Rida efter förlossningen?

M

Magini

Vad har ni blivit rekommenderade ang ridningen efter förlossningen? Hur länge bör man vänta? Till efterkontrollen?

Nu efter 5 1/2 vecka efter känner jag mig helt som vanligt igen och supersugen på att hopp upp på hästryggen igen!

Hur har ni gjort?

Sv: Rida efter förlossningen?

Tja, det är väl egentligen två saker som avgör - hur skönt det är att sitta grensle 'down there', om man har stygn och så. Och om man har foglossningar. Och båda sakerna vet ju bara du! Hur farligt kan det vara att testa, liksom. Tänk på att man inte har samma balans bara, tyngdpunkten har plötsligt ändrats :D.
Annars sa de till efterkontrollen i vanliga fall, minst 3-4 månader i mitt fall (svår foglossning).

Jag har ridit ungefär 5 veckor efter förlossningen, båda gångerna innan jag varit på efterkontrollen. Har haft komplikationsfria förlossningar och kännt mig helt återställd, så då har jag inte kunnat vänta. :D

Inte behöver du vänta ända till efterkontrollen! Känner du för att rida så gör det bara. Prova och känn hur det känns.

Men jag håller med föregående talare om balansen, det känns lite märkligt i början.

Jag väntade sju veckor tror jag, mest eftersom jag var medryttare och inte ville sätta min hästägare i klistret genom att börja tidigt och sen kanske inte kunna rida alls. Men det hade antagligen gått bra innan dess, trots att jag sprack en hel del. Mjukdelarna läkte ihop kvickt nämligen. Balansen hade jag inga problem med, drog en galopprepa i paddocken första ridturen i ren glädje över att vara tillbaks på hästryggen :p Däremot kan du vilja ha en såhär pinsam upplysning som ingen sa något om till mig: använd binda eller trosskydd om du inte är 100% säker på att du varit jätteduktig med knipövningarna och har full styrka igen. Det hade jag behövt första gångerna... :o

kl

Jag red efter 4 veckor.
Men känn efter själv, känner du dig bra igen så är det baraatt köra på. Och man behöver ju inte direkt rid en timmes stenhård dressyr första gången, utan ta det i sin egen takt.
Trevlig ridtur!

Några i tråden som skrivit om balansen, jag måste bara meddela att jag har fått bättre balans efter förlossningen och min rädsla har försvunnit, har haft jättekass balans och varit livrädd för höga hästar. Nu vågar jag till och med rida ut själv på en häst som är 160 och superpigg och även tittig, och jag sitter som gjuten i sadeln. :) Jag började rida efter 1 månad och 3 veckor. Och allt kändes jättebra hade inge ont efteråt förutom träningsvärk. Så prova du om du tycker det känns rätt. Men skritta första gången. :) Lycka till

Jag började rida 4 veckor efter förlossningen. Skrittade mest då.
Jag hoppade över efterkontrollen. :p :crazy:

Jag red första gången efter 3 veckor. Testade då mest på lite skritt och trav. Gången efter red jag typ som vanligt igen :D

/snurpe

Efter första barnet väntade jag några månader. Blev sydd då.

Men efter andra barnet red jag redan efter en vecka. Men då hade jag inte blivit sydd och kände mig helt ok nästan direkt efter att jag fött.

Så känn efter själv. Farligt tror jag inte att det är om man känner efter hur det känns. Kroppen talar om när det är ok.

efter första barnet provade jag att rida efter ca 2 månader. jag red en liten stund och konstaterade snabbt att det inte var nån bra idé... Jag var fortfarande ruggigt instabil i bäckenet så även om det inte gjorde ont så kändes det helskumt när underlivet fladdrade runt i sadeln. :crazy:
Efter tvåan och trean har jag inte ridit alls, i princip.

Jag började lugnt efter 1 vecka. Efter 2,5 vecka red jag första hoppträningen och började rida på banan igen (galopp) men då hade jag inga problem med föglossning, stygn eller vad som nämnts här.

Det man måste ha i åtanke är ju att man inte vill bli inkontinent eller få några andra trista underlivsproblem. KNIPÖVNINGAR säger jag bara!!!

Hur det blir nu efter nästa förlossning i vår vet jag inte, jag får se hur jag känner mig helt enkelt.

Red som vanligt 5-6 dagar i veckan efter 4 veckor. Jag var inte alls sugen på att rida, ville vara hemma med min bebis ju :love: Men min medryttare slutade hastigt och den andra hade massa plugg så jag hade inget val.

De 2 första veckorna efter förlossningen glömde jag helt bort att jag hade en häst och blev väldigt överaskad enär jag kom på att jag inte vart i stallet på 2 veckor och funderade på om jag ens skulle känna igen hästen ;)

Jag började rida efter ca fem veckor, och kände mig väl lite otränad, sådär man kan göra om man av annan anledning inte ridit på ett tag, men värre var det inte.

Jag fick aldrig någon rekommendation på när jag skulle börja, för jag frågade inte... tyckte nog att jag kunde bestämma det själv!

kl

Tack alla för bra svar!
Verkar variera väldigt mycke hur man har gjort.. Men som jag skrev i TS så känner jag mig helt som vanligt igen trots några stygn men dom är ju läkta och jag känner inte alls av dom och är ju såå sugen nu så det får nog bli en lugn skogstur iallafall! :D

Jag tog en lugn skritt tur efter ca 5 dagar, men då var det lugnt :0) Sen efter ngn vecka var det lite mer fart. Men som alla säger det är olika beroende på hur man mår och kanske vilken typ av häst man tänker sätta sig på ;0)

Jag red först gången i förrgår, då Ludvig var 19 dagar gammal. Hade en snabb och i princip okomplicerad förlossning, men blev dock sydd lite. Jag hade också turen att ha en enkel graviditet, och jag red till sjunde månaden. Hade mått helt normalt i en vecka mínst när jag satt upp, och det kändes bra på alla sätt, förutom en något stelare pålle än vanligt (medryttarna har gjort bra jobb, men han är inte så himla lätt att få till riktig lösgjordhet). Jag red en halvtimme, bara enkelt lösgörande arbete i tre gångarer, och tänkte försöka hinna rida i kväll igen.

Ambitionen är nu att rida tre dagar i veckan och dessutom förhoppningsvis få ridhjälp ett par dagar, så att han går runt 5 dagar i veckan. Hoppas kunna börja träna för tränare om några veckor (får se hur tiden räcker när mannen börjar jobba igen på måndag) och hoppas på att kunna tävla lite framåt våren.

Det enda man kan tänka på är att bäckenbotten inte är helt stabil även om man känner sig "bra". Fick som tips att undvika det stötigaste dvs nedsutten trav o dylikt av min barnmorska för att skona bäckenbotten.

Det enda man kan tänka på är att bäckenbotten inte är helt stabil även om man känner sig "bra". Fick som tips att undvika det stötigaste dvs nedsutten trav o dylikt av min barnmorska för att skona bäckenbotten.

Jaha?! Det ska jag tänka på! :)

jag har börjat nu två månader senare.Men kunde hoppa upp tidigare, men för säkerhets skull så väntade jag lite. Men sååå kul det är nu när man har börjat igen:banana:

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år När började ni rida igen efter graviditet och förlossning? Hur kändes det? Skrittade du bara i början eller red du i alla gångarterna...
2
Svar
29
· Visningar
2 524
Senast: McFlurry
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 462
Senast: Grazing
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 544
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023