Rida dräktig 3-åring, hur mycket?

Holland

Trådstartare
Ja, precis som rubriken säger undrar jag hur ni gör med ridningen på era dräktiga ston. Min 3-åring är dräktig och jag hoppas på ett fint och friskt föl 2014 :) hur mycket ska man/borde man rida? Min tjej ligger väl i fas med vad en 3-åring bör ha gjort hittills. Men ändå, hur ser ni på det? Vill självklart inte att hon ska komma alltför mycket "efter" heller och jag vill kunna hålla henne motiverad ;) är väldigt novis på detta så tips, råd och övrig info mottages gärna!
 
Sv: Rida dräktig 3-åring, hur mycket?

Jag hade nog inte ridit alls från nu lite beroende på hur mycket vila hon haft hittills. Har hon vilat hela sommaren och satts igång i augusti så kanske att jag hade ridit nån månad till.
Det finns inget skäl alls att stressa med en så ung häst. Hon får ju dessutom ett år tillgodo i alla unghästtävlingar.
 
Sv: Rida dräktig 3-åring, hur mycket?

Lyssna på hästen skulle jag säga. Sedan skulle jag inte rida som i att träna hästen, men rida som i att ta lugna små skogsturer, ja absolut!

Min märr var dräktig som 3 åring, och ett tag ville hon inte bli riden, sen med en månad kvar till fölning så ville hon bli riden, och hon tyckte det var såååååå kul att komma ut o röra lite på sig. Jag ville bara skritta, men icke! Galopp hopp och skutt skulle det vara! Hon gick över tiden 2 veckor, och hon ville bli riden även då. Jag tror jag red henne bara 2-3 dagar innan fölet kom sen.

Sen beror det ju lite på när hon ska ha fölet, det är ju lite skillnad om hon ska ha i augusti eller om hon ska ha i januari ;)
 
Sv: Rida dräktig 3-åring, hur mycket?

Jag hade promenadridit en två gånger i veckan. Typ ut och klättrat i skogen men inget hårdare arbete och absolut inte åka iväg någonstans p g a smittorisken.

Man får välja mellan att låta sitt ungsto bli betäckt eller följa utbildningsskalan. Båda delarna funkar inte.
 
Sv: Rida dräktig 3-åring, hur mycket?

Min dräktiga 3-åring går 2-3 lätta motionspass i veckan , inte för utbildnings skull utan bara för att komma ut och röra lite på sej . Jag tycker inte man ska hänga upp sej så mycke på vad en 3-åring "ska" kunna , man måste se till individen .
 
Sv: Rida dräktig 3-åring, hur mycket?

Lyssna på hästen skulle jag säga. Sedan skulle jag inte rida som i att träna hästen, men rida som i att ta lugna små skogsturer, ja absolut!

Min märr var dräktig som 3 åring, och ett tag ville hon inte bli riden, sen med en månad kvar till fölning så ville hon bli riden, och hon tyckte det var såååååå kul att komma ut o röra lite på sig. Jag ville bara skritta, men icke! Galopp hopp och skutt skulle det vara! Hon gick över tiden 2 veckor, och hon ville bli riden även då. Jag tror jag red henne bara 2-3 dagar innan fölet kom sen.

Sen beror det ju lite på när hon ska ha fölet, det är ju lite skillnad om hon ska ha i augusti eller om hon ska ha i januari ;)
Jag blir alltid lite nyfiken på hur man vet om stoet vill bli riden eller inte. Jag antar att du provar att rida hela tiden och ibland är hon sur och ibland inte, eller kan du se det redan i hagen? För om du måste prova att rida för att märka om hon vill eller inte så rider du ju alltså på henne även de perioder när hon inte vill? För hur får du annars reda på när hon helt plötsligt vill ridas igen, går hon till sadelkammaren och pekar på sadeln eller?

Till TS: Min erfarenhet säger att de som skaver runt mest på sina treåringar är inte de som sedan utvecklas bäst (ur prestationssynpunkt, dvs unghästtest/tävling). Ett dräktigt sto som är så pass ungt borde få ha det lite lugnt och skönt, ju yngre en häst är desto större risk att hon blir stressad av ridning (eftersom de inte är så vana). Dessutom får de ston som fått föl tävla bland de som är ett år yngre, så där förstår jag inte brådskan.
 
Senast ändrad:
Sv: Rida dräktig 3-åring, hur mycket?

Jag red mitt sto fram till januari (5år) och sen vilade hon. :) födde sitt föl i juli.
Även om vi inte red hårt så fortsatte vi ändå med utbildningen medan hon var dräktig. Att bara skritta och inte göra något vettigt ger egentligen ingenting, men däremot kan man utan att stressa/pressa hästen fortsätta utbildningen. Rida ut med sällskap och "träna" på framåt bjudningen är inte speciellt ansträngande och super för en 3åring. Man kan rida kortare turer och som sagt med sällskap så kommer hon känna sig tryggare ; och man tränar något samtidigt.
Man kan även lägga in ex. inlärning av rörelser; skänkelvikning fram&bakdels vändning som är mer jobbigt för psyket. Vet man själv vad man gör och är pedagogisk (vilket man ska vara oavsett med en unghäst) så blir den inte upp stressad.
Lyssna på hästen och använd sunt förnuft. Är hästen pigg och glad, så ser jag ingen anledning till varför man inte skulle kunna fortsätta utbildningen. Är hon däremot sur och inte lika medgörlig som vanligt så låt henne vila. Bättre att låta henne vila helt isåfall än att inte göra något vettigt och "tråka ut" den unga hästen.

Åk inte iväg pga smittorisk och låt henne inte träffa hästar som åker från gården på träningar/tävlingar är ett annat tips som du absolut bör ta till dig. Smittor och bakterier "utifrån" ökar risken för att hon ska kasta fölet.
 
Sv: Rida dräktig 3-åring, hur mycket?

Varför börja lära en dräktig 3-åring skänkelvikning och bakdelsvändning? T ex bakdelsvändningar kommer in på LA-nivå, dvs den normala utbildningsståndpunkten för en 5-åring som "är med" sin årgång. Ett sto som fölat behöver alltså inte kunna bakdelsvändningar på tävling förens hon är 6 år gammal (får gå Breeders bland 5-åringar). Menar du att du tycker att man bör börja öva bakdelsvändningar 2,5-3 år innan de ska visas upp på tävling, just under dräktigheten dessutom?
 
Sv: Rida dräktig 3-åring, hur mycket?

Det märker man redan i hagen givetvis. Jag har ju hästarna hemma så jag ser dom flera ggr/dag och det är rätt lätt att avgöra vad hästen vill när man har haft dem länge :)

Just den hästen "pratar" väldigt mkt och har mkt åsikter.

Stod hon vid grinden och stirrade på mig väldigt intensivt med öronen klistrade framåt och nästan tjatar om att jag ska ta henne, ja, då vill hon bli riden! Annars nöjde hon sig med lite gos och sen gick hon iväg och åt i hötunnan igen.
Det går inte riktigt att ta miste på faktiskt.
 
Sv: Rida dräktig 3-åring, hur mycket?

Att skritta ger hållbara ben, bättre musklatur, och bättre kondition.
Annars skulle nog inte distansryttare skritta så satans mkt som de gör ;)
 
Sv: Rida dräktig 3-åring, hur mycket?

Jag tänkte mer på hur du skiljer på att hon vill bli riden eller bara vill ha lite uppmärksamhet i form att kli på pannan, ryktning, godis osv. Oinridna unghästar är ju också olika sällskapliga olika dagar/tidpunkter men de borde ju rimligtvis inte tala om att de vill ridas när de kommer fram och är sociala i hagen eftersom de aldrig blivit ridna.
 
Sv: Rida dräktig 3-åring, hur mycket?

Jag håller f ö med om att det är positivt att dräktiga ston får skrittmotion under avspända och lugna former, men jag föredrar att de får det genom utevistelse i hage med hästkompisar.
 
Sv: Rida dräktig 3-åring, hur mycket?

Min treåring är dräktig och är inte riden sedan i maj, pga att dels behövde hon lång sommarvila som alla unghästar och sen har jag precis fött barn. Men om någon vecka tänkte jag rida lite igen och hålla på kanske nov - dec ett par gånger i vecka bara. Det jag då hade tänkt göra är absolut inte åka iväg med henne och inte heller rida hårdare pass.

Jag kommer enkelt att bara befästa inridningen, se att hon tar halvhalterna, står still vid av - påsittning, galoppfattningar ska fungera och lite sådant enkelt. Söka sig framåt - nedåt.
 
Sv: Rida dräktig 3-åring, hur mycket?

Hästen i fråga kördes in som 2 åring, blev insutten som 2,5 åring och var inriden innan hon åkte iväg på betäckning. Det var stor skillnad mellan att vilja gosa lite och att vilja komma ut o göra nåt. När hon ville göra nånting så var det som att hon nästan vibrerade lite inombords av glädje, positivitet och vilja, medans vid gos var det mer ett lugnt "se mig" uttryck.
Som åring så gick vi ofta promenader i samhället och miljötränade friskt.
Hon var med andra ord väldigt van vid arbete.

Godis får inte mina hästar, enda undantaget är vid utställningsträning, och då är ju pisken med, så det är lätt för dem att veta när det är godis och inte.
 
Sv: Rida dräktig 3-åring, hur mycket?

Varför börja lära en dräktig 3-åring skänkelvikning och bakdelsvändning? T ex bakdelsvändningar kommer in på LA-nivå, dvs den normala utbildningsståndpunkten för en 5-åring som "är med" sin årgång. Ett sto som fölat behöver alltså inte kunna bakdelsvändningar på tävling förens hon är 6 år gammal (får gå Breeders bland 5-åringar). Menar du att du tycker att man bör börja öva bakdelsvändningar 2,5-3 år innan de ska visas upp på tävling, just under dräktigheten dessutom?

Själv så rider jag bakdelsvändningar och skänkelvikningar för att de bidrar med något i träningen - inte bara för att de ska ridas på tävling. Sedan så skulle jag nog inte börja med bakdelsvändningar på en treåring då jag själv hittills inte utbildat en treåring som varit redo för det med tanke på den samling, hjälpgivning etc. som behövs. Men lättare sidvärtsrörelser ser jag inga som helst problem med att börja lära in på en treåring om hästen bjuder framåt förstår hjälperna och har balans. En skänkelvikning kommer inte i programmen förrän vid LA heller, och jag som har en hopphäst behöver inte rida en regelrätt skänkelvikning på tävling, men jag kommer ändå att använda mig av skänkelvikningar i det vanliga arbetet.

Sedan handlar allt om olika grader. Om man leker fram utbildningen och introducerar saker gradvis och i takt med att hästen är redo för det så finns det inga hinder. Men man måste ju vara vaken för att hästen inte tappar bjudningen eller blir förvirrad för att man går för fort fram men det måste man alltid ge akt på.

TS. Har också en dräktig treåring. Hon reds ca 6 v. sept-okt och har nu vilat lite på grund av mugg. Men imorgon ska jag sätta igång igen. Gör "vanligt" arbete än så länge vilket i min treårings fall är ca 3 pass i veckan, främst uteritter i alla gångarter som varvas med att jag sitter på och går bredvid i 30-40 minuter. Skrittpromenader i skogen på upp till en timme (jag leder eller tömkör henne hela vägen) och någon gång ibland ca 20 min ridning eller tömkörning på ridbanan.

När hon börjar bli rundare om magen så kommer jag att trappa ned på arbetet och kanske bara gå promenader eller låta henne vila helt och hållet i hagen. Jag har en häst som brukar komma glatt fram i hagen under perioder som vi jobbar och som blir svårfångad i perioder när hon bara tas in för att få mat så jag kommer vara vaksam på hur hon beter sig och anpassa arbetet utefter vad hon "berättar" för mig. Tappar hon bjudningen i ridningen eller ändrar beteende på något vis så kommer jag låta henne vila helt.
 
Sv: Rida dräktig 3-åring, hur mycket?

Jo, självklart rider man rörelserna inte enbart för att visa upp på tävling. Men t ex Breedersprogrammen är en bra mall för hur en unghäst ska utbildas och det normala är inte att man sitter och gör t ex bakdelsvändningar på en treåring. Det tror jag att alla som utbildar unghästar vet. Varför då ha extra bråttom med en treåring som dessutom är dräktig, bara för sakens skull? Vad ska det leda till? Varför gå fortare fram än den normala utbildningsgången (dvs normal för de hästar som ska vara bland de främsta i sin årgång och som inte fått föl)?

De flesta som jag känner till som har mest bråttom med att göra krångliga saker med sina unghästar när de är 1, 2 och 3 år är ofta de som sedan varken visar på unghästtester, går Breeders eller ens kommer ut och tävlar. Eller jo, de kanske tävlar LB fortfarande när hästen fyllt 10 år. Vad var det man hade så bråttom till? En treåring behöver kunna gå i balans rakt fram och något varv på volten i alla gångarter, då är den väl med för sin ålder.
 
Sv: Rida dräktig 3-åring, hur mycket?

Jag rider inte mina 3-åringar alls efter 3-års test om dom är eller är på väg att bli dräktiga. Jag ger dom ett vilo år där det dom lärt sig får "gå in" och dom får ta sig an mamma rollen helt. När fölet är tillräckligt stor/gammal så sätts stoet igång, i lugn och ro för att sedan matchas ut i tävlingsvärlden:) Jag anser att dom är så unga(3 år) och har den fördelen att få ett extra år i sin utveckling. Så varför inte utnyttja det och kanske med rätt ryttare och matchning få en häst som håller hela vägen ut?
 
Senast ändrad:
Sv: Rida dräktig 3-åring, hur mycket?

Och jag är nog lite motvalls och förstår inte problemet,3 åringarna är snart 4 och att vara "gravid" är ingen sjukdom,det är ett naturligt tillstånd.
Ser heller inget hinder till att en 1-2-3 åring ska kunna lära sig att flytta på baken eller framdelen för den delen,bara för att man flyttar dom så behöver man ju inte knöla ihop dom ;)
Min dräktiga 4 åring (avatarhästen) lärde in piaff i slutet på dräktigheten,inte fan dog hon av det och inte hade hon en aning om att hon aldrig skulle ha någon användning för det då hon var hoppe häst :D
 
Sv: Rida dräktig 3-åring, hur mycket?

Nä någon sjukdom är det absolut INTE och inte heller det jag syftar på:meh:

Alla får lägga upp det som dom själv vill givetvis men jag anser att ett extra år endast är till det positiva;) Och det upplever jag också av den erfarenhet jag fått genom mina år som uppfödare. Sto har ju fördelen att få ett extra år - Inte sjutton tror jag det skadar:p Sen tycker jag att utbildningsmässigt så hinner dom ikapp relativt fort så det känner jag ingen press att rida mina dräktiga 3-åringar för:)
 
Sv: Rida dräktig 3-åring, hur mycket?

Att skritta ger hållbara ben, bättre musklatur, och bättre kondition.
Annars skulle nog inte distansryttare skritta så satans mkt som de gör ;)

Jovisst är det uppbyggande att skritta ut! Men jag gör det inte på 3-4åringar eftersom jag vill att de hela tiden ska tänka framåt, att bara skritta kan då bli lite långtråkigt .
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett tag gått i tankarna på att betäcka mitt sto om ett par år, jag fyller 17 i år och har ett d-ponny sto - detta betyder att...
Svar
4
· Visningar
1 307
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Mitt barn vill mer än någonting annat ha en egen häst. Jag är dock ingen hästmänniska så jag vill gärna få så mycket information jag...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 892
Senast: Cattis_E
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 212
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Jag är så jävl ledsen, rent ut sagt. Jag har en häst som jag haft i nästan sex år, en häst som jag älskar otroligt mycket. De första...
2
Svar
23
· Visningar
4 520
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp