Rida efter höftledsoperation

Piglet

Trådstartare
Jag bytte höftled för dryga tre månader sedan (klassisk höftledprotes).
Nu har jag inte längre några rörelserestriktioner utan kan börja röra mig som vanligt, undantaget att springa och hoppa (själv alltså, utan häst:)).

Längtar upp i sadeln så jag tror jag blir tokig, men är lite osäker på hur det kommer att gå:(

Ni som rider med höftledsprotes, hur länge väntade ni efter operationen med att börja rida? Hur funkar det?
 
Sv: Rida efter höftledsoperation

Jag som har diverse andra funktionsnedsättningar väntade ett halvår, helt enkelt för att jag inte trodde att jag skulle fixa att svinga benet över sadeln.

Sedan har jag även bytt andra. Då tog det ett och ett halvt år. Då varken jag eller min häst var i fysisk eller psykisk kondition pga häxjakt... Det var det svåraste med vänsterhöften... Då jag alltid sitter upp från vänster och inte hade tillräcklig styrka o smidighet att få upp foten i stigbygeln.
 
Sv: Rida efter höftledsoperation

Oj. Jag hade hoppats på typ fyra månader. Tänkte försöka om en månad eller så. Men då på någon nätt liten islänning:)
Hur funkar det nu. Är du igång med ridningen som innan operation, eller går det bättre/sämre att rida nu?
 

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 095
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 527
Senast: super
·
Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
963
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 387
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp