Ricinolja (utvärtes bruk) för tageltillväxt?

Gaia

Trådstartare
Frågar för en bekants räkning. :)

Hon har hört att man kan gnida in ricinolja i hårbotten för att håret ska växa bättre. Nu undrar hon om det skulle fungera på hästar också? Alltså i svansroten och mankammen för att få mer tagel. Någon som provat? Är det något som skulle vara skadligt? Kan man låta det sitta i eller ska man skölja ur?

Sv: Ricinolja (utvärtes bruk) för tageltillväxt?

Ingen aning hur det funkar på hästar, men en del människor kan reagera ganska kraftigt med irritation, rödnad och klåda. Jag skulle inte prova det, men å andra sidan är jag ingen som som smetar på vad som helst heller. Finns ju gott om andra produkter som inte är direkt "snälla", svårt att säga om detta är värre.
Men jag personligen ser ingen anledning att testa, även om jag skulle önska att min häst hade längre man skulle jag aldrig komma på tanken att sätta i extensions eller försöka få håret att växa på något sätt. Men alla är ju olika. Om du tror att det är en bra idé så gör som med alla andra produkter, testa på ett litet område först och se hur hästen reagerar och kolla noga.

Sv: Ricinolja (utvärtes bruk) för tageltillväxt?

Jag tycker AVS 14 har varit kanon på skorvig svansrot, och tycker håret växer lite mer. kanske inga böljande lockar, men klar förbättring.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej. Dethär är en sak som jag har tänkt på om jag skulle skriva här för det är ganska känsliga saker och många kanske inte delar om...
Svar
19
· Visningar
2 302
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 696
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 328
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 442
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka