Resväg till stallet?

Sv: Resväg till stallet?

Jag är också en som tar tid på mig. Minst 3 tim vintertid om jag ska rida. Jag har mockning, foderfix, skötsel och ridning. Har jag en häst till tar det 4 tim.

Då hinner jag i lugn och ro sköta och umgås med min häst, rida fram ordentligt samt rida effektivt pass och skritta av, samt mocka och göra iordning foder. Skulle jag behöva stressa varje dag skulle jag inte se nåt nöje i att ha häst, samt att mitt finkänsliga sto skulle bli sur så fort hon såg mig. Ser ingen mening i det.

Jag stressar inte heller i stallet, men har ändå svårt att få det ta jättelång tid.
Men det beror väl iof på fler variabler än att skynda sig eller ej.
Spelar ju stor roll hur rutiner ser ut och hur lättjobbat stallet är.
Jag står i ett litet väldigt praktiskt och lättjobbat stall där det är nära till allt vilket såklart gör att det går fort att göra alla stallsysslor.
Att jag dessutom har en häst som är väldigt lätt att mocka till gör ju sitt till också.
För mig tar det 15-20min att släppa ut hästarna i hagen, fodra, fylla vatten, mocka och fixa inne och då har jag gjort allt i normal takt, varken stressat eller slöat.
Sen brukar jag rida ut ca 1h och lägga ca 40 min på rykt och pyssel med hästen.

Så det tar ca 2h för mig i stallet, längre tid om jag rider längre.

Men det är klart har man 10 hästar som ska in/ut och det ska av/på med täcken och benskydd/boots/lindor på alla så tar det såklart betydligt längre tid.
 
Sv: Resväg till stallet?

Tycker det tar bort mkt av glädjen med att ha häst om man har för lång eller krånglig väg till stallet. Bodde många år i Stockholm innerstad och pendlade allt från 45-90min enkel väg. När jag började jobba heltid fungerade det inte mer. Idag har jag tio min med cykel! Underbart! Värt att lägga lite extra pengar för att slippa resa tycker jag!
 
Sv: Resväg till stallet?

du verkar bo i norra delen av innerstan? då är det norrut du ska.
Dummaste idén är som jag hade det innan, bo i Solna och ha hästen söder om stan.
Nu bor hon i Täby, ska flytta till Åkersberga. Båda 2-3 mil men med bra vägar tar det 20-25 min.
Tid är viktigare än faktiska km i vår stad :)
 
Sv: Resväg till stallet?

Jag har en medryttarhäst så jag åker bara ut till stallet ca två gånger per vecka. Nu på vintern åker jag buss till stallet då tar det 45 minuter enkel resa. Då går jag hemifrån till bussen ca 15 min, buss 15-20 min och från bussen till stallet 15 min. Är lite drygt och jag längtar till våren då jag kan börja cykla igen, då tar det bara 30-35 mintuter och är gratis :)
 
Sv: Resväg till stallet?

Jag vet faktiskt inte varför det tar sån jäkla tid. Det har antagligen med att göra att jag gick in i väggen för 10 år sedan och inte längre tål stress. Jag får gå tillbaka och fundera på saker jag glömde att jag skulle komma ihåg osv. Jag är ruskigt ineffektiv när jag försöker skynda mig mao. Är jag ensam i stallet går det bra, man blir jag distraherad av att nån pratar med mig kan jag inte göra annat samtidigt.

Min häst kräver lång framridning. Jag har provat alltifrån korta intensiva pass till att rida fram länge, skritta länge, rida ut först osv. Det jag kommit fram till är att en ordentlig framskrittning på 20 min samt lite jogg + galopparbete 10 min är det bästa. Sedan är hon igång för det effektiva. Så jag rider kortast 1 tim när jag rider dressyr, rider jag ut är jag inte lika noga med lösgjordhet osv alla dagar så då kan jag korta ner det om jag har bråttom.

Mocka och göra foder tar 20 min. Sen avskyr min häst när jag inte tar mig tid att umgås med henne när jag gör iordning henne. Så vi brukar lägga 20-30 min på det inkl kisspausen i boxen innan.

Sedan har jag restiden 15-25 min, samt någon minut för att byta om. Och är jag där kvällstid är det jäkligt tröttsam väntan på spolspilta, lediga skottkärror osv.
 
Sv: Resväg till stallet?

Jag har runt 6 mil enkel väg till stallet just nu och efter över 1 år så känns det lite väl långt även om jag gillar stallet i övrigt.
Känns nästan som jag sitter mer i bilen än är med hästarna, står i ett fullservicestall, så nu har jag tröttnat på det och väljer istället för att flytta till ett stall 2 mil från mig vilket känns som värsta lyxen.
 
Sv: Resväg till stallet?

Samma här, har 3,2 mil enkel väg till stallet sedan ett år tillbaks och det tar 30 minuter att köra dit. Nu ska jag flytta till ett stall 8 km hemifrån och det ska bli SÅ skönt att slippa sitta och slösa tid och pengar i bilen varje dag.
 
Sv: Resväg till stallet?

Jag som bor i centrala Göteborg hade inte kunnat ha närmre än jag har idag. Jag trodde att jag hade det bra förut, då tog det 20-25 minuter att köra, men när jag bytte stall och fick ner restiden till 10-15 minuter insåg jag hur lång tid det hade tagit innan. Nu måste jag tyvärr betala vägtull, det behövde jag inte innan. Men den milen som jag kortat resvägen jämnar nog ut den kostnaden tror jag.
 
Sv: Resväg till stallet?

Det är rätt hemskt att ha så långt till stallet, åtminstone om man jobbar heltid. Hade det en period och säger bara ALDRIG mer! Kände mig konstant stressad och det är värt mycket pengar att slippa den känslan. Det ska vara roligt att åka till stallet och man ska inte behöva känna sig stressad medan man är där p g a att man har lång resväg hem.
 
Sv: Resväg till stallet?

Har 15 min med bil/25 min kommunalt hemifrån till stallet men cirka 1 h från jobbet till stallet kommunalt. Tycker inte det är speciellt farligt då jag slutar kl 15 på vardagarna och är ute till kl 16. Mockar, fixar och pysslar och rider ut cirka 17. Rider 1 h, klar kl 18, hemma cirka 18:45.
 
Sv: Resväg till stallet?

Vi har valt att pendla en bit till jobbet och ha nära till hästarna....bor två min från stallet med bil, ca 10 min att gå...
 
Sv: Resväg till stallet?

Har ingen egen häst men är hästvakt åt kompisens då och då, stallet ligger i mitten mellan mitt jobb och hemmet så jag räknar med 10 min i bilen för att komma dig, helt lagom
 
Sv: Resväg till stallet?

Jag har idag 1,8mil till stallet. Bil är enda alternativet för att ta sig dit, och det är 80km/h hela vägen (tar det dock lugnare vid halt väglag - vägen är känd för olyckor och den sträckan jag kör är den värsta..). Tar ca 15min att köra. Restiden tycker jag inte är minsta problem, men däremot går jag en dyr utbildning och lever på CSN samtidigt som jag inte får i närheten av lika många jobbtimmar nu som förr (timanställd) vilket gör att bensinpengarna svider i plånboken. ca 1800-1900:-/månaden kostar det mig att åka dagligen. Därför letar jag nu boende i centrum och skulle då ha ca 5-7km till stallet. Det skulle innebära att jag sparar drygt 2/3 av bensinkostnaden under loven, och går ganska precis +/- noll under terminerna (får ca 2,5mil till skolan istället) jämfört med idag.

Till förra stallet hade jag ca 2,5-3mil (kommer inte ihåg exakt), och kunde åka bil eller tåg. Hade ca 12-15min med tåg, plus ca en km att gå från tåget till stallet - en total restid från dörr till dörr på runt en halvtimme. Det funkade bra.
 
Sv: Resväg till stallet?

Hemifrån tar det ca 15 minuter med bil pga krokig väg med risk för idioter och vilda djur på vägen. Åker jag buss tar det 20 minuter med buss från stan och sedan 20 minuter att gå.
När jag flyttat kommer det ta 15 minuter att gå hemifrån. Nära och bra! Ska bli sååå skönt att ha gångavstånd igen!
 
Senast ändrad:
Sv: Resväg till stallet?

Innan jag hade barn hade jag min häst ca 30 min hemifrån och jag jobbade ca 40 min åt andra hållet, så det blev över en timmes resväg efter jobbet när jag skulle till stallet, sen 30 minuter hem efteråt. Jag var ute 4-5 dgr/veckan och det var en kollektiv lösdrift men inte så jättemycket jobb, ingen mockning tex. Det var inga problem alls. Hade sambo och hundar men inga barn, jobbade heltid 8-16.30. Hann med långa turer på flera timmar i stäck varända vecka, tränade och red kurser.

Idag har jag lika långt till jobbet, jobbar 3 dgr/vecka och har två barn (som är hemma med mig de dagar jag inte jobbar). Hästen står 3 minuter bort och det är tur det, annars hade jag nog inte haft tid att rida alls, all skötsel ingår så jag behöver bara åka ut och rida. Rider som det är nu 2 ggr i veckan. Hade jag haft en belyst ridbana eller ridhus hade det kanske bivit mer. Har inget sällskap heller.

Har man inget annat tror jag inte att 40 minuter är hela världen om man inte jobbar långt hemifrån. Annat blir det kanske när man får barn, då är all tid durbar för tiden man spenderar i stallet är tid man förlorar med sina barn. Jobbar man då heltid så har man kanske 2-3 timmar per dag med sina barn och dessa timmar offrar man inte för en ridtur.
 
Sv: Resväg till stallet?

Kl

Har 1,2 mil nu. Det tar ca 15 min att åka. Det är gränsfall till förlångt, men trivs så bra.
Hade 2 km innan men det stallet lades ner tyvärr.
Innan det hade jag också ca 1,2 mil men var tvungen att åka genom stan då så det tog minst 20 min.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 516
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 231
Senast: Fetaost
·
Anläggning Just nu går jag in i ett nytt skede i livet då jag går från student till arbetsliv. För att underlätta i livet så har jag beslutat att...
Svar
14
· Visningar
1 200
Senast: spinxx
·
Småbarn Behöver skriva av mig lite och kanske få lite inputs. Bakgrund: relativt odramatisk separation för ett halvår sen efter ömsesidigt...
Svar
19
· Visningar
2 607
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Sadelgjord när gjorden glider bak?
  • Fjordingtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp