Rida dräktigt sto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Hästbiten
  • Startdatum Startdatum
H

Hästbiten

Har ett dräktigt sto hemma nu och hon är beräknad att föla i slutet på Juni. Nur länge kan jag rida och träna henne som vanligt? När ska jag börja ta det lugnt?
Hon är inte min och hon ska föla hos sin ägare, när är det lämpligt att köra tillbax henne? Resan är 23 mil och det tar ungefär 3-4 timmar ner om man stannar några gånger på vägen. Hon tycker inte om att åka transp. och blir väldigt stressad av att åka.
tacksam för råd!

Lite individuellt bland stona, men de flesta kan ridas normalt fram till 8-9:e månaden, sedan får man rätta sig efter vad stoet 'säger'.. kanske bara skritt & travrundor eller promenader i grimma sista tiden.

Transport av dräktigt sto bör ske minst 6 veckor (?) innan beräknad fölning.. men ston kan föla 3 veckor -/+ beräknad tidpunkt.. så jag rekommenderar att hon åker från dig i mitten/slutet av April för att minimera riskerna vid stress!

Man ska börja rida lite lugnare när stoet är i 6:e månaden: Inte hoppa eller rida hästen svettig. Ju längre in i dräktigheten man rider stoet desto bättre. Hon får lättare att föla om hon har bra kondition. Det märks som sagt på stoet när det inte går längre. Lycka till!

Okej... Lite olika åsikter ser jag. Allt ifrån 6-9 mån.
Hon är i 6 månaden nu och det syns knappt att hon är dräktig över huvud taget. Tycker du att jag ska hoppa nu? Vad har du för åsikt? Erfarrenhet?
Tackar :bow: Tosa för hennes åsikter!
Någon annan som tycker något?

Jag skulle inte hoppa ett sto som var i månad 6.
Fast jag kan ju bara går till mitt eget sto, då jag aldrig fött upp föl förr. Första gången.
Men hon är i månad 7 nu och är sedan en månad tillbaka rejält rund och tycker det är jobbigt att "jobba" nu. Så vi tar det bara lugnt nu. Men hon motioneras fortfarande 5 dgr/vecka som förr.
Men så länge inte ditt sto visar några tendenser till att det är jobbigt, så kan du nog rida på "som vanligt". Fast hoppningen hade iaf jag varit försiktig med som sagt... :)

I 6:e månaden är fostret ca 25 cm långt, knappast nåt som syns eller känns obehagligt för stoet, du kan rida henne som vanligt.. men att hoppa en hinderbana rekommenderar jag inte, däremot nåt enstaka lågt hinder - stock i skogen - dike.. om hon är van att hoppa innan.

Tävla får man göra t.o.m 5:e månaden (om man nu vill det?), vi har tävlat dressyr/hoppning (lätta klasser) med några ston och sedan ridit hemma 'som vanligt' fram till 8-9 månaden.. därefter mest promenadridning individuellt, beroende av hur de mår.

Okej, tack då vet jag det!
Känns bra att veta vad man ska och inte ska göra.
Tackar :bow: alla för deras åsikter!

Hej!

Jag tycker att det låter lite riskabelt att lämna bort sitt dräktiga sto för att sedan transportera tillbaka det innan fölning. Om det är som du säger att hon stressar upp sig mycket vid transportering...och att det tar upp till 4 timmar att köra?

Hade det vart mitt sto hade jag nog vart lite mer rädd om det...

Visst det är väl sant. Men det är ju inte min häst och hon som har henne behöver hjälp. Hon ska inte hem förrän i maj, så det dröjer ett tag innan hon behöver åka. Vi ska dessutom träna lastning och transportåkning innan hon åker hem för att resan ska bli lugnare.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 310
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 673
Senast: Ajda
·
Avel Hejsan! Jag börjar få misstankar om att mitt sto kan vara betäkt, jag har en snart 3 åring som vi ägt i 10 månader och hennes mage är...
Svar
14
· Visningar
4 308
Senast: animalasia
·
Avel Nånstans i bakhuvudet har jag att man inte ska hoppa ett sto som gått in i femte dräktighetsmånaden. Funderar på varifrån den regeln...
Svar
4
· Visningar
1 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar