Rida annans häst! svara snabbt!!

E

eloon__

Hej!
Det är så att jag ska få rida och ta hand om en maxad c-ponny när tjejen som äger honom är borta på fredag och lördag nu..! Det är en som står i stallet där jag rider så jag känner dom ju och så. :bump:

Men jag har hört att väldigt många i stallet ibland säger typ: "Åh, det är bara skit o låna ut hästen! Ingentigt funkar ju nu!"
Jag vill verkligen inte att tjejer som äger pollen ska tycka så nu när jag har ridit den! Jag har ju fått värsta chansen nu, superkul om jag får det förtroendet så att jag får ta hand om och rida hennes häst!

Har ni några tips på vad jag ska tänka speciellt på för att inte "sabba" så att hästen blir sämre av att jag har ridit? Om ni lånade ut er häst, vad skulle göra er glada när ni kom tillbaka?

Sen undrar jag en annan grej.. Många säger at han är ganska slö och inte riktigt bjuder framåt.. Jag har mest ridit heta hästar, hur gör jag för att få honom piggare?:confused:

Tacksam för svar!

Sv: Rida annans häst! svara snabbt!!

När jag rider andras hästar sådär utan att jag ska åka på organiserad träning eller tävla dem, så rider jag ut i skogen och har kul bara, under förutsättningen att jag vet att hästen i normala fall inte reagerar nämnvärt på bilar etc. Så vill jag att andra rider mina hästar också om jag behöver hjälp någon gång. Försök absolut inte lära hästen något, det är dödsdömt om ägaren inte bett dig om det!

Tack, då vet jag lite!

Någon mer?

Om man vill ha hjälp för att kunna göra nåt annat än att hålla på med häst så får man faktiskt lov att vara lite tacksam annars är det till slut inte någon som vill hjälpa en hur ska de dessutom kunna veta exakt hur jag gör om jag inte talatr om det exakt så ta det för vad det är du kan inte göra mer än ditt bästa

Hej. Oavsett om du tränar eller rider i skogen så tror inte jag att du kan "sabba" ponnyn bara för 1-2 gångers ridning. Jag har t ex en kompis som ibland rider min häst och hon är inte så speciellt superduktig. Sitter lite i stolsits och "åker" häst och pålle ser ut som en gammal halvdöd "åkarhäst" :D . Men när jag sitter upp så är han sitt gamla vanliga "jag" igen.

Någon längre sammanhängande period hade jag däremot inte velat att min kompis skulle rida honom.

eloon__ skrev:
Hej!
Men jag har hört att väldigt många i stallet ibland säger typ: "Åh, det är bara skit o låna ut hästen! Ingentigt funkar ju nu!"
Hej!
Det är är typisk hästmänniskor tyvärr. Alla vill vara expterter och låta som om dom om är duktigast i världen. Andra "förstör" deras hästar. :angel:
Och medryttarna snackar skit om hästen de rider som de tycker att ägaren "förstör". Sen smsörar den när ägaren är där :D . Den som köpt ny häst pratar om hur de måste rätta till alla fel förra ägaren gjort, den som har foderhäst pratar om hur illa ägaren ridit o skött hästen. :cry:
Ett gäng kan stå på ridhusläktaren och titta på när andra rider och kommentera hur illa kompisarna rider och hur fin hästen vore om den bara reds ordentligt, osv osv.
Det du hör är inget att bry sig om. Det finns medryttare som flänger omkring och förstör hästar, men det mesta du hör är bara skitsnack.
Njut av att ta hand om hästen, försök som sagt inte lära den något, rid ut och ha mysigt, men fläng inte över stock och sten. Ute i skogen är nog hästen pigg. Tänk på underlaget så att du inte galopperar på hårda vägar. OM folk i ditt stall är benägna att prata så ge dem ingen anledning genom att försöka lära hästen något på volten, eller hoppa eller så. Du är nog extra bevakad om det är första gången du tar hand om hästen, och de kommer att "rapporterara" till ägaren, men det hör till. :crazy:

Nu kanske jag överdriver lite, men bara lite, jag har haft hästar inackorderade många år och även eget stall många år med ett par inackorderingar. Men du låter seriös så ta det bara lugnt så går det bra.
Kanske kommer någon annan till och med att tycka att du verkar bra och pålitlig och låter dej ta hand om sin häst en annan gång! :)
Lycka till och ha en mysig helg.!

Jo, det som skulle göra mej glad är att hästen är pigg och mår bra, är välborstad och att alla grejer är i ordning så jag inte hittar mina strykkappor i stallgången, sadeln hänger på trekvart eller så....:smirk:

Var bara dej själv. För bli inte nervös då kan det bli fel mellan dej och hästen också. Hon har ju valt dej för hon litar på dej så det ska nog gå bra Lycka till :idea:

Om din kompis inte redan har en rid dagbok, skriv ner vad du gjort, hur länge du ridit, om något gått bra, nåt inte gått så bra.
Och var noga med att hänga / ställa tillbaks all utrustning på rätt ställen, var noga med att utrustningen är ren när du hänger tillbaks den.
Och se till att du sopar rent på stallgången om du står där och kratsar hovarna, eller om hästen skiter att se till att ta bort sånt direkt, så stallkamraterna inte sedan gnäller om att du varit slarvig med sånt.
Hoppas du och pållen får en trevlig helg:)

Jag rider ofta andras hästar, lite vad jag brukar tänka på:
Fråga ägaren var h*n vill att du ska rida och vad du ska göra, eller om det är något du inte får göra.
Försök göra på samma sätt som ägaren, tex fästa bensnören, mocka etc på samma sätt.
Lämna allt i samma skick som det var, men gärna smörja utrustningen.
Försök jobba hästen lite i form både på uteritt och i paddock (lite skänkelvikn över vägen, ställa åt båda håll etc) så hästen är mjuk och fin när h*n får tillbaka den.
Och två dagar är inget att oroa sig för, man kan absolut inte förstöra en häst på så kort tid.

De flesta hästägare uppskattar om man tagit lite extra väl hand om pållen, dvs rent i boxen, pålle ren och välryktad, och grejorna rengjorda och smorda.

Tack för alla svar!:)
Jag var där idag och det gick super att rida! ska dit imorgon också och då är det sista gången jag har pållen för sen på eftermiddagen kommer dom hem. Jag tänkte borsta av täckena (var lite leriga idag) och ta en fuktig svamp och ta bort dammet som blir på dom. Sen borsta av innetäckena också. Sen ska jag smörja, städa lite fint bland hennes borstar, sopa fint i stallgången och sådär! Lite måste man ju smöra liksom ;)

Dom har ett eget stall som är litet, med 2 boxar och en stallgång och en sadel- o foderkammare. Det ligger bara typ 50 meter från "stora stallet".. Så jag behöver inte ta hänsyn till några andra men när dom kommer hem så vill jag ju att dom ska tycka typ: Wow! Va fint det har blivit här! :angel:

oopsie skrev:
Hej!
Det är är typisk hästmänniskor tyvärr. Alla vill vara expterter och låta som om dom om är duktigast i världen. Andra "förstör" deras hästar. :angel:

Skönt att höra! Jag tror inte at hon är en sån som klagar sådär, hon är nog mest tacksam.. Känner mig lugnare nu faktiskt :D

När jag lånar ut min häst kan jag bli irriterad om allt inte är i sin ordning, typ när skydden är leriga, skåpet rörigt etc. Så se till att lägga alla saker där de ska vara samt att rengöra utrustningen, iaf sista dagen. Det är ju det som hästägaren ser och är det i sin ordning blir hon nog glad:) Vad gäller ridningen så rider jag utifrån det vi har kommit överrens om, har vi sagt rida ut gör jag det, är det ok att hoppa gör jag nog det. Om ngn skulle få problem när de rider min häst(vilket nog inte skulle hända, då det är världens snällaste) skulle jag inte vilja att dom bråka så mkt utan överlämnade det till mig. Det är klart att dom inte behöver vara mesiga för det, men är det ngt spec så tar jag gärna hand om det själv. Det ska nog gå bra! Det är svårt att sabba ngt på 2 dar. Ha kul:D

Aha, du hade redan ridigt. Kul att det gick bra! Smöra på, då kanske du får rida fler gånger:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 333
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 621
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 442
Senast: mars
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama