rida 2 på hästen

escodobe

Trådstartare
Hade en disskusion idag om när man rider 2 på en häst.
Dvs en har sadel, det vanligaste verkar ju vara att den "extra" sitter bakom - men nån sa at de kunde sitta FRAMFÖR sadeln?!
Hurdå? då sitter man ju på halsen på hästen?

Sv: rida 2 på hästen

Har testat, vi for av efter ca 3 sek, hästen tyckte inte alls om att jag satt på hans bak. Å så råkade jag lite reflexartat ta tag i min kompis så hon också for av. *Förlåt*

Om man rider två på en häst är ju det vanliga att man sitter bakom varann, dvs en sitter i sadeln, den andre bakom.
Ev. den första "på sadel läget" (om man rider barbacka) samt den andra bakom.

Har man en ryttare framför sig, är det (enl. mig) isf att man har en liten ryttare, som vill rida "mammas" häst eller likn.
Aldrig annars. Det blir ju som du säger, att man rider på halsen. :crazy:
Hoppas du förstår va jag menar...?

Jag har sett på film nån gång när en tjej satt framför sin kille på hästen. Då satt killen i sadeln och tjejen satt i "damsadel" sits framför (altså hon hade båda benen på ena sidan och satt med rumpan på manken skulle jag tro *ajj*). Själv har jag bara testat bakom varandra utan sadel. Det var rätt kul då, men skulle inte göra det igen i nuläget...

har ridit 2 på min arabpojke med sin korta rygg :p
tagit med mig sonen vi sitter barbacka jag sitter "normalt" och sonen bakom och håller armarna runt mamsen :) pålle bryr sig inte ett smack när vi båda två väl är uppe,men han gillar inte/förstår inte vad vi håller på med när vi ska upp :angel: :D

När jag red på ridskoplan så hade vi som julavslutning gymkana :D.
Då red vi barbacka och den stackarn som fick sitta bakom hade det inte så kul..
Eftersom att vi även hoppade 2 st på hästen :confused: inte så bra i efterhand, men jag var 11 år och hade inte gjort något så roligt under hela mitt liv! Moa som satt bakom mig skrek och jag garvade, hästen hoppade nämnligen det 50cm höga hindret dubbelt så högt :o.
Och då ere inte så kul att sitta bakom vill jag lova..

Oansvariga ridlärare ja, men jag måste erkänna, det var roligt så länge det varade!

När man var 10 år och vägde 35 kilo var på en fjording. *suck* Längtar tillbaka ;) ( dock alltid barbacka)

Min lillesyrra som är 4 år har suttit framför mig i sadeln när hon ville prova rida. Det gick hur bra som helst. Hästen verkade inte bry sig.

har bara ridit två utan sadel när vi var mindre och det var grymt kul, full kareta över fälten :D

Vi har ridit 2 på min förra c-ponny (viktbärande) utan problem.
Inte för vi var några jätteklunsar som dunsade på hans rygg men 4-7 ggr blev det väl av att vi red barbacka 2 st, och han tycktre att det var helt ok.

Jag och en tjej red båda två på "vår" medryttarhäst. En robust islandshäst som inte brydde sig nämnvärt, vi travade utan problem. Dock barbacka, så sadelfrågan var inget problem för oss...:D Galopp fick vi däremot ta en och en.... ;)

jag har ridit två enbart utan sadel en gång på min skötishäst med en kompis jag satt fram o han hade manke kan jag säja *aj* plus henne påskjutandes i backarna hm...
sen red jag så med en annan kompis på en nordis i galopp uppför branta backar och längs med vägar haha och det var typ andra gången jag red barbacka och jag hade sandaler och piratbyxor haha. jag satt bakom den gången.

jag har även suttit på en häst samtidigt som min kompis skulle slänga upp sin syrra på kompisens häst...hm hoppas ni fattar alltså jag kollade bara på och väntade på dom typ. men iaf den hästen hade aldrig varit med om det så när lillsyrran kom upp fick den fnatt och blev livrädd och började stillstående bocka av dom både och sprang sen hemmåt...hehe nej men de e nog inte att leka med...och jag tror det är värre när man har sadeln om en annan människa plötsligt slängs upp bakom utan förvarning.

Jag brukar ha mina barn med mig ibland, den minsta 3 år sitter framför mig om hon är med, men den stora 10 år sitter bakom och håller i sig i mamma.. Våra hästar, 1 vbl och 1 hbl, visar inget obehag för den extra vikten el den knepiga placeringen av den extra ryttaren, jag sitter upp först sen tar min 10-åring foten i stigbygeln och så drar jag upp henne, funkar super, men 2 vuxna kanske inte är riktigt OK.. Skulle inte göra det själv iaf.. Vi har ävem galopperat så och det funkar super så länge dottern håller i sig.. ;)

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
792
Senast: Tilly_85
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 411
Senast: Roxy
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama