår, betfor eller havre, kanske både och.

Lycka till!
 
Sv: rida häst på betet - extra foder?

Jag kunde känna revbenen på min överviktiga ponny
Hur tog du itu med det?


Rie
känner igen det hela....
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 676
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 561
Senast: super
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 552
Senast: Blyger
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp