Resväska - hur många liter har ni?

Bra tråd.
Ska iväg på tjänsteresa i 3-4 veckor och behöver nog ny väska. Tips inte bara på storlek utan även märke/modell önskas. Är det värt att betala dubbla priset för välkänt märke och låg vikt? Tycker ni att draghandtag med en "stolpe" eller två är bäst? Ska flyga flera sträckor så vill ha hård väska, i bil tycker jag att mjuka, gärna kombinerade, väskor är bäst.

Har kommit fram till att jag nog ska ha 70-79 cm = 90-100 liter (brukar räknas som stor men inte extra stor). En veckas solsemester klarar jag på 65 cm/liter.
Men tjänsteresor kräver så mkt mer! Blir att utnyttja hotellets tvättservice :). Värre med skor som man kan behöva flera par och jag ska ju få plats med lite shopping (om jag hinner) också. Och sedan är det ju det här med vikten. När man har fyllt en sådan väska - vad väger den då?

Funkar den för de flesta slags resor eller hur använder du den?

Innan hade jag en större, men insåg att jag inte hade nytta av allt jag plockade med mig :D
Men ja, den får duga till allt. Den har dock en sån extra dragkedja så att man kan göra den större, men hittills har jag inte använt den.
Jag är en praktisk person, så ska jag vandra så flyger jag i vandringskängorna, i värsta fall får jag väl bära de skorna i en kasse på resmålet. Funktionskläder tar sällan plats, inte solkläder heller. Jag åker inte till kalla ställen, så ett par koftor räcker som tjockare tröjor. Skor, brukar ha ett par flipflop, ett par sandaler och ett par sneakers. Om man behöver badhandduk har jag en tunn från ripcurl som tar noll plats.
Och gällande smink/hygienartiklar osv är jag ganska sparsam i vanliga fall ändå. Lite smink i en 15x10 necessär, resten i en lite större. Det är allt.

Jag vill inte betala extra för massa vikt på planet ändå och dessutom ska jag orka släpa runt på väskan om vi ska på rundresa.

:rofl: Haha! Det är väl därför vi har blivit tvugna att packa ganska lätt, vi reser runt mycket och måste kunna bära våra väskor i alla fall litegrann ;)

Himla skönt med Buke för att reda ut beslutsångest alltså :D

Men alltså för att reda ut... Ni packar en väska på över 100 liter full SJÄLVA? Får det plats fler än en sån väska i en bil? :D

Haha, har en liten suzuki Alto och min resväska fyller nästan hela baksätet :angel:
Försökte hitta en bild på min väska men lyckades inte.
Haha jag fyller den lätt själv men har ALLTID för mycket med mig.

I sommar ska jag resa med backpackar-ryggsäck, så nervös :o
Min kompis har lovat mig att hjälpa mig packa. haha, annars får jag aldrig ner allt. Hon får nog sortera bort hälften.

Bra tråd.
Ska iväg på tjänsteresa i 3-4 veckor och behöver nog ny väska. Tips inte bara på storlek utan även märke/modell önskas. Är det värt att betala dubbla priset för välkänt märke och låg vikt? Tycker ni att draghandtag med en "stolpe" eller två är bäst? Ska flyga flera sträckor så vill ha hård väska, i bil tycker jag att mjuka, gärna kombinerade, väskor är bäst.

Har kommit fram till att jag nog ska ha 70-79 cm = 90-100 liter (brukar räknas som stor men inte extra stor). En veckas solsemester klarar jag på 65 cm/liter.
Men tjänsteresor kräver så mkt mer! Blir att utnyttja hotellets tvättservice :). Värre med skor som man kan behöva flera par och jag ska ju få plats med lite shopping (om jag hinner) också. Och sedan är det ju det här med vikten. När man har fyllt en sådan väska - vad väger den då?

Låg vikt på väskan är ruskigt bra. Vi har märkt det nu inom familjen då vi mest har riktigt gamla resväskor men mamma behövde en ny rejält stor pga ändrade flygregler med bolaget vi brukar flyga på. Hon la ner pengar på en superlätt och det är enorm skillnad. Sjukt onödigt att lägga sin begränsade vikt på själva väskan!

(man ska tydligen vara Brasse, bokar man resor från Brasilien och ut i världen får man 32kg per väska!!!!!!)

@lizan Nu när vi flyger till Malaysia fick vi automatiskt 30 kg via Emirates, ekonomiklass och allt. Men Emirates är väldigt generösa tror jag :D

Håller med om en lätt väska! Våra titan-väskor väger omkring 3-3,5 kg. Galet lätt för en så stor väska! Känns ingenting när man lyfter dem. Mycket därför vi valde dem. Titan Xenon, modellen vi köpte, fick bäst i test i flera undersökningar förra året bland annat på grund av den lätta vikten.

@lizan Nu när vi flyger till Malaysia fick vi automatiskt 30 kg via Emirates, ekonomiklass och allt. Men Emirates är väldigt generösa tror jag :D

Håller med om en lätt väska! Våra titan-väskor väger omkring 3-3,5 kg. Galet lätt för en så stor väska! Känns ingenting när man lyfter dem. Mycket därför vi valde dem. Titan Xenon, modellen vi köpte, fick bäst i test i flera undersökningar förra året bland annat på grund av den lätta vikten.

:eek: Det är fasen inte illa! Fast om jag förstod vår brasse på jobbet rätt så är 2 väskor a 30kg standard! :eek: Ekonomiklass! :eek:

För er vetskap så behåller jag nu den på 65 l! Så det blir en 65 liter och en 84 liter.

Alltså jag tycker ju väskan ser galet liten ut så fort jag tittar på den, och då börjar jag direkt att ifrågasätta mitt val...

Men, jag packade båda väskorna. Med exakt allt vi ska ha med oss. Och det fanns fortfarande lite plats i båda väskorna, framförallt i den stora. Sambon, som är väldigt pragmatiskt till skillnad från mig, sa då att jag skulle plocka fram så mycket jag trodde vi möjligtvis skulle kunna shoppa. Jag fick då plats med ytterligare 2 par jeans, 1 par shorts, 3 klänningar, två par skor, 2 tjockare koftor, ett par mjukisbyxor, 3 t-shirts och 6 linnen/blusar Jag hade kunnat få i mer men tyckte det räckte som ett statement.

Om dessa två väskor räcker till 3,5 vecka i Asien (fylld med kläder och utrustning för både storstad, djungel, sol & bad och klättring/vandring) så förstår jag aldrig när vi skulle kunna fylla två 84 liters-väskor? Visst, i framtiden när vi får barn, men helt ärligt så kan jag ju inte köpa resväskor för typ tio år framåt.

Tror vi aldrig skulle få användning för två 84 liters väskor samtidigt, vi packar tydligen alldeles för kompakt och planerat för det. Jag förstår inte ens hur ni andra kan fylla väskor på över 100 liter! :eek: Jag äger nog på riktigt inte ens så mycket kläder, det kanske är däri problemet ligger :p

Jag tycker det låter som ett bra val du gjorde som tog den lilla väskan, lät ju som om du fick plats med allt mellan himmel och jord. Det låter som om vi är samma typ av packare. Jag vet inte hur många liter de resväskor jag använt har varit på, men de har varit relativt små.

Jag baxnar ibland när jag ser vad kompisar kommer släpande med för väskor... och min syster ska vi inte tala om, i en resväska hon äger hade hela jag lätt fått plats och haft det väldigt bekvämt!

//r

Låg vikt på väskan är ruskigt bra. Vi har märkt det nu inom familjen då vi mest har riktigt gamla resväskor men mamma behövde en ny rejält stor pga ändrade flygregler med bolaget vi brukar flyga på. Hon la ner pengar på en superlätt och det är enorm skillnad. Sjukt onödigt att lägga sin begränsade vikt på själva väskan!

(man ska tydligen vara Brasse, bokar man resor från Brasilien och ut i världen får man 32kg per väska!!!!!!)
har precis fåt veta att SAS snålar med 23 kg över Atlanten. Har alltid varit van vid 30 (minst). Får bli en DYR (=lätt) väska. Någon som har tips?

Är det väskorna på bilden som väger 3 resp 3,5 kg? Min gamla "tunga" 65 l väger 4 kg så då är din lilla 1 kg lättare. Jag har sett stora väskor (95 l) på under 3 kg, 4 kg för den storleken har jag satt som max.

Är det väskorna på bilden som väger 3 resp 3,5 kg? Min gamla "tunga" 65 l väger 4 kg så då är din lilla 1 kg lättare. Jag har sett stora väskor (95 l) på under 3 kg, 4 kg för den storleken har jag satt som max.

Ja precis, det är väskorna på bilden. Wow 95 liter under 3 kg, värsta lättviktaren! Titan-väskan i samma modell som de jag köpte som låg runt 100 liter vägde 3.8 kg :)

Med Turkish Airlines får du också ta med 30 kg :)
Helt fantastiskt då jag ofta åker med dem.

Har också åkt charter många gånger med alldeles för tung väska men har aldrig fått betala för det!

Vad har du flugit för att få ha 30? Klm och Lufthansa kör också på 23...
Har flugit alla möjliga bolag, både europeiska och amerikanska. Kan bero på att det faktiskt var några år sedan sist, känns som att nerdragningar på bagage har kommit på senare år? Eller så har jag haft ngn +biljett.... (jag vet att jag har haft ombokningsbart med t ex Air France, kan ha gett generösare bagagevillkor, men har haft 30 också med Star-bolagen)

Har flugit alla möjliga bolag, både europeiska och amerikanska. Kan bero på att det faktiskt var några år sedan sist, känns som att nerdragningar på bagage har kommit på senare år? Eller så har jag haft ngn +biljett.... (jag vet att jag har haft ombokningsbart med t ex Air France, kan ha gett generösare bagagevillkor, men har haft 30 också med Star-bolagen)

Jo, stora neddragningar... Förr var det ju alltid 2 incheck över Atlanten med vanliga ekonomibiljetter, det är det inte längre. Är glad att jag alltid kan flyga på pappas kort med KLM och få gratis ekonomi+ och 2 väskor...

Jo, stora neddragningar... Förr var det ju alltid 2 incheck över Atlanten med vanliga ekonomibiljetter, det är det inte längre. Är glad att jag alltid kan flyga på pappas kort med KLM och få gratis ekonomi+ och 2 väskor...
"Pappas kort" kan man göra det? Min pappas har fin färg på sitt, blir loungen och hela kitet. Men verkar för otroligt för att var sant om man kan använd pappa pensionärs kort på tjänsteresan.

Mitt minne vad gäller väskor liknar ditt ;)

"Pappas kort" kan man göra det? Min pappas har fin färg på sitt, blir loungen och hela kitet. Men verkar för otroligt för att var sant om man kan använd pappa pensionärs kort på tjänsteresan.

Mitt minne vad gäller väskor liknar ditt ;)

Han köper mina resor och flyger inte med på dem och då går det. Får också lounge, snabbköer o allt gött som hör till. Vi kan inte alls fatta hur det går att göra så, men vi tänker liksom inte fråga.... ;)

Han köper mina resor och flyger inte med på dem och då går det. Får också lounge, snabbköer o allt gött som hör till. Vi kan inte alls fatta hur det går att göra så, men vi tänker liksom inte fråga.... ;)

Dessutom hamnar man främst i kön om det blir frågan om uppgradering... hm.... men misstänker att adm på mitt företag tycker att det blir alldeles för komplicerat att hantera..... (men ska fråga nästa gång jag ska åka privat, han får ju fler poäng så blir ju win-win :))

Har förgäves försökt boka både mig och barnen på samma biljett/villkor när jag hade fint kort på SJ, men se det gick inte!

Har besökt väskaffären 75 cm - 94 l - 2,8 kg (fanns några hg lättare!) som är normalstorlek enligt försäljaren. En Försäljaren bekräftar att flygbolagen har sänkt vikten och att det därför blivit jakt på varje gram. Nu får jag i alla fall ha 20 kg packning.
Blev den här:
53451-4650_01.jpg

Förhoppningsvis blir jag ensam om den på bagagebandet :)

Liknande trådar

Äldre Casa Myrten är fullt av väskor och ändå känner jag att det är något som saknas. Jag reser ganska mycket och vanligen bara med...
Svar
0
· Visningar
458
Senast: Myrten
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 865
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 152

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka