Retrieverprov

isafore

Trådstartare
Hej allihopa!
Hur många är vi med retriever här inne? Hur många startar sina på jaktprov?

Jag får inom ca 1 månad hem en flatvalp som jag tänkt starta på jaktprov om allt går som planerat. Jag är uppvuxen med flattar men tyvärr inte så stor erfarenhet av jaktbiten. Jag vill veta allt! Så, finns det någon som vill berätta? :) Vad är svåraste delarna av provet? Vad börjar man lära in? Självklart ska jag gå kurser men är väldigt taggad nu och vill gärna höra andras erfarenheter.

Vi kan väl använda denna tråd att diskutera, presentera våra retrievers, skriva tävlingsreferat, ställa frågor o ge tips osv? En allmän tråd helt enkelt.

Kul med valp! :)

Vi är nog inte så många här på forumet men jag följs gärna åt. Jag och min sambo har en tiomånaders labrador som vi tränar apportering med för att förhoppningsvis lyckas få ut på jaktprov så småningom.

Det viktigaste som nybörjare tror jag är att ha en bra tränare och att ge sig ut på faktiska jaktprov och se och lära. Alla jaktprov behöver funktionärer och man är som nybörjare för det mesta väldigt välkommen om man bara vågar fråga. Otroligt lärorikt! Andra bra tips är att inte ha för bråttom med valpen till en början och att lägga mycket fokus på jaktlydnad och passivitet - de är centrala delar och glöms gärna bort i ivern.

Jag har ingen retriever, men en wachtel som jag tränar en del apportering med :)
Har lite funderingar på att starta ett WT till sommaren, men vi får se lite hur vi ligger till med lydnaden...

Ett boktips är "Apportering till vardag och fest" av Elsa Blomster och Lena Gunnarsson :)

Hos oss bor tre flattar, en 9-åring som inte tar vilt och därför enbart startat c-prov. Och två bröder på 4 år.

Vi har startat en del prov med blandade resultat, både b-prov och c-prov. Min 4årig som jag gjort mängder med fel i träningen så vi har mycket att reparera, och kommer nog lägga proven på hyllan.
Vi jagar en hel del med våra hundar och det är där jag lägger fokus, att dom ska fungera praktiskt :) Min hane är en kanonfin jakthund, favoriten är gåsjakt där han får slita ordentligt. Sambons är lite mer försiktig men fungerar utmärkt på både dom andjakterna och mindre hemmajakterna.

Det största felet vi gjort med båda bröderna är att lägga för lite fokus på ordning och reda kring fötterna och för mycket fokus på det roliga; dirigeringar osv. Därför säger jag - gå fot, MYCKET! Hunden ska kunna gå helt lugn och avslappnad utan koppel vid sidan, även vid skott och saker som händer runt omkring.

Jag har en golden som startat på några WT och ett inofficiellt jaktprov. Hon var drygt 1 1/2 år när vi köpte henne och vi har lärt oss massor, framför allt att vi hela tiden misat någon liten detalj i grunderna och måste går tillbaka i träningen.

Jag tog över en hund som var passivitetstränad så till den grad att hon i princip rullade ihop sig till til en boll och kopplade av på allt som liknade jaktträning. Dessutom hade hon nog fått för sig att det var förbjudet att titta på kastade apporter, för det har tagit mycket träning att faktiskt få henne att göra det. Hon har fortfarande en rätt kass avståndsbedömning, men å andra sidan är dolda nedslag inget problem för henne!

Absolut mest har vi lärt oss på kurser och privattträning med en tränare som numera flyttat till Skåne, men den lokala goldenklubben är också väldigt aktiv. SSRK + de andra rasklubbarna har också en och annan träning. Jag gillar också Apportering ttill vardag och fest, men vill även tipsa om Retrievern som apportör av Memea Mohlin.

Vad roligt att vi är några stycken iallafall! Tack för alla tips. Just jaktlydnaden har jag planerat att lägga mycket tid på, men tack för tipset om passivitetsträning. Det är nog väldigt underskattat..

Ska kolla upp böckerna ni tipsat om, super :up:

Skulle jättegärna vilja jaga med min hund men jag är inte så mycket för att döda djur :o

Någon som varit aktiv inom SSRK ungdom? Jag platsar ju där med tanke på åldern, så tänkte försöka vara aktiv där. Jättebra tips att vara funktionär på prov! Ska absolut kollas upp, även om det kanske är lite fel årstid nu ;)

Jag har en jaktlabbe som är i elitklass B-prov och C-prov och som jagas med. En detalj som jag missade med henne när hon var ung var vilka avstånd som gäller, och tränade för kort. Upp till 200 meter bör hunden klara på träning.

I lägre klasser är det ofta lydnad som brister eller att hunden låter. I elitklass brukar det vara dirigeringarna.

Tips:
Träna mkt lydnad, se till att grunderna - fotgående, stopp, inkallning, närsök, avlämningar sitter oavsett störning.
Det allra mesta kan man träna själv, träna inte hunden med andra förrän den är mogen för det.
Träna i varierande terräng.
Tänk på vinden redan från början för att få in vanan.
Keith Mathews dvd:er är dyra men bra

Roligt med retrievertråd! Har letat mycket efter liknande med ganska dåligt resultat :)

Jag har en flattant som vägrade tycka jakt och apportering var kul förrns hon blev runt fem så vi ligger efter i träningen. Får förhoppningsvis nystart med valp till våren.

Har inte varit aktiv i ungdomssektionen men ser deras facebookflöde efter att jag var på en helgkurs genom dom. Verkar ha mycket kul aktiviteter och möjligheter där!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 223
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 472
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 657
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 368
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar