rida gravid. igen...

Status
Stängd för vidare inlägg.
N

Naggur

Sa att jag minsan skulle rida så länge jag inte hade ont och så länge Naggur orkade bära mig. Men ju längre jag kommer i graviditeten ju räddare blir jag att nått ska hända med min skatt. Min häst är jättesnäll men lite busig, han är ju bara 5 år. men jag har inte åkt av en enda gång på 1,5 år som han är riden. så för några dagar sen sa jag att nu får det vara nog. men så skulle det ridas luciatåg i onsdags, så jag lånade en häst av hon som har stallet. han är en typiskt tur/ridskolehäst. gör aldrig nått och går efter dom andra. men inte i onsdas inte. så fort jag hoppat upp så började han takta och småkicka. å med alla hormoner i kroppen så började man nästan grina. pinsamt, men va fan gör man=) så jag å mamma bytte häst så jag fick rida min Naggur istället. han känner jag ju jättebra och vet vad han gör, när han gör det och det är bara att följa me när han hoppar till. har haft honom i snart 4 år. efter 2 km hade jag ont i ljumskarna och sittbenen. men det va absolut sista gången jag red under graviditeten. jag håller mig till longering och tömkörning resten av tiden. en kompis halkade i trappan å började stortjuta för att man blir så rädd att de ska hända nått.

Jag tycker absolut inte att det är något fel att rida hela graviditeten. men hur klarade ni av det? jag hade dligt samvete nästan dom sista gångerna jag red innan i onsdags, å de va tre-fyra veckor sen.
 
Sv: rida gravid. igen...

Är i ca 12 veckan nu. Mår ILLA och är sjukskriven för att jag inte klarar av att vara i lagården utan att kräkas:crazy: Hästarna har jag knappt kunnat vara nära heller:( Så jag har inte ridit på länge, tänkte ta mig en tur imorgon. Har inget dåligt samvete för bebisens skull, tycker fortfarande att det är väldigt overkligt och har inte riktigt förstått att det är någon som bor därinne. Innan jag slutade vara i lagården jobbade jag som vanligt och tänkte inte så mycket på magen. Kanske kommer kännas annorlunda när magen blir stor och vi fått se bebis på ultraljud?!
 
Sv: rida gravid. igen...

Jag red fram tom 7:e månaden....det jag inte klarade var att sitta ner i traven- kändes som att allting tryckte på neråt då.... så jag red lätt o det gick bra.... Red dock inte ut och hoppade inte utan det blev bana.............När jag kände att magen blev så stor att den nästan gick emot framvalvet tyckte jag det var dags att ge sig....det kändes då också som att man satt lite väl löst i sadeln eftersom man lätt blir lite framtung med magen. SÅ fort jag kände mig det minsta osäker slutade jag rida. Minns att min häst sprang åt sidan, och då kände jag att Nej den risken är inte värd att ta, och då gav jag upp ridningen under några månader!
Lycka till!
 
Sv: rida gravid. igen...

Jag är precis som du red till v 14 eller något, vågade sen inte. Inte för att hästen är dum eller något, han är världens snällaste och har aldrig hittat på något (inte sedan han var ung iallafall), men även den snällaste kan ju bli rädd och bara sitta och rida i paddocken kände jag inte för då jag fick håll när jag travade. Nu äger jag inte hästen själv, utan hjälper bara ägaren ett par dagar i veckan med honom, en annan kompis till mig har tagit över. Hade det varit min egen hade jag ev fortsatt ett tag till. Min syster tyckte jag skulle sluta rida ifall det hände något, jag frågade då henne hur länge hon ridit när hon var gravid med sina. Till 7:e månaden med den första och 5:e med den andra sedan kunde hon inte längre pga foglossning. Vissa lever ju som dem lär, visst.;)
 
Sv: rida gravid. igen...

Jag red t.o.m. graviditetsvecka 34, och var inte rädd, hade inte dåligt samvete eller något sådant.... Det är väl olika hur man är, helt enkelt, och olika hur mycket och på vilket sätt man påverkas av hormonerna.

Men är man rädd och orolig, så tycker jag nog inte att man skall rida. Det är så lätt att överföra de känslorna på hästen, och då KAN det ju faktiskt bli farligt, om även hästen blir rädd.
 
Sv: rida gravid. igen...

Jag slutade också att rida tidigt i graviditeten helt enkelt för att jag inte skulle kunna rättfärdiga för mig själv (eller min sambo) om barnen blev skadade p.g.a. att jag föll av. Andra får göra precis som de vill men jag skulle heller aldrig sätta mig upp i sadeln med en nyfödd på magen lika litet som jag skulle rida höggravid med ett barn inuti magen. Man väljer själv helt enkelt!
 
Sv: rida gravid. igen...

så fort jag hoppat upp så började han takta och småkicka. å med alla hormoner i kroppen så började man nästan grina. pinsamt, men va fan gör man=)

En gång när jag var gravid fick jag för mig att galoppera på åkern. Jag tänkte inte på att hästen bara blivit sparsamt riden den sista tiden, så han gjorde förstås ett bocksprång. Jag började gråta direkt och tyckte att han (hästen:smirk: ) var så elak som kunde göra så mot mig nu när jag var gravid! :smirk: :p

Jag red ganska länge, men var oxå lite extra försiktig. Det är ju inte så bra att rida när man är ängslig, för det kan ju smitta till hästen... Fast min häst känner mig så bra. Jag har haft honom i 12 år. Han tyckte nog bara att jag hade blivit trist, tråkig och förslappad, för jag red nästan bara i skritt och hade dessutom gått och blivit stor och tjock!:p
 
Sv: rida gravid. igen...

Det där är ju så himla olika - du tycker inte det känns bra längre, ja då är det ju rätt för dig att sluta rida.

Jag red sista gången den 13/6 när jag väntade min son, han är född 28/6. Med dottern red jag bara t o m femte månaden, sen gjorde foglossningarna för ont.

Hade jag haft någon annan näst än min vita pärla kanske jag inte hade ridit så länge. Hon är en ängel på riktigt nu.
 
Sv: rida gravid. igen...

Jag red i åttonde månaden, men inte många gånger. Och de sista månaderna red jag bara på ridbanan, i skritt och lugn trav. Och bara de dagar som hästen kändes helt avslappnad och lugn, inte om det tex blåste mkt eller han var lite hispig av någon annan anledning.

Jag kände mig helt trygg, annars hade jag inte ridit.

Jag slutade eftersom det blev så krångligt att komma av och på, och magen var ivägen när jag red.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 930
Senast: cewe
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 255
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 555
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 008
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp