Rida genom sverige - med vilken ras?

N

nathaliejunehag

Hej hästvänner! Jag har en dröm som jag haft sedan barndomen... Att rida genom sverige (inte nödvändigtvis HELA sverige) och övernatta på olika hästgårdar. Min tanke är att någongång förverkliga denna dröm, men kanske inte än på ett tag - nästa sommar kanske? Hur som helst sätter jag igång planeringen så smått redan nu, man kan aldrig vara FÖR förberedd!

Eftersom det blir mycket ridning och långa sträckor bör hästen vara tålig och uthållig. Givetvis kommer jag att vidta alla nödvändiga försiktighetsåtgärder och vara noga påläst vad gäller olycksrisker, hästhälsa med mera. Men nu till frågan, vilken hästras rekommenderar du? Motivera gärna ditt svar!

Tack på förhand!
Nathalie Junehag

Sv: Rida genom sverige - med vilken ras?

Tror inte rasen spelar någon större roll. Som jag förstår det har du inte tänkt att rida genom landet på så kort tid som möjligt, så då räcker det säkert med en häst i bra kondition och som du trivs med :)

Håller med föregående om att det inte spelar så stor roll så länge hästen är tränad för det.

Men ska man se rent traditionellt på en specifik ras så är väl den klassiska distanshästen arabiskt fullblod lämpligt för ändamålet :) Men det finns förstås många andra hästkulturer/nomadkulturer vars hästar också blir ridna långa, långa sträckor. Tänker på island, mongoliet, eller varför inte dåtidens cowboys;) Och där kan vi snacka en ganska stor spridning av raser.

Det som behövs är väl en häst som är noga förberedd och rätt uppbyggd och strärkt för att klara av det. Det tar sin lilla tid att stärka hästen.

Jag har också en liten dröm om att ta ut hästen på en lång lång lång tur.

Hej hästvänner! Jag har en dröm som jag haft sedan barndomen... Att rida genom sverige (inte nödvändigtvis HELA sverige) och övernatta på olika hästgårdar. Min tanke är att någongång förverkliga denna dröm, men kanske inte än på ett tag - nästa sommar kanske? Hur som helst sätter jag igång planeringen så smått redan nu, man kan aldrig vara FÖR förberedd!

Eftersom det blir mycket ridning och långa sträckor bör hästen vara tålig och uthållig. Givetvis kommer jag att vidta alla nödvändiga försiktighetsåtgärder och vara noga påläst vad gäller olycksrisker, hästhälsa med mera. Men nu till frågan, vilken hästras rekommenderar du? Motivera gärna ditt svar!

Tack på förhand!
Nathalie Junehag

Spelar nog ingen större roll sålänge den häst valt är väl förberedd.(vältränad)

Senast ändrad:

Mötte en kvinna för några år sedan som red från Kalix (där jag jobbade på en hästgård) och söderut med sina två islandshästar. Hittade en artikel om henne. Jag skulle också valt islandshäst - en tålig, okomplicerad individ med lätt för tölt och bra flås.

Men så kul. Karin bor på den gård där jag har min islandshäst inackorderad. Trippen tog 5 veckor vill jag minnas att hon sagt, från Kalix till Nötbacken.

Jag har också en dröm om att rida genom alla landskap med min häst. :love: Jag har valt fjordhäst då de har starka ben och stark rygg, ett lugnt temperament och oerhörd uthållighet.

Araber är ju uthålligare i snabb hastighet, men när det gäller långritter i lugnt tempo fungerar alla hästar med bra exteriör och som är tränade för uppgiften.

Själv avvaktar jag några år, då mitt sto är fyra år i år.

En fin dröm som jag själv delar!:D Men jag tror man ska se det som en långsiktig plan och långsamt träna upp sin häst, men det som nog tar "mest tid" är nog själva planeringen med vägar, övernattningar, mat och allt nödvändigt.

Se till INDIVIDEN!
Hästen ska vara trygg, uthållig, anpassningsbar, orädd för nya miljöer, och ska givetvis tränas upp på rätt sätt innan. Och att du anpassar hastighet och vila utefter hästens förutsättningar.

Är det en ras av kallblod eller varmblodig häst du är ute efter?
Sådant spelar ju också roll, eftersom ni ska passa ihop.

Tror också mer på individen. En häst som man verkligen kan "ha med sig" överallt är nog ett måste. En lugn individ som går att binda upp överallt, som inte blir nervös om man kanske måste binda upp den utanför en affär för att gå in och köpa något. En häst som kanske vissa nätter finner sig i att stå i en liten provisorisk hage ifall man inte får tag på övernattning till den och man själv kanske sover i tält eller liknande.
En orädd trygg individ helt enkelt. Då slösar den troligvis heller inte energi på att vara stressad eller allt för "pigg" utan håller en lugn nivå genomresan.
Sen när man förbereder hästen måste jag säga att det är lika viktigt att förbereda sig själv, bra kondis så att man orkar gå/jogga långa sträckor själv för att avlasta hästen, så som distansryttarna gör.

Sen när man förbereder hästen måste jag säga att det är lika viktigt att förbereda sig själv, bra kondis så att man orkar gå/jogga långa sträckor själv för att avlasta hästen, så som distansryttarna gör.

Det finns väl knappt en enda distansryttare som går långa sträckor? Det hinner man inte med, helt enkelt.

Som många redan nämnt har rasen inget med saken att göra utan det ligger på individnivå. Du är inte ute efter att slå några tider utan kan ta det lugnt och planera ritten efter dig själv och hästen.

En fördel är ju om hästen har bekväma rörelser, bra utrustning och är väl förberedd, kondition och muskeluppbyggnad. Det tar tid!

Vägen bör planeras, kontakt med ev.hovslagare utmed vägen ifall det skulle behövas och även om det finns övernattningsmöjligheter för både dig och hästen.

Foder! Det är något som inte får glömmas bort, inte alltid man kan överleva på bara gräset utmed vägen. Där kan rasen spela in.

Det finns flera som gjort såna här långritter som säkert kan bidra med tips.

kallblod har jag erfarenhet av är bäst lämpade om de e tränade rätt kraftiga slitstarka raser jag gjorde dock bara halvdagars turer men variernade hetta och hästen ville bara mer och mer

KL

Hade valt vbl travare (gärna en med framtränad tölt) eller arab. Men som alla säger så har det ju mest med individen att göra, vilken ras som helst klarar ju att skritta långa sträckor med lite trav och någon galopp :) Sen är frågan vad man ska ha med sig och hur. Om man har färdiga ställen att övernatta får man kanske plats med allt som behövs i vanliga sadelväskor, i så fall hade jsag inte valt islänning eller mongolisk ponny etc eftersom de är små och ska bära både ryttare och utrustning. Behöver man ha mer med sig så att man måste ha packhäst så är det en annan sak. Men viktigast är ju att hästen är i god kondition och klarar av alla miljöer man måste igenom.

Hade själv gärna tagit några dagar ute i naturen, bara min häst och jag.. Hade nog gjort det också om jag känt till tillräckligt lång bit otrafikerad väg/stig.. min pålle och jag är inte helt trafiksäkra så jag vill inte rida där jag troligtvis möter lastbilar ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka