Rida brunstiga ston

Sv: Rida brunstiga ston

Gör ingen skillnad alls utan rider på som vanligt. Skickade syrrans häst direkt till hingsten i fjol sommar efter en riktigt hård clinic. Det visade sig nämligen att hon gick in i högbrunst samma dag, ett par dagar tidigare än beräknat, som clinicen var och då ringde jag upp och fick komma samma dag. Hon betäcktes första gången den dagen också...

Det har aldrig vart ngt problem att rida henne när hon brunstar...
Hon piper om hon hälsar på ngn annan häst och är lite "lätt i baken", men annars är det inte ngn större skillnad. :p

KL

Jag rider min helt normalt men hon kan ibland sparka lite mot skänklen (vet inte men tror att det är den dagen hon når "kulmen" av brunsten s.a.s) Så då brukar jag bara skritta lite eller tömköra.
annars är hon inget annorlunda

Mitt förra sto var EXTREMT vänlig under sin brunst och gick inte o rida i ridhuset, hon slog på en tvärnit och skulle hälsa på alla hästar hela tiden så man fick liksom inget gjort.

Ett annat sto i stallet blir typiskt "stoig" under brunst och vill komma undan allt som är jobbigt så det blir tvärnitar på stutsar och i kombinationer och en del bockande i skogen när ryttaren kräver nåt.

Hur mycket kräver ni av era ston när dem brunstar?

Hur ofta och hur länge rider ni?

Rider ni på som vanligt eller tar ni det lite lugnare?

De stona som jag rider nu visar ingen kraftig brunst, därför är det ingen skillnad på deras arbetspass. Om jag däremot skulle sitta på ett sto som jag vet för dagen är brunstigt och som inte är som vanligt att rida så hade jag nog inte tagit en strid,då hade jag nog gett med mig för nu,och provat några dagar senare

då mitt sto är brunstigt är hon väldigt hoppsig! Hon kan t.o.m. naffsas så vi tar bara en kort ridtur.. inga galopper eller nått sånt ifall hon skulle få för sig att rusa iväg.;)

SDom vanligt, ser ingen anledning att förändra min ridning.

Jag har alltid trivs mycket bättre tillsammans med ston, vet ej riktigt varför. Jag har aldrig märkt något speciellt med dem utan ridit som vanligt.

Jag rider som vanligt. Mina beter sig likadant jämt :D

Jag rider precis som vanligt.. Kräver detsamma.. Men jag har lite mer "förståelse" för hennes små nyck.. Även om jag visar att jag inte accepterar det så har jag mer tålamod med henne..

Som vanligt! Har aldrig märkt av att det är nån skillnad på dom under brunsten förutom att dom gärna står och trånar efter grannhingsten..;)

Det enda som händer när mitt sto brunstar är jag får stå på mig lite extra. Hon vet inte vad hon vill men är däremot övertygad om vad hon INTE vill, vilket är ungefär allt. Så det är lika bra att gräla i början av brunsten, stå på sig lite extra och så är det över. Tills någon annan ska rida henne - så får de göra samma sak. Insistera med tålamod.

jag brukar rida och träna precis som vanligt. c-ponnyn jag har , hon brukar bli enormt pigg när hon är brunstig.. :rofl:
ibland, känns det då som iallafall, att dom kan avar lite surigare å inte lika arbetsvilliga. istället för att bråka för mycket så tar jag en tur i skogen istället. men det är som sagt olika :p

hihi, försööker väl rida som vanligt! Skenar hon hem i full fart är det väl mindre bra! :p
Bara att driva på när man rider förbi andra hästar.

*Kl*

FÖRSÖKER rida är väl vad jag gör :crazy: .... riktig hormonfia :devil: som ömmar i kroppen och inte tycker om att ha någon på ryggen just då. Arbetar henne från marken de värsta dagarna, ingen idé att ta strid med henne.

Rider stoet precis som vanligt när hon brunstar. Hon blir lite vassare i humöret och lite mer uppspelt på tävling. På tävling presterar hon som bäst när hon är brunstig (hon måste ju visa sitt bästa för karlarna). ;) :D

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 828
Senast: jemeni
·
Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 780
Senast: Corax
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
393
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar