Resväg till stallet?

AVB

Trådstartare
Hur långt åker ni? Hur mycket orkar man resa om man jobbar heltid och vill vara i stallet varje dag?

Nu letar jag stallplats och det är svårt att hitta någon som inte är minst 40 min bort, enkel väg (och ju finare stall, ju längre bort :meh: ). Jag är citybortskämd med att ha bostad, skola, jobb och alla butiker osv i samma stadsdel. Alltså promenadavstånd, har inte ens en cykel. :p Kommer ta körkort i sommar vilket väl underlättar, men det är ändå en del tid som kommer gå åt.

Hur ska man tänka, ni som är vana pendlare? Hur pallar man resandet? Och hur många kronor i månaden är det värt att slippa åka en extra mil?
 
Sv: Resväg till stallet?

Har haft 40 min resväg till stallet under en kortare period (knappt ett år) och det gör jag inte om. Då hade jag ändå fullservice och red inte speciellt mycket så jag behövde inte åka mer än ett par dagar i veckan. Har nu 10 min, med bil, till stallet och tycker det är på gränsen till mycket.

Stallet och allt som har med hästen att göra tar väldigt mycket tid i vardagen ändå. Att då utöver det lägga nästan 1,5 h på resan dit och hem kan lätt göra det övermäktigt.
 
Sv: Resväg till stallet?

är bortskämd med att ha ca milen till stallet. Eller ja, 30 min promenad ifrån min lgh, men nu har jag ju flyttat in hos någon annan, därifrån är det ca 2 låtar på spotify till stallet = under 10 min. Hade hästar 30 min bilfärd från bostaden när jag var yngre, det tog TID. Stallet måste jag räkna med minst 2 timmar, 3 är skönt att ha, så dessutom resväg på en timme blir mycket. Man vill ju hinna leva mellan jobb och stall också. För mig är det mycket värt att ha kort till stallet, eftersom jag behöver tid att "ta det lugnt" på (pga utmattningssyndrom) och då lägger jag inte onödig tid på resa. Lång resväg hade ev funkat som ta-det-lugnt-tid om jag åkte med kollektivtrafik, men med eget körkort dåsar man gärna till och sätter hjärnan på standby vilket är sjukt otäckt när man inser vad som kan hända. Kort till stallet, absolut.

Räknade min hästbudget inkl busspengar/bensinpengar, när jag vägde olika stallplatser mot varandra. Det är ett tips :) Billig stallplats trefyra mil bort hamnade i samma klass och över lyxigt stall en mil hemifrån, det hade jag inte trott från början! :) rörigt svar men hoppas det är till någon hjälp iaf. Kan tillägga att jag provat att pendla över en timme till skola, då hade jag noll och ingen tid eller ork över till hästar, så då hade det inte gått oavsett om stallet låg fem eller femtio minuter bort...
 
Senast ändrad:
Sv: Resväg till stallet?

Jag har 10 min till fots till stallet, tar väl max 4 min med bil. Väldigt bekvämt med andra ord. Jag skulle inte vilja ha mer än 15-20 min med bil, främst med tanke på kostnaderna för resandet. Räkna själv på förbrukning och mil, så får du se hur mycket avstånd är värt ;)
 
Sv: Resväg till stallet?

Jag har 2,5 mil till stallet. Det tar ca 20 min att köra (motorväg hela vägen nästan :D) Vi flyttade dit i höstas och hade innan 3,5 mil. Det tog 30 min att köra men det var i längsta laget. 20 min är väl inte heller optimalt för mig men jag trivs så himla bra i stallet och med alla människor och hästen trivs också. Dessutom vill jag flytta mer på det hållet och jag vill inte flytta runt hästen en massa. Hade honom ett tag 1 mil hemifrån men varken han eller jag trivdes så där stod vi bara en kort period.
 
Sv: Resväg till stallet?

För mig tar det 15-20min att åka till stallet och det är 1,6 mil dit. Det är väl okej. Hade varit skönt med lite närmare ibland.
 
Sv: Resväg till stallet?

Jag har 1,5 mil till stallet. Tar 20-30 minuter att köra beroende på trafik och väglag. Det är för långt. Jag pendlar också till jobbet 3.5 mil enkel resa.

Jag letar stall närmare bostaden.
 
Sv: Resväg till stallet?

Det är ju individuellt så klart.

Men jag vill ha hästen nära.
Jag pendlar 40 min enkel resa till och från jobbet det räcker för min del....

Jag har haft hästen som längst bort 1,5 mil.
Nu har jag den 1,5 km hemifrån. Ju närmare desto bättre!! :)

Tid är pengar, resväg är pengar och framför allt så ska man ORKA också. ;)
 
Sv: Resväg till stallet?

Jag har ca 12-15 minuter med bil till stallet, både från hemmet och från jobbet,
Känner att det är i längsta laget och längre skulle jag inte vilja ha
 
Sv: Resväg till stallet?

Jag trodde stallet låg närmre än vad det gjorde. Jag har alltid tänkt att jag har typ 700 meter men så visar det sig att jag cyklar 1,4km. Aja, det tar ca 4-5 minuter att cykla. Går jag däremot över åkrar och hagar så är det nog bara 700 meter. Känns skönt att ha dom så pass nära :)
 
Sv: Resväg till stallet?

1,2 mil har jag just nu.

Är uppvuxen på hästgård och haft hästarna 10 meter utanför dörren hela livet tills nu, och vill gärna ha hästarna så nära i framtiden också, men det funkar, även om jag gärna velat kunna gå ut till stallet titt som tätt under dagen.
 
Sv: Resväg till stallet?

Jag har ca 1,4 mil till stallet enkelväg. Tar ungefär 15-20 min enkelväg att köra.

Finns stall med gångavstånd till bostaden också..men tyvärr hästfolk som inte kan sköta sina hästar eller stall eller så är ridvägar, hagmark etc för dåliga.

Åker hellre en bit och att allt känns rätt, främst för hästen men mer restid än jag har nu vill jag inte ha.
 
Sv: Resväg till stallet?

Jag hade 11 km till stallet fram till förra våren, och flyttade för att ha hästen närmare. Som tur var höll han sig frisk under de åren han stod där - jag hade aldrig pallat att åka den sträckan 2-3 gånger om dagen för att ta hand om en sjuk häst. Det var drygt nog att en kvällsfodring tog en timme inklusive resa.

Nu har jag 1,5 km till stallet och det känns väldigt skönt att veta att jag kan ta mig till hästen snabbt även om den blir dålig en lördagskväll när jag hunnit dricka ett glas vin. Samt att inte behöva räkna på bensinpengarna när jag vill till stallet en gång extra bara för att pussa lite på honom.
 
Sv: Resväg till stallet?

Ca 20 min/drygt 2 mil, men då jobbar jag halvvägs till stallet. Kör egen bil och det blir väl en 1000-1400 kr i bara diesel. Sen tillkommer försäkring, skatt och service. Längtar tills vi flyttar till byn, då har jag fem minuters promenad till stallet och kan åka buss till jobbet.
 
Sv: Resväg till stallet?

Jag vill ha cykelavstånd.
Har drygt 2 km nu och det är perfek, lagom att ta hundarna på promenad till stallet.

Haft 18 km som längst och aldrig mer. Tog tid och blev väldigt dyrt med ökad bensinkostnad.
 
Sv: Resväg till stallet?

7 km tar 5-6 min med bil. Finns ett stall närmare men de har inget ridhus och ingen ridvolt ens så det funkar inte för mig.
 
Sv: Resväg till stallet?

Har bott i Stockholms innerstad och har haft hästen en timme bort med kommunala färdmedel. Det var jobbigt så jag köpte bil. Sen flyttade jag också ut från innerstan för det kändes som att jag inte orkade göra så mycket med hästen eftersom resandet tog så mycket på mig. Och hade jag kvällsfodring var det ofta väldigt svårt att hitta parkering sent på kvällen.

Idag har jag dryga milen och motorväg nästan ända fram, går på mindre n en kvart enkel resa.
 
Sv: Resväg till stallet?

Hej!

Det tar mig ca 1 timme dörr till dörr. Dvs 1 h stallet-hemmet och 1 h jobbet-stallet eller för den delen 1 h hemmet-jobbet. Jag jobbar 40 h/vecka.

Jag hade gärna haft hästen närmare hemma, men har inte hittat nåt stall i närheten som passar in i våra krav (lång utevistelse, halm att äta av, ej fri tillgång, trevliga människor i stallet, bra stallägare osv).

Jag har stått i stall närmare hemma men flyttade tillbaka till stallet vi står i nu då det är det stall vi trivts bäst i och det är så mycket viktigare med trivsel än närhet.

Jag har ingen bil, hade jag haft det hade det tagit ca 15 min till stallet, men jag hade knappast tjänat någon tid på att ta bilen till jobbet pga köerna och brist på pplatser runt mitt jobb. Alternativet är att köra bilen till stallet på morgonen och hämta den där på kvällen, jag skulle nog tjäna en halvtimme/dag på det. Har inte riktigt bestämt mig för om det är värt det. Sommartid cyklar jag ca 3 gånger/vecka, tar ca 30 min.

/Lavinia, rätt trött på resor, men har inte hittat nåt bättre...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 516
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 231
Senast: Fetaost
·
Anläggning Just nu går jag in i ett nytt skede i livet då jag går från student till arbetsliv. För att underlätta i livet så har jag beslutat att...
Svar
14
· Visningar
1 200
Senast: spinxx
·
Småbarn Behöver skriva av mig lite och kanske få lite inputs. Bakgrund: relativt odramatisk separation för ett halvår sen efter ömsesidigt...
Svar
19
· Visningar
2 607
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp