Resväg till stallet?

Sv: Resväg till stallet?

Jag har som mest haft 3,5 mil enkel väg till stallet (räknat från hemmet). Tog mellan 30 och 60 min beroende på trafiken.
Idag har jag 10-12 min från lägenheten till stallet men 40 min från jobbet, och det är ju därifrån jag åker oftast. Jobb och stall ligger åt varsitt håll från boendet.

Hade helst haft hästen hemma... Är inget stort fan av pendlingen... Går mycket tid som bara försvinner.
 
Sv: Resväg till stallet?

Jag har strax över två mil till stallet, tar ca 15-20 minuter att köra.

Tack vare en superdeal med stallägaren både gällande stallplats och foder + att hon hjälper mig de dagar jag inte kan, gör det värt det!
Hade jag haft häst på "normala villkor" hade jag valt ett stall som ligger närmare och med ridhus.
 
Sv: Resväg till stallet?

Har bott i Stockholms innerstad och har haft hästen en timme bort med kommunala färdmedel. Det var jobbigt så jag köpte bil. Sen flyttade jag också ut från innerstan för det kändes som att jag inte orkade göra så mycket med hästen eftersom resandet tog så mycket på mig. Och hade jag kvällsfodring var det ofta väldigt svårt att hitta parkering sent på kvällen.

Idag har jag dryga milen och motorväg nästan ända fram, går på mindre n en kvart enkel resa.
Hmm, fan... Jag trivs tyvärr väldigt bra i stan i övrigt. Men är rasande varje dag över all den bortslösade hagmark som går från Kaknäs till norr om universitetet... :rage: :angel:

Jag letar efter nåt stall nu som går att nå med roslagsbanan eller saltsjöbanan helst. Bussbyten, t-bana och allt som innebär att passera centralen är ju psykisk terror, men tåg känns mer ok?
 
Sv: Resväg till stallet?

Jag bodde på Söder och hade stall längst Roslagsbanan. Det var antingen buss, t-bana och Roslagsbana, eller t-bana, byta till annat t-bana och sen Roslagsbana. Bäst var när det var stopp i tunneln så tåget blev sent så jag missade Roslagsbanan.

Sen blev det bil, vägtullar och ett elände att hitta parkering. Att hyra parkering kostar nästan lika mycket som en stallplats. Jag har bott i stan hela mitt vuxna liv och även som barn och det är en stor skillnad men jag tycker att det är kul att stanna kvar i stallet och pyssla om kvällarna eftersom det bara tar en kvart att komma hem och jag har egen parkering.
 
Sv: Resväg till stallet?

Hej!

Synd att jag inte visste det lite tidigare, stallplatserna hos oss är precis slut. Men vi har ju förstås en bunt halta hästar så det kanske blir plats ledig igen snart... Förvisso inte Roslagsbana, men väl motorvägsbuss och den är helt ok att åka!

/Lavinia
 
Sv: Resväg till stallet?

Jag har ca 1,3 mil till stallet enkel väg om jag inte behöver lämna hundarna på dagis då blir det lite längre.

För mig är det i absolut längsta laget, men det är motorväg så gott som hela vägen och tar 10-15min att köra dit.
Dock kostar det, för mig i verklig kostnad (alltså inte bara bensin) kostar det 150kr/gång jag åker till stallet.

Jag hade gärna haft hästen närmare hemmet, helst på gång/cykelavstånd.
Men det finns tyvärr inga lämpliga på så nära avstånd :(

Tur för mig att ha helinackordering så slipper iaf åka varje dag, det skulle vara för jobbigt.

För mig går nog smärtgränsen vid 20min/enkel resa, annars blir det för jobbigt.
40min enkel resa är ju som att ta livet av sig långsamt :crazy:
 
Sv: Resväg till stallet?

Jag har ca 2 mil till stallet, mestadels 100-väg. Tar väl ca 10 min att åka. Sen när jag börjar jobba igen om 1 månad så har jag jobbet 4,5 mil bort - åt andra hållet! Ska bli spännande att se hur jobbigt det kommer bli, då mitt jobb innebär en del sena kvällar (slutar väl 21.15 vissa dagar) och då lär det kunna bli sjukt jobbigt att åka och släppa in hästarna efter det...
Har haft häst 100 meter från lägenheten förut :p DET var lättsamt men då var stallet betydligt mer svårjobbat än vad nuvarande stall är.
 
Sv: Resväg till stallet?

Jag har ungefär 2-2,5 mil till stallet enkel väg, det tar mellan 20 minuter och en halvtimme att åka dit beroende på väglag och tidpunkt på dygnet. Jag är för tillfället arbetslös, men när jag väl får ett jobb kommer det med största sannolikhet vara inne i stan, vilket är tre mil åt "andra hållet". Nu har jag helinackordering, på grund av att stallägaren vill ha det så, så hon mockar och släpper in och ut. Jag "behöver" alltså inte åka till stallet varje dag om jag inte vill, vilket kan vara lite skönt om det krisar till sig. Jag tjänar ju självklart tid på det också, jag kan åka till stallet och rida och pyssla med hästen, men "behöver" inte ta några stallpass.

Jag bor fortfarande med föräldrarna, av ekonomiska skäl, så jag är inte jättebunden just till orten jag bor på i nuläget. Jag är därför inte främmande för att flytta till samma ort som hästen när jag får ett jobb, vilket givetvis skulle underlätta resandet.

Dock måste jag säga att jag har haft hästarna närmare tidigare, både på cykelavstånd och lite kortare bilsträckor, men det är guld värt att trivas i stallet. Jag tar hellre "omaket" att köra en lite längre sträcka och kanske betala lite mer, än att inte trivas.
 
Sv: Resväg till stallet?

Jag hade 30 min enkel resa med bil(ca 3 mil). Det gick alldeles utmärkt men då ingick fullservice vardagar och ridhus på plats så det behövde inte ta lång tid i stallet om jag inte segade för att jag hade lust:) Jag brukade ta hästledigt 1 dag per vecka också eftersom hästen ändå fick mockat/mat samt att de kollade benen. Det finns stall på närmre håll men när jag skaffar häst igen blir det nog samma ändå eftersom jag är lite kräsen och värderar min och hästens trivsel väldigt högt.
 
Sv: Resväg till stallet?

Jag anser mig ha det lyxigt med mina 2,8 km till stallet numera.

Men har haft allt från eget stall till 15 mil till stallet. Sistnämnda hade jag helinackordering hos en vän ett tag medans jag letade stallplats hos mig så besökte honom bara då och då. Längsta jag pendlat varje dag var 6 mil enkel väg, då som tonåring så jag fick först åka buss till tåget, sedan åka två olika tåg och gå 2 km för att komma till stallet. Men det var det värt den perioden som hästen stod i det stallet. Men så långt till stallet tänker jag aldrig mer ha. Tar mig 3 minuter att komma till stallet numera :)
 
Sv: Resväg till stallet?

Just nu är jag "mellan två jobb", men när jag jobbade heltid 8-17 mån-fre, så hade jag en timmes resa enkel väg mellan jobb och hem. Sedan ca 15-20 minuter mellan hem och stall. Det var inte mycket annat än sova-jobba-stallet som gällde. Jag var så trött att när helgen kom så sov jag i minst 14 timmar per natt innan det var dags att trötta ut sig igen. När jag sedan blev arbetslös förstod jag inte hur jag orkade och hann med både jobbet och hästen. Stallet tar ju lätt 3-4 timmar + 30 min tur/retur i bilen! :eek:
 
Sv: Resväg till stallet?

Vad gör du i stallet som tar 3-4 timmar?

Om jag sölar tar det max 3h i stallet och då har jag tagit in/utsläpp, mockat, pysslat, packat foder, ridit minst 1h, ryktat osv..
Å sölar gör jag ju bara om jag har mycket tid.
Tänker att arbetar man heltid tex mån-fre kontorstider så har iaf jag "snabbvarianten" på vardagarna och tar övrigt på helgen som såklart tar längre tid då.
 
Sv: Resväg till stallet?

När jag jobbade gjorde jag gärna stallet på 2-2,5 timmar. Nu när jag inte har någon tidspress så jag passar på att göra lite extrapyssel när jag ändå är där, typ smörja sadeln och sopa sadelkammaren. :) Har börjar rykta/pyssla med hästen nästan 1 timme per dag, vilket jag inte gjorde förut. Mockningen tar numera 10-15 minuter, inte 5 som förut. Och så rider jag ut mycket oftare nu vilket tar mellan 1 och 2 timmar istället för 40 minuter i ridhuset. Jo det blev snabbt 3-4 timmar! ;)
 
Sv: Resväg till stallet?

Jag har 10 min med bil, 8,5 km. Har som längst haft ca 1,5 mil vilket tog 15-20 min att åka.
Jag tycker 10 min räcker gott och väl :p Går till och med buss dit, tar också 10 min.
 
Sv: Resväg till stallet?

Vad gör du i stallet som tar 3-4 timmar?

Om jag sölar tar det max 3h i stallet och då har jag tagit in/utsläpp, mockat, pysslat, packat foder, ridit minst 1h, ryktat osv..
Å sölar gör jag ju bara om jag har mycket tid.
Tänker att arbetar man heltid tex mån-fre kontorstider så har iaf jag "snabbvarianten" på vardagarna och tar övrigt på helgen som såklart tar längre tid då.
Ja, när jag hade 2 hästar att rida och sköta brukade stallet ta ungefär 3 timmar? :p Och då gillar jag ändå att putsa och pyssla.

kl

Ska titta på ett stall nu som är 30 min tåg enkel resa, utan byten. Jätteglad att jag hittat det. Det är nog så nära stan man kommer om man inte vill stå på en ridskola utan hagar. (Konstigt, på nåt sätt, med tanke på att Stockholms förorter är så glesbyggda..? Kilometer efter kilometer av oanvända, "döda" grönområden. Ändå är de stall (ridskolor) som finns nära stan trånga och omoderna. Så trist. :()
 
Sv: Resväg till stallet?

När jag jobbade gjorde jag gärna stallet på 2-2,5 timmar. Nu när jag inte har någon tidspress så jag passar på att göra lite extrapyssel när jag ändå är där, typ smörja sadeln och sopa sadelkammaren. :) Har börjar rykta/pyssla med hästen nästan 1 timme per dag, vilket jag inte gjorde förut. Mockningen tar numera 10-15 minuter, inte 5 som förut. Och så rider jag ut mycket oftare nu vilket tar mellan 1 och 2 timmar istället för 40 minuter i ridhuset. Jo det blev snabbt 3-4 timmar! ;)

Då förstår jag :)

Jag trodde du menade att det stallet tar 3-4h en vanlig vardag efter jobbet när man bara gör det man behöver :)

Har man inget annat att fylla dagarna med så kan man såklart pyssla i stallet från morgon till kväll :)
 
Sv: Resväg till stallet?

10 minuter, räcker gott och väl och skulle inte kunna ha längre.
Hade varit kanon om det var cykelvänlig väg också men det är det tyvärr inte.
 
Sv: Resväg till stallet?

Har nog haft max 7 km till stallet. Det var på den tiden jag inte hade körkort så då cyklade jag alltid.
Numera har jag hästarna utanför dörren så det är ingen resväg.
 
Sv: Resväg till stallet?

För mig tar det 15-20min att åka till stallet och det är 1,6 mil dit. Det är väl okej. Hade varit skönt med lite närmare ibland.

Samma här. Jag tycker att det känns för långt, speciellt när man har skadad häst och måste åka flera ggr, eller om jag inte hittar nån som kan ta in henne och jag redan varit ute på fm. Men oftast är jag ju bara där 1 gng/dag.

Jag kommer från en by där stallet låg i utkanten, 3 km. Nu när jag bor i en storstad är detta det närmaste jag kan hitta som är drägligt. Och nu när jag letar ny stallplats inser jag att jag får tumma på avståndsreglerna ytterligare... vilket såklart är påfrestande både tidsmässigt och ekonomiskt (kör bil).

Jag längtar efter en dag då jag kan bo nånstans där det finns stall på cykelavstånd.
 
Sv: Resväg till stallet?

Vad gör du i stallet som tar 3-4 timmar?

Jag är också en som tar tid på mig. Minst 3 tim vintertid om jag ska rida. Jag har mockning, foderfix, skötsel och ridning. Har jag en häst till tar det 4 tim.

Då hinner jag i lugn och ro sköta och umgås med min häst, rida fram ordentligt samt rida effektivt pass och skritta av, samt mocka och göra iordning foder. Skulle jag behöva stressa varje dag skulle jag inte se nåt nöje i att ha häst, samt att mitt finkänsliga sto skulle bli sur så fort hon såg mig. Ser ingen mening i det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 516
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 231
Senast: Fetaost
·
Anläggning Just nu går jag in i ett nytt skede i livet då jag går från student till arbetsliv. För att underlätta i livet så har jag beslutat att...
Svar
14
· Visningar
1 200
Senast: spinxx
·
Småbarn Behöver skriva av mig lite och kanske få lite inputs. Bakgrund: relativt odramatisk separation för ett halvår sen efter ömsesidigt...
Svar
19
· Visningar
2 607
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Sadelgjord när gjorden glider bak?
  • Fjordingtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp