Rida efter massage

_Runaway_

Trådstartare
Finns några speciella "regler" att man ska låta hästen vila efter massage? Kommer en hästmassör på torsdag och ska massera min pålle och en till. Inte för att vi har problem med hästarna, utan mer allmänt. Har naturligtvis bokat in en hoppträning klockan 19 samma dag. Massören kommer vid ett, och kan tänka mig att hon börjar med Hamlett vid två. Kan man rida som vanligt då?

Sv: Rida efter massage

Hade en massör hos min häst i vintras, och hon tyckte att jag gärna kunde rida samma dag, efter massagen. Detta mest för att jag skulle kunna känna om det blivit nån skillnad på hästen (det blev det - han var MYCKET mjuk och trevlig att rida - kändes "färdiguppvärmd"!). Så jag tror inte alls att det på något sätt är farligt för hästen - däremot blir ju en del hästar trötta och dåsiga efter massage...

Precis som Roheryn skriver så blir hästen lite trött och dåsig efter en massage. Men min häst's massör säger att hästen ska röra på sig direkt efter massage. Detta för att det frigörs en massa slaggprodukter i kroppen efter massage, som det är bra om man får "bort" dessa. Men ett riktigt "arbetspass" kanske man ska undvika.

_Runaway_ skrev:
Finns några speciella "regler" att man ska låta hästen vila efter massage? Kommer en hästmassör på torsdag och ska massera min pålle och en till. Inte för att vi har problem med hästarna, utan mer allmänt. Har naturligtvis bokat in en hoppträning klockan 19 samma dag. Massören kommer vid ett, och kan tänka mig att hon börjar med Hamlett vid två. Kan man rida som vanligt då?
Mitt tips är att bara ut och gå med hästen efter massagen för att frigöra slaggprodukter.
Sedan brukar jag låta hästen vila dagen efter. Men en hoppträning samma dag skulle jag absolut inte vara med på.
Om du har blivit masserad själv någongång vet du hur mör man blir i kroppen efteråt.

_Runaway_ skrev:

Hästen skall röra på sig åtminstone under 20 minuter direkt efter massagen. Massagen frigör slaggprodukter och när hästen rör på sig så förs de bort. Så rid du (kanske inte gäller om hästen på något vis inte är helt frisk och därför får massage).

Hälsning Maja

Det beror mycket på vilken sorts massage hästen får?
Skulle frågat massören.

Jag säger som Sante. Det beror på vilken massage den får och i vilken utsträckning.

Tja, vad det är för massage? Ärligt talat vet jag inte, men det är rent allmänt, helkroppsmassage. Jag tar nog och skippar hoppningen och går en sväng direkt efter istället. Kanske onödigt att vara med på den träningen när han inte ens är i full kondis. Fler åsikter innan jag ringer och avbokar?

Inte ett träningspass efter massagen. Däremot gärna ett lättare joggingpass, promenad, skritta ut eller liknande. Hur hästen reagerar är väldigt individuellt. Det beror också på vilka muskelproblem som finns i kroppen på hästen. Hoppning avråder jag definitivt ifrån eftersom massagen lossnar spänningar som hästen är van vid att ha. Den kan bli lite okoordinerad.Men bäst är som Sante säger att fråga den massör som behandlar just din häst.

mvh
Lejonelle (hästmassör)

När jag haft massör ute till pålle,så har denne sagt att man ska ta det lugnt (inga hårda ridpass) direkt efter.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 908
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 604
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama