Rhett Butler xx

QuickStar

Trådstartare
Fullblods hingst som jag tror verkat i ridhästaveln under senare delen av 80-talet, troligtvis hemmahörande på Irland.

Någon som vet nåt om hingsten? Stam? Egna/avkomme meriter?
Vart är den godkänd? i ISH?

Har ett sto här hemma där papprena förkommit men enligt ett gammalt vaccinationsintyg är hon e: Rhett Butler xx
Kommit till Sverige troligen via Holland - har Rhett Butler verkat där?! Men exteriört skulle hon kunna gå för en ISH.
Lite hobby projekt att se om det går att spåra stammen ;)

Sv: Rhett Butler xx

Vet två avkommor till honom. Bägge två i ponnystorlek.
Den ena är ett sto som har ett gäng avkommor som alla utom en blivit hästar på minst 165. Varav en av avkommorna var med på championaten i höstas (den skulle du gillat eftersom gillar gula !)
Även på dessa är papprena förkomna.
Bägge två har gått MSV hoppning på D resp C-ponny nivå.

Tack för svar! :bow:

Görel; jag kollade på allbreed och där fanns två, den du länkade till och en som är själv född på 80-talet. Gissningsvis är den e: Bold Lad mest troligt om man går på åldern. Intressant stam!!

Stoet i fråga är enligt uppgift född -87 vilket stämmer med tänder så vitt jag förstått. Då var alltså Rhett Butler 16år vilket känns rimligt när vi pratar xxor, den andra hade varit 4år och jag har ingen uppgift om vart den fötts/bott.
Stoet i fråga är dessutom rätt liten men över ponny mått.

cirkus; låter som jag missat nåt! Måste kolla upp den där gula ;) du får hemskt gärna pm;a vilket sto det är!

Ska nog maila till ISH och se om hon verkar vara registrerad där, kanske går att luska ut!

Han hade ju avkommor födda efter -87 så han var bevisligen i livet då.

Jag chansade på att stoet var reg i ISH och mailade dom, otroligt snabba med svar på kopia på hennes stam! Så det stämde att det är hingsten e: Bold Lad som är far!

Tyvärr är mammas stam okänd så det blev man ju inte mer klar över MEN nu är det ju bekräftat vilket Rhett Butler som är pappa ;)

Någon som vet nåt mer om vad han har lämnat?

Fantastiskt att du fick svar så snabbt!
Har jag nog aldrig varit med om.

I länken från Sporthorse ser du ovanför hästens härstamning en rad med:
24 offspring klicka där så ser du hans avkommor samt 2nd offspring barnbarn!

Rhett Butler född 1970, brun, 164 cm hög, bröstomfång 189 cm, ben 21,6 cm.
Han dog 1996.
Han har 544 registrerade föl.

Du kan se vad en del av hans avkommor har gjort här.

Vet att det fanns ett D-ponnysto som stod i avel för några år sen. Tror tyvärr att hon är död, men avkommorna finns ju kvar. Hon var själv isabell och hette Chambourcy.

Pm:ar namnet på stället där hon stod så kan du gå in och kika på deras bilder.

Äger ett sto -89 e. Rhett Butler xx - Battle Burn xx, på mödernet sedan okänt. Kom som moderlivsimport fr Irland till Sverige. Hon är ca 163 cm idag, är nu avelssto efter tävlingskarriär med mkt plac, speedhäst t o m 135 hoppning, några starter 140 cm. Tuff dam men mkt människovänlig !! Tror mig veta att stammen lämnat en hel del fälttävlanshästar/hinderhästar.

tja :) kommer lite sent (A) men jag har nyligen köpt en ny häst, Creme Caramelle som har rhett butler som morfar, mamma än chambourcy :) hon är fint sto på 167 som gått breeders i flyinge förra året. född 04.

det var ett forum som hittade det och nu fick jag svar. Det är british eventing som räknat ut det via en poängskala.
http://www.britisheventing.com/page.asp?section=261&sectionTitle=Breeding+to+event
under download, top 50 stallions.

Såhär är svaret: "There is also the WBFSH list of the top sires but this is less reliable than the BE lists because so many top eventers at international level are listed as being of unknown breeding. The majority of those are Irish and British bred. Because the points won by those horses are lost the continental stallions rise to the top. If the breeding of all the top event horses had been correctly recorded I think the WBFSH list would be rather different".

Ja jag hittade din tråd. Blir lite dumt att lägga upp fakta utan källa till det. Även om det kan stämma är det inte säkert att det gör det.

Vet heller inte hur de räknar (bara brittiska resultat?) Då den som är toppad av WBFSH 2009 är placerad först som 23:a.

Hur som haver är det roligt. Min kompis har sto är e Rhett butler nu dräktig med Magini. :)

Liknande trådar

Avel Jag har på sistone haft anledning att läsa på lite om irish draught och irish sporthorse, och undrar om någon här har lite koll, och kan...
Svar
5
· Visningar
2 498
Senast: Mabuse
·
Avel Funderar lite på ovan nämnda hingstar, och stammen i stort. Har en medryttarhäst som är E: Acacio (Acagion) och UE: Robin Z. Han är...
Svar
5
· Visningar
1 711
Avel Lite luddigt kanske :D Men jag gör en liten analys av mitt sto och på något sätt har jag fått för mig att jag vill ha in lite fullblod...
Svar
1
· Visningar
860
Senast: Görel
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 123
Senast: Mayaanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka