rid-kapsoner

proxyma

Trådstartare
Tänkte höra mig för lite om kapsoner. Vilka tycker ni är bäst och varför? när man rider med både kapson och bett vad får man för effekt? är de några hästar man inte ska ha kapson på?m,m berätta gärna, jag vill veta mer :laugh:

Sv: rid-kapsoner

Finns ganska många trådar i detta ämne.

Jag föredrar kapsoner med fast nosjärn eftersom jag tycker att signalerna blir tydligare i dessa. Dessutom så är passformen bättre än hos kapsoner med kedja. De med kedja är också ofta ganska klumpiga i sitt utförande.

Man använder kapsonen för böjning och stången för formgivning till viss del. Kapson och stångbett fungerar ungefär som ett kandar.

Kapson + stång

Kapson endast

Kapson och 3-delat bett

Lite varianter på hur man kan betsla.

Jag använder en vanligt remongrimma som kapson, har en som är helt mjuk och en som jag fäst ett järn i. Har sytt på en rem till under hakan, för att remmarna inte ska hamna för nära ögonen. Funkar utmärkt och jag trivs bättre med dem än de köpta jag har.

Ser ut så här (gammal bild!) Den extra remmen har jag sytt fast strax nedanför ögat som sagt(finns inte på bilden), gör att det sitter bättre utan att jag behöver spänna nosgrimman så hårt. (vill inte behöva spänna åt när jag kombinerar med bett)

Jag har en kombinerad rid- och longerkapson med ett smalt och fast nodjärn. Fungerar till allt och i mina ögon det bästa bettlösa alternativet. Jag både rider och tömkör med min kapson.

Förderar den här modellen framför de med ledad nosdel. De ligger bättre över nosen och ger tydligare signaler.

Om du funderar på en kapson så ta hjälp av någon kunnig få du får den inställd efter din häst korrekt så den inte sitter för högt/lågt.

Mitt intryck är att ridkapsoner fungerar bäst på hästar som är lite mer högresta och har lätt för att gå i form, och även de med en tendens att gå bakom hand. På hästar med låg halsansättning blir vinkeln mellan tygelring, hand och hals flack och det blir svårt att få kapsonen att verka på ett bra sätt. Till dem är det bättre att välja en betsling där tygelringarna inte sitter så högt upp mot nosryggen (t ex sidepull elelr en spärrgrimma från travet), eller ännu hellre skola dem på tränsbett.

Jag använder helst ett tredelat slätt nosjärn där mittendelen är formad efter nosryggen. Den är lite flexibel men stadig och man behöver inte spänna den hårt. Jag tycker att detta är viktigt, hästen kan inte slappna av i käken om man spänner en rem hårt runt den.

Jag använder inte kapson så mycket till ridning, jag använder hellre tränsbett eftersom jag vill arbeta med hästens underkäke.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Träning Jag och sambon ska till Portugal, Estoril i höst! Tänkte höra om någon har tips på om man kan ta en dagsutflykt någonstans och rida...
Svar
0
· Visningar
370
Senast: Lightzone
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
865
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama