Rida c-ponny?

Tildewn

Trådstartare
Hej hej! Jag är 160 lång och väger ca 55 kg. Jag funderar på att ta hem en foderhäst och har nu hittat några ponnys som verkar intressanta. De flesta av dem är d-ponnys, men det är även några c-ponnys. Min fråga är, är jag för stor för att rida c-ponny? C-ponnysarna jag har hittat är inte särskilt smäckra, utan lite grövre modell. :)
 
Sv: Rida c-ponny?

Det finns en nålad längd och vikttråd överst i detta forum.
Jag rekommenderar att läsa/fråga där
 
Sv: Rida c-ponny?

Du kan rida C-ponny utan problem!
Jag har en NF som är C-ponny, henne har jag satt 60 kg på som maxvikt. Jag går efter den "uråldriga regeln" - lägg max 1/6 av hästens vikt på dess rygg ;)
Men sen är det ju att titta på individ till individ som vanligt och använda sunt förnuft... :angel:
 
Sv: Rida c-ponny?

Ska du ta hästen på foder har ju ofta ägarna själva en uppfattning om vad som är lagom för just deras häst, så det är väl bara att prova sig fram :)
 
Sv: Rida c-ponny?

Bara tala om din längd/vikt för ägaren så kan de säga om de tror att fungerar, och då kan du ju åka och provrida. Ägaren lär ju säga till om hästen är besvärad eller så :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi letar C-ponny till vår dotter och har hittat en intressant 4-åring som är 139 cm, men hur stor är risken att en 4-årig welsh (valack)...
Svar
8
· Visningar
1 337
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
625
Senast: Sesca
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 232
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp