Rida eller inte rida?

M

maisan

Min häst(20år, triangelmärkt promenadhäst sen 10 år) har varit lite skruttig under vintern och endast fått promenera för hand o leka lös i ridhuset ibland. Nu har han dock varit ohalt några veckor o verkar pigg (för pigg ibland). Jag har promenerat med honom 20min nästan varje dag men inte suttit på honom på flera månader. Nu funderar jag dock på om jag skulle kunna rida honom lite igen.
Bara skritt ute barbacka med tjock padd typ 20-30 min kanske en gång i veckan eller nåt... Han är ganska stel i musklerna i bakpartiet men han brukar mjukna efter att han fått röra på sig. Men jag vet inte om det är bra för honom eller inte?
Jag har bestämt mig för att om han inte tål att bli riden så struntar vi i det då han nu är pensionär och enda målet är att han ska må bra. Men är det dumt att rida honom redan nu, eller ska jag tömköra först ett tag... typ en månad eller nåt. Någon som har några åsikter eller idéer eller liknande fall????

Sv: Rida eller inte rida?

Spontant - klart du skall sitta upp och rida en liten sväng! Det kommer ni säkert att må bra av båda två. Skulle Den Gamle tycka annorlunda talar han säkert om det för dej! Lycka till på turen! M.

Nu skriver du ju inte vad han har haft för skada/varför han är triangelmärkt, men är han helt ohalt nu, så kan väl en liten skrittrunda på 20-30 min en eller två gånger i veckan knappast bli för jobbigt för honom? Trevligt både för dig och hästen!

Ska du tömköra så undvik för mycket voltarbete - det sliter nog mer än en skrittrunda.

Tack för svaret, och ja jag vet att han visar om han inte vill, jag har ju lärt mig att läsa av honom o inte tvinga honom in i sånt som han inte orkar med... Men en i stallet frågade om vi ville följa med på en runda o det lät så mysigt o kul... så vi gör nog det idag:bump:
Så får vi se om matte åker på ett gyttjebad idag:crazy: för han lär ju vara pigg.

Ja han är ohalt. Ingen vet riktigt varför han mår dåligt av o till, men han blev triangelmärkt då han varit ridskolehäst i 6 år o enl equiterapeuten haft trånga, illasittande sadlar som gett felbelastning som i sin tur gett kotledsinflammationer i båda fram, samt att han haft patellaupphakning på ena bak.
Sen jag köpte honom har han (ridskolan triangelmärkte honom) inte haft några kotledsinflammationer eller patellaupphakningar men han blir ibland halt (har haft fångliknande anfall flera gånger oxå) o veterinären vet ej varför. Har även vart på klinik o gått igenom hela hästen o tagit bilder på alla leder (knät o neråt) o det enda dom ser är att han är stel i muskler o leder, men inga pålagringar eller annat hemskt. Equiterapeuten beh han då o då med massage o laser, o han äter Glucovett som hjälpt honom mycket. Men han blir ändå ibl himla stel o hård i musklerna i bakpartiet.
När jag tömkör är det bara rakt spår som gäller (jag går bakom hästen) o stoooora enstaka volter o ibland nån bom på marken, så det borde inte bli så slitsamt, men nu blev jag så sugen på att testa skritta lite igen uppsuttet... (ska tillägga att jag trots flera sadelutprovare inte lyckats hitta en bra sadel som han trivs i o som sitter perfekt, förutom en Amerigo - som kändes lite overkill då han ändå är promenadhäst för alltid, så jag har inte haft nån sadel alls på flera år, bara schabrak+tjock mattes padd)
Men tack för upp peppningen, ska nog försöka oss på en liten runda idag...:banana:

Tycker HELT KLART att du kan börja rida lite, du har ju inte planerat att rida extremt mycket heller så det är nog inga problem.

tjopp

de är klart du ska rida lite men jag skulle nog börja med att promenera ca 15min å skritta på de sista fem i början. Sen utveckla mer och mer därifrån.

Men du känner ju hästen bäst. . . .Lycka till! =)

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 842
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 036
Senast: Nahar
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 072
Senast: lillamy73
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama