Rida äldre häst i form?

D

Daffne

Jag har precis påbörjat igångsättning av en 22-årig fjordkorsning.
Jag och ägaren är överens om att jag ska skritta på långa tyglar i skogen, 2 veckor. och sedan börja lite lätt i trav. detta rakt fram i skogen. Alltså inga volter etc.
Denna häst är alltså innan vilan riden i skritt, trav och galopp i hyfsad form. Jag och ägaren är helt överens om att försöka rida hästen i den form som är möjlig, lite krav men inte allt för höga.
Då kommer jag till min fråga nu då, det är väldigt många som ifrågasätter det här och tycker att vi jobbar honom allt för hårt att en gammal häst ska inte ridas i form och grejer.

Men vad tykcer ni om saken?

Daffne

Sv: Rida äldre häst i form?

Många gamla hästar mår bra av att hållas igång, annars blir de lätt stela. Är hästen fräsch så spelar det ingen roll om man promenadrider eller rider lite hårdare pass.
Alla hästar ska väl ridas i rätt form för att slita så lite som möjligt på ben etc?

Ja, inte kan väl hästen jobba mer rygg eller bakben om den har huvudet rätt upp eller om tyglarna hänger så att hösten får gå och titta på kottarna i skogen? :smirk:
Nä, jobba på ni som ni tycker känns rätt. Det är ju ni som känner hästen bäst!
Men tänk på att hålla hästen igång hela tiden, så blir han inte stel. Ofta är det bättre för äldre hästar att gå på en promenad eller bara skritta en sväng när den annars skulle fått en vilodag (bara stått), då stelnar dom inte till.

Jag är medryttare på en fräch och pigg 24 åring och rider honom precis som de flesta andra. Så länge det känns bra och att hästen mår bra så är det inga problem.

Sara

Det är bara bra för "gamlingarna" at det hålls igång och inte blir stela. Tycker du gör rätt :)

Jag anser att det är mycket viktigare för en äldre häst att gå i form (och avslappnat) eftersom slitage är värre för en äldre häst. OM den blivit rel. bra riden tidigare i sitt liv så man inte börjar pressa den i form när den är gammal och har anpassat sej till den felaktiga formen.
Beror också på hur gammal hästen verkar fysiskt sett. Finns ju väldigt fräscha 22-åringar och såna som faktiskt är gamla och skröpliga.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Nevermind
·
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 682
Senast: Bri
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 620
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar