Resväska - hur många liter har ni?

cherie

Trådstartare
Jag och sambon ska köpa varsin resväska. Nu har vi en 80 liters väska och en 65 liters väska hemma på prov, de blir i princip helt fyllda båda två (vi ska vara borta i 3.5 v). Däremot har vi ju handbagage på två ryggsäckar à 25-30 liter ocksås som i princip är tomma nu. Så förmodligen skulle vi klara oss bra med utrymmet vi har nu, inför denna resa.

Däremot undrar jag vilka som är de vanligaste storlekarna På resväskor? Vad har ni, hur länge tycker ni dem räcker?

Jag funderar på om vi lika gärna borde smälla till på två 80 liters-väskor nu när vi ändå köper ett par nya dyra... Jag vill ju gärna att de ska kunna användas ofta och länge.

Tänk på att ni kanske inte behöver ha med er så stora väskor överhuvudtaget. Mycket går ofta att köpa på plats och man vill aldrig resa bort med fulla väskor för man vet inte om man hittar någonting längs vägen man vill ha. Mikrofiberhanddukar och smart packande brukar ofta lösa det mesta utan att behöva åka med schabrak till väskor! Ett annat hett tips är handtvättmedel så att ni kan tvätta under resans gång.

Är det föresten "ryggsäckar" eller "rullväskor" ni ska ha med er? :)

Edit/tillägg: Jag skulle hellre satsa på fler väsk-typer och storlekar av billigare typ än att ha bara en (dyrare) stor väska.

Jag har ryggsäck istället för resväska, men jag har sällan med mig speciellt mycket ;)

Om ni alltid packar jättemycket, använder ni verkligen allt? För att undvika att packa mer än nödvändigt kan det ibland vara bra att skriva en lista på vad som faktiskt behövs och kommer användas under resan, lägga fram allt detta på ett bord och därefter packa ner det i lämplig väska. Har själv tack vare den metoden gått från att behöva gigantväska till normalstor ryggsäck, men då används precis allt som tas med också.

Det är rullväskor det handlar om :) Vi reser mycket och våra mindre samsonite har hållt i ur och skur medan våra billigare resväskor på olika sätt har gått sönder. Därför satsar vi hellre på kvalité.

Många pratar om det här med att resa med tomma väskor och köpa på plats, men då jag och sambon tämligen avskyr att shoppa och gå i affärer så är det det sista vi vill göra på vår semester. Vi lyckas på vår höjd köpa ett par gympaskor eller något enstaka klädesplagg när vi är iväg, men oftast ingenting. Så för oss är det bäst om vi har det mesta med oss :)

@Red_Chili Ja allt kommer användas, vi kör samma metod som dig. Förmodligen kommer vi behöva tvätta under resans gång om vi ska klara oss också! Men det brukar lösa sig på något hotell :)

Eg var inte frågan specifikt kring denna resa, utan mer generellt vilken storlek människor brukar köpa sina rullväskor i så de passar olika behov och funkar ganska länge ...

@Red_Chili Ja allt kommer användas, vi kör samma metod som dig. Förmodligen kommer vi behöva tvätta under resans gång om vi ska klara oss också! Men det brukar lösa sig på något hotell :)

Eg var inte frågan specifikt kring denna resa, utan mer generellt vilken storlek människor brukar köpa sina rullväskor i så de passar olika behov och funkar ganska länge ...

Jag hade köpt 80 l.
/brukar resa med en väska som rymmer115... :p

Jag hade köpt 80 l.
/brukar resa med en väska som rymmer115... :p

Haha tack! Ja allts 80 liter är ju egentligen inte så stor resväska liksom, stora resväskor brukar väl räknas från 100 och uppåt.. Som din ;-) Hur länge är du borta när du har din 115 liters?

Ställde sambon som referens bredvid väskorna. Den lilla är 65 l och den större 84 l (inte 80 som jag skrev först).

image_zpsjlyrkmbt.jpg~320x480

Haha ja de kanske ser väldigt små ut på bilden, jag tycker 84 liter är ganska stor men jag är van att packa lätt ;) Och bilden är ju tagen uppifrån så det gör nog att de ser liiite mindre ut än vad de är? Vänstra ser ju nästan ut att kunna gå som en kabinväska, men det gör den inte!

Såg att bildlänken bröts, så här kommer den igen. De är ju ganska djupa också. Två 84 liters lär bli svåra att få plats i bil tänker jag mig? Men det kanske är mest användbart med två 84 liter, i den 65 liters får jag faktiskt inte plats med supermycket mer än min vanliga lilla samsonite.

image_zpsjlyrkmbt.jpg

image_zpsybegghcv.jpg

Hade absolut köpt den största!
Vet inte hur stor väska jag har man skulle gissa på 120 liter.

/Tjejen som åker bort på 1 veckas solsemester med 30 kg resväska.

Så två stora alltså? Vi ska ju ha en varsin, men lutar nog åt jag byter min lilla 65 liter till en 84 liter också då.

Haha jag inser plötsligt att i mina mått mätt så är nog allt stort... Gosh, 120 liter! Går det ens att bära?! 30 kg, hur lyfter man det? :D Den stora väskan på min bild väger 16 kg, fullpackad! Vi ska alltså vara borta i närmare en månad... Haha! :D

Haha tack! Ja allts 80 liter är ju egentligen inte så stor resväska liksom, stora resväskor brukar väl räknas från 100 och uppåt.. Som din ;-) Hur länge är du borta när du har din 115 liters?

Lite olika, haha. Men jag är ganska dålig på att packa...
Senast var det 9 dagar :p

Lite olika, haha. Men jag är ganska dålig på att packa...
Senast var det 9 dagar :p

Haha älskar det! På nåt sätt kändes mitt beslut lite enklare nu ändå, om ni liksom har "vardagsväskor" på över 100 liter borde jag ju lätt kunna skaffa en 84 liter utan att den blir alldeles för stor i framtiden. Tänker liksom långt fram, när man t.ex. får barn och ska åka iväg till landställen osv. Mina köp ska vara väl genomtänka :p

Så två stora alltså? Vi ska ju ha en varsin, men lutar nog åt jag byter min lilla 65 liter till en 84 liter också då.

Haha jag inser plötsligt att i mina mått mätt så är nog allt stort... Gosh, 120 liter! Går det ens att bära?! 30 kg, hur lyfter man det? :D Den stora väskan på min bild väger 16 kg, fullpackad! Vi ska alltså vara borta i närmare en månad... Haha! :D
16 kg är ju inget! ;)

Skulle jag vara borta lika länge hade jag nog varit uppe i runt 25... :p

JAA kör båda på stora säger jag!

Hur man bär den? eehm, man rullar den. Sen tar chauffören över ;)

JAA kör båda på stora säger jag!

Hur man bär den? eehm, man rullar den. Sen tar chauffören över ;)

:rofl: Haha! Det är väl därför vi har blivit tvugna att packa ganska lätt, vi reser runt mycket och måste kunna bära våra väskor i alla fall litegrann ;)

Himla skönt med Buke för att reda ut beslutsångest alltså :D

Men alltså för att reda ut... Ni packar en väska på över 100 liter full SJÄLVA? Får det plats fler än en sån väska i en bil? :D

Jag har en 60 liters, klarar mig väldigt bra på den. Men så packar jag ganska planerat :D

Funkar den för de flesta slags resor eller hur använder du den?

Jag har som sagt all min packning i min 65 liters nu. Så det funkar absolut, men den är proppad. Jag är lite velig fortfarande för 65 litern är faktiskt himla mycket smidigare... Men den ser faktiskt skrattretande liten ut för en månads utomlandsvistelse med både sol och bad, storstad, djungeläventyr och bergsklättring ;)

Liknande trådar

Äldre Casa Myrten är fullt av väskor och ändå känner jag att det är något som saknas. Jag reser ganska mycket och vanligen bara med...
Svar
0
· Visningar
458
Senast: Myrten
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 865
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 152

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka