Rida barbacka...

A

allessa

någon som har bra tips om detta? Hur gör ni för att sitta kvar i trav och galopp? Bra tips på balansövningar på hästryggen samt på marken skulle också uppskattas. :bow:

Sv: Rida barbacka...

För att träna upp balans kan man ju börja med sadel först...
Hoppa studs utan tyglar och stidbyglar. Eller så kan du be någon lina dig på volt med sadel utan "händer och fötter". Annnars är det bara att rida barbacka så mycket som möjligt :D
Dessutom så är det jättemysigt oxå, nu när våren kommer :bump:
...Lycka till

Jag skulle nog säga att det bara är att rida på. :D
Rider du mycket barbacka så blir du både modigare och bättre på det, så att sitta kvar (och sitta bra... :angel: ) i trav och galopp kommer av sig självt efter ett tag.

Tänk på att slappna av. Spänner du dig brukar det lätt bli ganska hoppigt!

slappna av...när jag var UNG :angel: så red vi alltid barbacka...vi var värre än indianerna..drog grävare så det sjöng om det och totalt orädd...idag kan jag knappt skritta än gång innan jag glider av.....:crazy: för att jag spänner mig så...

Halsrem är att rekommendera så slipper du rycka hästen i munnen när det blir panik. Jag håller i den som ett par extra tyglar (kanske har lite för lång :) )

Är det därför du håller dig bakom hästarna nu? :p

Ett vanligt misstag är väl att sitta "på rumpan" i bakvikt. Svårt att hålla balansen och inverka rätt på hästen då. Man ska ju fördela vikten över låren :)

Haha själv är jag jättefeg på att trava och galoppera barbacka :D men så gillar min häst att busa och har mycket stötig trav.. Men vi har både hoppat och allt barbacka (både frivilligt och ofrivilligt ;) )
Det är roligast att rida ut barbacka i lite terräng. Jag brukar köra med tömkörningsgjord + teddypadd och teddyvojlock så det blir som en barbackapad där man dessutom har något att hålla i och stöd för benen framtill i nedförsbackar.
Vi brukar klättra i så branta uppförsbackar att man får lägga benen på hästens rumpa för att inte trilla av..
Sen är det bara att lägga in lite trav och se till att slappna av. Men traven och galoppen är lättare på ridbana om man rider volter och ser till att ha balans i hästen för det kan bli lite snabbt och stötigt längs en väg.

Tack för alla era superbra ideer, fortsätt att ge mig tips, allt behövs. TACK KOMPISAR!!!!!Ibland känner jag mig lite utanför i detta bukegäng. Har inte så mkt häst och ridvana som ni. :( Kramisar Allessa.

För att hålla sig kvar lättare i trav o galopp brukar jag försöka att slappna av och liksom koppla bort överkroppen från benen, dåligt förklarat men hoppas du förstår!

jag har i brist på sadel ridit massor barabacka senaste tiden och från början så var det tre travsteg sen var jag tvugen att sakta av fö att inte ramla :p
men nu travar jag och galopperar en runda på 9 km

och mitt bästa tips är att helt enkelt rida på
försök försök försök
och för att slappna av sjung
de är de bästa enligt mig

Att vara avslappnad är väl det viktigaste. Men de är ju smart att hålla om lite med benen. Men man ska ju inte sitta och hålla balansen genom att ha stenhård hand, då blir man ju lätt framtung eller vad man ska säga.

Senast ändrad av en moderator:

allessa skrev:
någon som har bra tips om detta? Hur gör ni för att sitta kvar i trav och galopp? Bra tips på balansövningar på hästryggen samt på marken skulle också uppskattas. :bow:
Min gamla häst har den stötigaste trav som går att hitta! Detta för att han är en "gammal travare" så han har en benägenhet att börja bredda när han får chansen...

Jag har aldrig haft problem att rida barbacka i galopp eftersom att det är som att sitta i en stol men trav har jag aldrig kunnat....

Men förra vecka hittade jag ett sätt! Detta var ju då ganska onödigt eftersom han inte längre ska ridas i trav...

Vi skulle skritta runt lite på våran travbana så att han skulle få röra benen. Jag red inta barcka utan i hans vintertäcke med halvhals...

Plötsligt kom han på att han skulle vara med på V75 och började "travar"trava och jag försökte få ner honom i skritt men han var så het så han vägrade så jag högg fast i halsen på hans täcke och höll krampaktigt för att inte falla av och då upptäckte jag att jag satt riktigt stadig då jag höll i täcket :crazy:

Så mitt tips är att använda ett halstäcke :D
;) jag skojar bara, TRÄNING ger färdighet, men jag är nog olärbar för jag har nog svårt att sitta i trav på en mjuk häst :crazy: :crazy:

Men träna träna och träna!
Och m du rider för en instruktör kan du väl be han/henne om att få ha en lektion med inriktning på balans :D

Säger som dom andra: Träna, träna, träna!!
Jag rider ofta(-st) barbacka. Jag har alltid gillat det, så det började naturligt på snäll ridskole- och turridningshäst med supermjuk trav och galopp ute i skogen :D. Sen har jag aldrig tyckt det är något märkvärdigt, så jag rider på som vanligt på hästar jag känner :p
Nu för tiden är jag hård mot mig själv. När jag rider ut barbacka och märker att följsamheten kunde vara bättre ;) så knyter jag en knut på tyglarna och släpper dem helt. Ingen balanshjälp där ;). Sen är det bara att trava på, fatta galopp, öka, sakta av osv utan tyglar med armarna nedåt/utåt. SÅ bra för balansen, rekomenderas om du har en trygg häst :)

När jag inte hade egen utan gick på ridskola fick vi nästan jämt rida utan stigbyglar.. dock med sadel !
Galoppera på volter , jaa allt möjligt utan stigbyglar.
Iallafall , jag kände ett större stöd med sadel men ändå utan om man säger så..
Jag fick upp jätte mycket balans och nu rider jag barbacka utan problem alls .
Men till en början skulle jag tipsa om att bara ta bort stigbyglarna :)

Ut och rid bara! Hoppa diken, galoppera, trava lååååånga sträckor, rid hästen i form så underlättar det mycket då den blir lättare att sitta på. Rid dressyr barbacka.
Jag har inte ramlat av på massor med år.

Jag har en f.d travare men efter allt jag läst om att man ska rida barbacka här så gav jag mig ut i måndags glad och lycklig.. Till slut kom jag upp med hjälp av en sadelbock, en människa och en husvägg (hästen är svår att sitta upp på p.g.a tidigare ryggproblem) sedan bar det av..Först över vägen och sen in i skogen där jag travade kanske 50m men jag spände mej så, så jag saktade av..

Fattade galopp istället och allt gick bra tills vi kom till en uppförsbacke och jag gled bak och hästen blev helt tokig och jag flö i backen. Fick ont som sjutton i huvudet och blev helt yr (hjärnskakning?) och allmänt mörbultad dessutom fick jag gå hela vägen hem för jag kom ju inte upp på hästkräket.. :love:

Så nu har jag bestämt mej för att om jg ska rida barbacka så ska det vara i en paddock tills jag har fått bättre balans! (så jag slipper gå så långt om åker i backen):banana:

Detta hade väl inte så mycket med inlägget att göra men säger bara det..Ta det försiktigt! Och om du har en häst som är svår att komma upp på (eler en ryttare som har svårt att komma upp) så håll er i en hage tills man känner sig lite säkrare! ;)

Hoppas det går bra med din barbackridning!

:D Kan riktigt se detta framför mig. Jag skulle säkert oxå gett upphov till en rad glada miner om någon sett mig på mina irrfärder. Det är tur att våra älsklingar är duktiga på att bevara hemligheter.

sannerligen!! :D :D
Men min häst va riktigt snäll hon väntade tills matte hade kravlat sej upp ur grusgeggan och tog tag i henne..Riktigt väl uppfostrad!! ;)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 116
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar