Rida gammaltravare

linda93

Trådstartare
Äger en islandshäst sen innan, nu har jag blivit erbjuden att rida en häst som inte längre kan gå på travet. Han är inriden och har tävlat monté.
Men jag vet inte när han blev riden sist, och dom som äger han är inte heller riktigt säker, kan vara 1,5år-6månader sist.
Hur tror ni att han kommer reagera när jag kliver upp?

Han är världens finaste och snällaste häst annars :)
 
Sv: Rida gammaltravare

Är ju naturligtvis beroende på hästens psyke, men jag tycker att travtävlade varmblod i regel brukar vara väldigt coola och trevliga när det kommer till sådant. Suttit upp på helt oriden travare som undrade vad fan jag gjorde ovanför men sen inte brydde sig nämnvärt. Andra varmblodet i stallet är bara körtränad senaste åren, men har varit riden innan, och där var det bara glada miner när jag tog en ridtur utan vidare förberedelser för ett tag sedan och nu fungerar hästen fint som ridhäst :)

Är det en rätt hanterad häst med trevligt psyke skulle jag nog nöja mig med att någon var med vid uppsittning första gången och kunde stå vid huvudet för säkerhets skull.
 
Sv: Rida gammaltravare

Är ju naturligtvis beroende på hästens psyke, men jag tycker att travtävlade varmblod i regel brukar vara väldigt coola och trevliga när det kommer till sådant. Suttit upp på helt oriden travare som undrade vad fan jag gjorde ovanför men sen inte brydde sig nämnvärt. Andra varmblodet i stallet är bara körtränad senaste åren, men har varit riden innan, och där var det bara glada miner när jag tog en ridtur utan vidare förberedelser för ett tag sedan och nu fungerar hästen fint som ridhäst :)

Är det en rätt hanterad häst med trevligt psyke skulle jag nog nöja mig med att någon var med vid uppsittning första gången och kunde stå vid huvudet för säkerhets skull.

Det enda jag vet som är ett "problem" är att han alltid behöver ha en höst framför sig, annars går han bara runt i cirklar och förstår inte vart han ska gå. Men eftersom vi ska rida ut tillsammans kommer det inte vara något problem :) hoppas det kommer gå bra för jag ser verkligen fram emot att rida honom :)
 
Sv: Rida gammaltravare

Ta det lugnt i början är mitt tips. Sitt upp på inhägnat område och ha någon med dig som kan hålla hästen medan du sitter upp. Rid på inhägnat område först och kolla att det går att styra, gasa och stanna innan du ger dig ut i skogen, även om det är ihop med en annan häst.

Travare brukar ofta vara mycket toleranta mot nya saker, men man ska alltid ta det säkra före det osäkra.
 
Sv: Rida gammaltravare

Jag är medryttare på en som togs av travet i December, vet inte hur mkt hon reds innan det men den som tog henne på foder har ridit henne mkt sen början av Januari. I början var jag jätte försiktig, visste inte vad hon kunde, om jag ens vågade trava i paddocken, osäker på hur hon var ute, om hon bara skulle sätta av i full fart.... Hade svårt att komma upp då ngn måste hålla och hon inte kunde stå stilla. För några veckor sedan fick jag höra att hon skulle tillbaka till ägaren och jag började fundera på att behålla henne själv på foder, men var ju då tvungen att tuffa till mig, se vad hon går för.
Idag är hon en helt annan häst än vad jag trodde och från 1/5 har jag henne på foder!

Jag tog en lektion och började med hjälp att sitta upp, vilket nu funkar mkt bra utan hjälp. På lektionen upptäckte jag att jag kunde kräva mkt mer än jag trodde, hon snubblar inte omkull eller välter i hörnen... Kan jobba i trav, volter, serpentiner m.m
Ridit ut, visst, snabb skritt men går ju fram som tåget överallt, inte rädd för ngt. Pga att tjälen släpper har jag inte travat mkt, men hon kan absolut trava lugnt och sätter inte av- har dock ett skarpare bett ute.
Så säger som de andra, varmblod är coola och kloka.
Lycka till och uppdatera gärna!
 
Sv: Rida gammaltravare

Har hästen tävlat monte är det antagligen både styrbar och van med ryttare. Har ridit in flera starthästar och då har jag suttit upp i stallgången och sen ridit en sväng, ingen har gjort något hitills även om någon har varit lite fundersam första minuten ;)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 230
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
516
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp