Rida eller inte rida? Bete eller inte?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Gisburne
  • Startdatum Startdatum
G

Gisburne

Stoet ska betäckas imorgon och på tisdag, eventuellt även onsdag/torsdag om hon fortfarande brunstar. Men kan jag rida som vanligt de dagarna, eller är det bättre att lämna henne ifred tills hon går ur brunst och betäckningarna är klara? Om ja, varför är det bättre? Hon skrittas ca 40 min med några korta travintervaller, mer än så rids hon inte just nu.

Hon går på bete i en flock om 9 ston. Är det bäst att låta henne gå kvar där under betäckningsdagarna eller bör jag sätta henne i en hage för sig själv tills hingsten åkt hem?

Anledningen till att jag frågar är att "gamla stuterirävar" som jag pratat med, menar att ston som ska betäckas mår bäst av att stå för sig själva, i box eller hage, så att de kan koncentrera sig på hingsten och betäckningarna. De ska inte ridas eller "störas" på annat sätt förutom när de ska gå till hingsten.

I mitt tycke så fungerar inte hästar så, men å andra sidan, vad vet jag? :crazy: Så, vad tycker ni?

Sv: Rida eller inte rida? Bete eller inte?

Gisburne skrev:
Stoet ska betäckas imorgon och på tisdag, eventuellt även onsdag/torsdag om hon fortfarande brunstar. Men kan jag rida som vanligt de dagarna, eller är det bättre att lämna henne ifred tills hon går ur brunst och betäckningarna är klara? Om ja, varför är det bättre? Hon skrittas ca 40 min med några korta travintervaller, mer än så rids hon inte just nu.

Hon går på bete i en flock om 9 ston. Är det bäst att låta henne gå kvar där under betäckningsdagarna eller bör jag sätta henne i en hage för sig själv tills hingsten åkt hem?

Anledningen till att jag frågar är att "gamla stuterirävar" som jag pratat med, menar att ston som ska betäckas mår bäst av att stå för sig själva, i box eller hage, så att de kan koncentrera sig på hingsten och betäckningarna. De ska inte ridas eller "störas" på annat sätt förutom när de ska gå till hingsten.

I mitt tycke så fungerar inte hästar så, men å andra sidan, vad vet jag? :crazy: Så, vad tycker ni?

Men jösses vad du har det bra...har hingsten hos dig :) Så skulle det vara...att hingstarna får åka runt till stona och inte tvärtom. Tror inte det borde vara nån fara att rida ut lite då du har stoet på hemmaplan...frågan är bara om hon vill lämna stallplan då det står en snygging bredvid :d

Hehe! :D Jo, han är snygg, han! :love:

Ultraljudade i eftermiddags och såg ett mastodontägg som borde släppas vilken timme som helst. Provade henne för en PRE-hingst som stod lite lägligt i en box, och hon var inte HELT ointresserad, men inte tokbrunstig heller. Men jag vågade inte chansa att slösa tid på att ragga släp från nån mack någonstans, och hämta dragbilen en timmes bilväg härifrån, och sedan köra henne till hingsten - så jag ringde hingstägaren och frågade om inte de kunde komma till mig istället. Solklart, de kommer imorgon! :D Visst, det blir extra jobb för mig, eftersom jag får ansvaret för hans skötsel, men det gör jag så gärna! Han är så himla mysig! :love:

Gisburne skrev:
Hehe! :D Jo, han är snygg, han! :love:

Ultraljudade i eftermiddags och såg ett mastodontägg som borde släppas vilken timme som helst. Provade henne för en PRE-hingst som stod lite lägligt i en box, och hon var inte HELT ointresserad, men inte tokbrunstig heller. Men jag vågade inte chansa att slösa tid på att ragga släp från nån mack någonstans, och hämta dragbilen en timmes bilväg härifrån, och sedan köra henne till hingsten - så jag ringde hingstägaren och frågade om inte de kunde komma till mig istället. Solklart, de kommer imorgon! :D Visst, det blir extra jobb för mig, eftersom jag får ansvaret för hans skötsel, men det gör jag så gärna! Han är så himla mysig! :love:

Oh...jag som tidigare tänkte ta en PRE-hingst. Undrar om det är nån av mina kandidater :angel: Den stod då ca 10 mil bort från mig men vi ansåg den vara lite för stor :crazy: Vilken bokstav börjar namnet på?

Hoppas hon inte hinner släppa ägget förresten innan han kommer :confused:

Det är min skräck också, nu när vi "retat" henne att tro att det är betäckning på gång - vilket det i och för sig är, men inte prexis NU! :smirk: Veterinären kunde inte svara på exakt hur många timmar det är kvar, men inom 2 dygn i alla fall.

Hingsten vi tog fram henne till är en apelkastad skimmel och heter Camaron och han har inte betäckt ännu, men mig veterligen är han avelsgodkänd. 4 år gammal, tror jag. Kanonfin! Hade jag en PRE skulle jag inte tveka att välja honom, men det känns inte så aktuellt att ta honom på mitt fullblodssto. Vill ha en galoppbebis! :D

Gisburne skrev:
Det är min skräck också, nu när vi "retat" henne att tro att det är betäckning på gång - vilket det i och för sig är, men inte prexis NU! :smirk: Veterinären kunde inte svara på exakt hur många timmar det är kvar, men inom 2 dygn i alla fall.

Hingsten vi tog fram henne till är en apelkastad skimmel och heter Camaron och han har inte betäckt ännu, men mig veterligen är han avelsgodkänd. 4 år gammal, tror jag. Kanonfin! Hade jag en PRE skulle jag inte tveka att välja honom, men det känns inte så aktuellt att ta honom på mitt fullblodssto. Vill ha en galoppbebis! :D

Nej...det är ju mest dressyr och akademisk ridkonst i Andalusierna. Jag har ju arab så jag skulle ju fått en Hispano-arab som avkomma. Nu vill döttrarna både hoppa och rida dressyr så då blev valet en halvblodshingst istället :) Vad är denna Camaron för ras?

PRE och Andalusier är väl inte samma ras? Andalusierna kommer väl ifrån Andalusien om jag inte minns helt kocko...

Senast ändrad av en moderator:

Gisburne skrev:
PRE och Andalusier är väl inte samma ras? Andalusierna kommer väl ifrån Andalusien om jag inte minns helt kocko...

Jodå...det är allt samma sak :bow:

Men Pura Raza Espaniola (staving?) har väl inte samma stambok som äkta Andalusier? Om de har det, varför har de olika namn? *öh... öh... ha den äran!*

Jag är inte ALLS bra på spanska raser, det lilla jag kan har jag lärt mig sedan jag flyttade hästarna till PRE-stuteriet där fullblodet står idag. (Hingsten är ju som bekant på station.) I vilket fall som helst så är Camaron och alla andra PRE-hästar på stuteriet importerade från Spanien, men jag vet inte varifrån exakt.

Gisburne skrev:
Men Pura Raza Espaniola (staving?) har väl inte samma stambok som äkta Andalusier? Om de har det, varför har de olika namn? *öh... öh... ha den äran!*

Jag är inte ALLS bra på spanska raser, det lilla jag kan har jag lärt mig sedan jag flyttade hästarna till PRE-stuteriet där fullblodet står idag. (Hingsten är ju som bekant på station.) I vilket fall som helst så är Camaron och alla andra PRE-hästar på stuteriet importerade från Spanien, men jag vet inte varifrån exakt.

Jag ska se om jag hittar all info från mina efterforskningar då jag var inne på att betäcka med P.R.E
Återkommer!!

Detta hittade jag och sen finns det massor att läsa på nätet.

Citat från en P.R.E ägare:
Ja angående rasen så är det inte så många som vet vad en PRE är för
något. Men säger man andalusier så förstår dom flesta. En andalusier
kan ju dock vara vilken häst som helst som kommer från Andalusien
medan en PRE är en renrasig spansk häst. Men du har kanske redan läst
om det på nätet. Det som är bra med PRE/arab korsning är ju att det
faktiskt blir "en ras" av avkomman. En väldigt bra ras dessutom.

Detta svar har jag fått tidigare!!

Jo, men det var ju det jag hade i tankarna också, att PRE är en "riktig" ras från Spanien som helhet, medan Andalusier är en häst (vilken som helst) som kommer från Andalusien. Så jag hade inte så fel ändå! :banana:

Snacka om att tråden spårat ur... :o

Gisburne skrev:
Jo, men det var ju det jag hade i tankarna också, att PRE är en "riktig" ras från Spanien som helhet, medan Andalusier är en häst (vilken som helst) som kommer från Andalusien. Så jag hade inte så fel ändå! :banana:

Snacka om att tråden spårat ur... :o

Oj! Ja det har den visst...tråden alltså...bäst vi pratar om det som pratas skall i tråden då så vi inte får skäll :angel:
Rida eller inte rida? Bete eller inte? Så heter tråden visst...hm...så du har alltså en PRE? Hur rider du den? Går han på bete? Nu är jag inne i tråden :D

Njaej... Har ett fullblodssto, som står på ett nystartat PRE-stuteri. Nu är det rätt! :D Hon rids, igångsatt efter ett års semester, och går på bete. Och frågan är alltså om hon kan fortsätta med det under betäckningsdagarna, för även om jag tycker det så verkar "stuterirävarna" inte hålla med. När hon betäcktes förra året fick hon stå inne i 3 dagar, för att han som ägde stuteriet tyckte att det var bäst så, så hon hunde koncentrera sig på hingsten...

Hingsten kom igår, som planerat, och vi ställde stoet utanför hans box. Hon stod så fint och luktade på honom genom gallret, men tro inte att hon lyfte svansen... *morr* Är lite kletig på bakbenen i alla fall, så hon har gått i brunst, men hon är inte "klar" riktigt ännu. Ska prova igen i eftermiddag, och då får hon f*n stå för hingsten, annars kommer ju ägget ruttna därinne! :smirk: Veterinären sa att om hon går i brunst efter lördag (vilket hon ju gjort) så släpps ägget troligen inom 48 timmar. Från lördag kväll till måndag kväll är 48 timmar precis... Så det känns som att det är bråttom nu! :crazy: Men om hon inte är klar och vill bli betäckt så borde väl inte ägget ha släppts heller...? *fundersam* Kruxet är att jag måste vänta tills stallvärden kommer hem från jobbet, eftersom det är han som ska hålla hingsten om det blir betäckning i eftermiddag. Jag är lite för klen... Kände jag hingsten vore det väl en sak, men jag har inte haft någon kontakt med honom sen han var 3 år, nu är han 12.

Jag är ingen gammal stuteriräv, och jag har heller inga egentliga faktabaserade argument att hänga upp min åsikt på, men JAG personligen skulle låta stoet gå i hage som vanligt med sina kompisar men inte rida.

Personligen så vill jag att stona ska ha 'semester' och bara gå i hage och vara häst iaf första månaden i dräktigheten, och det innebär då första månaden efter betäckningen (eftersom man inte vet förrän efter dryga två veckor om det är dräktigt). Ägget fäster ju inte förrän kring dygn 40, och är innan dess känsligt för stress etc.

Dock tror jag ju *egentligen* inte att det spelar någon roll för normalstoet som rids normalt (dvs inte utsätts för någon stress i samband med ridningen), så det är verkligen bara min personliga åsikt.

Min dam kommer ju automatiskt få 'semester' första månaden efter semineringen eftersm hon är konvalescent. Sen kan man ju fundera om att på dygn 18 åka transport i dryga två h enkel väg för UL är mindre stressigt än om hon motionsridits här hemma? :angel: Antagligen inte.. Så soms agt, verkligen bara min personliga åsikt.

Tack, det är uppskattat! :bow:

Jag får väl byta ut "stuterirävar" till "gamla gubbar" kanske, i alla fall gubbar som har en väldigt fast åsikt om hur saker ska gå till, med hänvisning till att "så här har det ALLTID gått till"... ;)

Mitt sto är lite lurigt. Hon tycker inte om att lämna flocken, men det är svårt att se om hon blir stressad av det eller om hon bara inte tycker om det. Samma när man rider ut själv. Svårt att veta om hon har en inre stress som kommer av ensamheten, eller om hon bara helst skulle vilja ha sällskap på turen...

Hon kommer definitivt få gå kvar på betet, men kommer stödfodras med kraftfoder då betet inte är så "rikligt". (De övriga hästarna ser ut som ballonger, men fullblod är ju som bekant lite svåra att hålla i hull.)

Angående ridningen är jag kluven. Tanken var att träna igång så pass att hon kan gå tornerspel i månadsskiftet augusti/september. Men så kom förslaget att betäcka om redan i år, och nu när vi har bestämt oss för det så är alla andra planer på ända. Tornerspel innebär stress i form av transport fram och tillbaka, och en stress i och med att hon måste prestera det jag ber henne om, alltså att lämna kamraterna i "boet" när det är vår tur att starta i en ny gren. Så jag vet ine om jag törs utsätta henne för det knappt 3 månader in i dräktigheten...?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30