rida efter metacam??

Sv: rida efter metacam??

Det beror helt och hållet på anledningen till att hästen blev behandlad! Du har väl fått direktiv av veterinären som skrev ut medicinen?

på grund av lindrig hälta (½-1grad).. nej köpte hästen av en tjej som hade vetrinär besiktat henne . har intyget. förstår att måste se till så hon inte e halt o.s.v fortfarnade.. men tänkte för medicinens skull.. eller hur jag nu ska förklara .. om det påverkar på något sätt..

Har du köpt hästen under behandling?

Du bör vänta minst en vecka efter avslutad behandling innan du hältbedömer hästen på nytt.

Senast ändrad:

Precis som limona påpekar så bör en ny utredning göras. Jag hade inte ridit på hästen innan detta var gjort, speciellt med köpet i åtanke (tänk om hästen fortf. är halt och du vill häva köpet - ägaren kanske skulle kunna argumentera för att du har ridit hästen för tidigt efter behandling eller något..)

Men vad beträffar metacamet så har jag ridit min häst under pågående behandling efter veterinärs inrådan. Då handlade det om ett fall av lymfangit, varför hästen behövde röra på sig. Vet. tyckte att jag kunde rida så fort pållen rörde sig obehindrat (dvs så fort svullnaden gått ner någorlunda, vilket var efter ca 3 dagar och behandlingen var 5).

Hoppas att det löser sig och att du får en hältfri häst!

Det är inte metacanet i sig som avgör om du kan rida. Ibland ska man skritta hästen medan den fortfarande går på smärtlindring. Jag har fått båda rekommendationerna av vet. beroende på skada.

Håller med övriga.

Beroende på skada så kan det vara strikt vila under och en tid efter eller så gör det inget att man rider lugnt.

Jag har alltid fått instruktioner på 14 dagars återbesök/koll efter avslutad behandling, dvs ingen större aktivitet av hästen 14 dagar efter sista dosen för att symptom inte får döljas som gör att skadan kan förvärras och att veterinären velat ha ett tidsspann efter sista dosen vid återbesöket för att bedöma hur det ser ut.

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst upptäcktes ha hovledsinflammation hos veterinären för 2 veckor sen. Blev sprutad och fick metacam i 10 dagar. Hon är nu...
Svar
1
· Visningar
369
Senast: Grazing
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 609
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
16
· Visningar
1 297
Katthälsa Hej! Min 16 årige hane har hypertyreos (bra T4 värde nu m h a medicin Apelka vet) samt så har han jättemycket artros, särskilt i...
Svar
10
· Visningar
448
Senast: Joppsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka