Rida dräktig 3-åring, hur mycket?

Sv: Rida dräktig 3-åring, hur mycket?

Varför börja lära en dräktig 3-åring skänkelvikning och bakdelsvändning? T ex bakdelsvändningar kommer in på LA-nivå, dvs den normala utbildningsståndpunkten för en 5-åring som "är med" sin årgång. Ett sto som fölat behöver alltså inte kunna bakdelsvändningar på tävling förens hon är 6 år gammal (får gå Breeders bland 5-åringar). Menar du att du tycker att man bör börja öva bakdelsvändningar 2,5-3 år innan de ska visas upp på tävling, just under dräktigheten dessutom?

Dräktighet är inget hinder för att lära sig nya saker. Hästen i detta fall är väl 3 och blir 4 nästa år?
Jag lär in flytta framdel, flytta bakdel och sedan flytta hela hästen ("skänkelvikning") ganska snart i utbildningen. Hästen ska inte göra rörelserna perfekt, utan lära sig hjälpgivningen. Målet är inte en korrekt bakdelsvändning, utan att den ska flytta framdelen något steg. Jag börjar alltid med ett steg och är nöjd där, sen som man all träning ökas kraven successivt ju starkare, äldre och ju mer utbildad hästen blir.
 
Sv: Rida dräktig 3-åring, hur mycket?

Det är väl just på så unga hästar man ska göra det, för att lägga en så hållbar grund som möjligt. Framåt tänk kan man få ändå.

Distansryttarna gör ju detta väldigt mkt för att få hästarna hållbara, och de hästarna är verkligen inte utan framåtanda.
 
Sv: Rida dräktig 3-åring, hur mycket?

Jag rider ut väldigt mycket på mina unghästar, men utbildar dem också samtidigt. Många gånger börjar jag i paddocken, och går sedan vidare på en kortare uteritt , eller tvärt om: börjar ute och avslutar i paddocken. Många saker kan man lära ut ute också :) Som sagt; dräktighet är inget sjukdomstillstånd ;)
 
Sv: Rida dräktig 3-åring, hur mycket?

Lyssna på hästen. Mitt sto vägrade bli riden helt och hållet sista 7 månaderna i dräktigheten. Jag lät henne vara, finns ingen anledning att masa med dom då. Vi gick istället en del promenader, det gillade hon :)

Och din häst är dessutom bara tre, finns ingen anledning att stressa något.
 
Sv: Rida dräktig 3-åring, hur mycket?

Det här kanske inte hör till ämnet men
På vinter/sommarvila vad brukar ni göra med era 2.5/3 åringar då? Jag har en 2.5 åring som är väldigt jobbig i hanteringen och "vill för mycket" så hans koncentration brister lite när han vill leka med kompisar, betäcka ston, bli riden/ hängd på, få godis och gå fint när jag leder honom samtidigt och blir ofta lite väl glad när han Skanörs något så lätt som gå in i stallet och få lite mat/varmvatten. Så sen under vintervilan kan jag fortsätta med mina små ledövningar (leda ett varv runt banan, snett igenom, göra halt och ge beröm och sen ett varv åt andra hållet? Det är det ända arbetet han gör nu för han växer myycket.
 
Sv: Rida dräktig 3-åring, hur mycket?

Oki! En fråga bara till dig som är moderator, hur startar man en ny tråd för jag letar och letar men hittar inget:(
 
Sv: Rida dräktig 3-åring, hur mycket?

När du är på forumet och ser alla trådar i en lång lista så finns där en knapp som heter posta ny tråd, den finns på två ställen längst upp till vänster och längst ner till vänster
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett tag gått i tankarna på att betäcka mitt sto om ett par år, jag fyller 17 i år och har ett d-ponny sto - detta betyder att...
Svar
4
· Visningar
1 307
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Mitt barn vill mer än någonting annat ha en egen häst. Jag är dock ingen hästmänniska så jag vill gärna få så mycket information jag...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 892
Senast: Cattis_E
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 212
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Jag är så jävl ledsen, rent ut sagt. Jag har en häst som jag haft i nästan sex år, en häst som jag älskar otroligt mycket. De första...
2
Svar
23
· Visningar
4 520
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp