Reversed sneezing vid kennelhosta?

Philosophia

Trådstartare
I lördag började min hund få ganska täta "anfall" av reversed sneezing. Under söndagen fick hon även hosta som är skrällande men utan att vara torr.

Jag ska slå en signal till veterinären under dagen men vill först upplysas lite genom att höra mig för med era erfarenheter.

Min första tanke var att hunden hade fått noskvalster och att hostan kom sig av att hon hade råkat "snorka" samtidigt som hon ätit och råkat irritera halsen (och att hon hostade därför). I värsta fall att hon råkat inhalera något i luftstrupen. Min andra tanke är att det kan vara kennelhosta, men jag är osäker på om reversed sneezing är ett symtom på det.

Vad gäller allmäntillståndet så är det annars gott. Hon är pigg, matglad och har normal temp.

Några synpunkter innan jag ringer till veterinären?

Sv: Reversed sneezing vid kennelhosta?

Nyser hon inåt, eller drar hon in och ut luft?
Min hund har haft noskvalster (som hon behandlades mot) och har sedan börjat ha något annat fuffens för sig. När hon hade kennelhosta så fick hon som du skriver, anfall. Hon drog in och ut luft x antal gånger på rad och dreglet bara sprutade. Men din hund kanske har noskvalster? I mitt fall vet jag att det inte är noskvalster min hund har då det inte "låter" likadant. Jag ska in till veterinären imorgon och se om hon är irriterad i svalg/nos och se om de kan luska ut vad det kan vara för något då hon ändå ska vaccineras.
Men uppdatera gärna tråden sedan så jag får reda på vad det var med din hund.

Sv: Reversed sneezing vid kennelhosta?

Hon drar in luft vilket ger upphov till ett rytmiskt snorkande och krampande ljud.

Nu har de bakåtvända nysningarna och den vanliga hostan varit mycket bättre idag, så veterinären tyckte att vi kunde avvakta några dagar. Men jag ska hålla mig borta från andra hundar utifall att det är kennelhosta.

Liknande trådar

F
Hundhälsa Vi har starka misstankar om att det finns noskvalster i flocken. Lasse har sen några dagar tillbaka fått "anfall" av långa...
Svar
13
· Visningar
17 077
Senast: Fruentimber
·
Hundhälsa Hej! Min hund har hostat och klökts efteråt sedan jag tog över henne för 4-5 månader sen, och nu tycker jag hon kissar mycket mer än...
2
Svar
28
· Visningar
7 672
Hundhälsa Min sjumånaders labrador hostar. Han är utan hosta långa stunder, men sedan sätter det igång. Torr, ljudlig hosta och ibland kommer det...
Svar
12
· Visningar
12 075
Senast: Sissa
·
Hundhälsa Min snart 11 åriga blandrastik har haft en konstig hosta senaste tiden, I samband med ansträngning har hon haft en torrare hosta och...
Svar
5
· Visningar
2 171
Senast: sommarvind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2