Rida fram på graman?

Ickiz

Trådstartare
Får man verkligen göra det?

Såg en tjej göra det på en Clearround. (hoppning)
Jag är inte insatt i hoppreglerna öht men det bara slog mig.

Sv: Rida fram på graman?

på ponny får man endast ha gramanen på framridningen, på häst får du även hoppa fram med graman (eller annan valfri hjälptygel)

Korrekt ^^
Hmm.. Malin (Baryard) har alltid graman vid framridning och hoppning.. :S Sj är jag graman-motståndare :D hahaha visst, det är ,meningen att få hästen " att slappna av" med hjälp av gramanen.. Men i 8 av 10 fall missbrukas den och då drar man ihop hästen...( Det göör Malin, har sett henne rida fram över 10 grr, i år, och alltid med graman och spec. på unghästarna gör hon så.. men tyvärr är hon bara en av flera toppryttare som gör så..)

man får ha det överallt utan under ritten på stor häst (altså även på prisutd)

nu blir jag nyfiken.....var står detta om prisutdelningen i TR?

"Alla slags hjälptyglar är förbjudna med undantag av martingal med löpande ringar.// På framridning och framhoppning är alla slags hjälptyglar tillåtna." (TR III mom 371)
Prisutdelning = framridning? :confused: Eller finns det TR-ändringar?

jag har sett ryttare som haft det, även om det verkar väldigt onödigt att ha det då.

Jag har sett ryttare på både småtävlingar/SM och VM som har graman på prisutdelningen så jag antar att man får ha det ?

bara för att man sett saker förekomma på tävlingar behöver det inte betyda att det är tillåtet enl. TR.....

jag har sett ryttare som haft det, även om det verkar väldigt onödigt att ha det då.

På min ponny skulle jag ha behövt en graman på prisutdelningarna. Han blev så laddad och ställde sig alltid på bakbenen. Hade man tur slog han inte runt, vilket han gjorde ett par gånger. Red honom aldrig på graman annars, så det fanns inte ens i tankarna då.

Det jag försökte säga är att det faktiskt kan behövas på prisutdelningar. ;)

Nej, såklart inte men då jag sätt Många som gör det och inten överdommare sagt till dem så antog jag att man fick det?

Har hoppat en del hästar på graman och tycker att med rätt häst kan det fungera bra. Man måste vara försiktig och inte dra ihop hästen.. för mycket som många gör.

Som tex min häst blir fruktansvärt laddad när han inte hoppat på ett tag och tar stöd i bettet och hoppar studsar fram i uppridningen mot hindret.. Martingalen hjälper inte mot detta om jag inte kortar den, detta vill jag inte göra eftersom jag då kommer att dra ner huvet på han varje gång jag tar i tygeln.

Gramanen kan jag reglera och göra så att han inte spänner upp huvet och halsen, tar bettet och hoppar på bakbenen.

Hästen min är väldigt känslig i munnen och att tvungen att sitta och dra i honom vägrar jag göra..

drar för övrigt fast gramanen mellan halsen och bröstan innan jag sätter fast den i gjorden för att undvika att hästen trasslar in sig i hoppet.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 550
Senast: Hedwig
·
IT & mobiler Hjälp, please. Jag håller på med ett litet, väldigt simpelt projekt i iMovie och ska nu lägga till musik. Jag skaffade konto på...
Svar
2
· Visningar
254
Senast: KesoNeso
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: Bison
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
681
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka