Thera
Trådstartare
En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd.
Fast det beror ju vad du lägger i de där fasta ramarna. Jag har träffat föräldrar som hotat med anmälan för att en pedagog lyft bort en 5-åring som satt på ett annat barn och försökte strypa hen.
Några andra föräldrar hävdade att ordet ”nej” aldrig får användas mot deras barn, på en direkt fråga skulle personalen ta en leksak från ett annat barn om deras barn ville ha just den leksaken.
Och så vidare.
Och nästan samtliga dessa föräldrar har läst på om lågaffektivt bemötande, eller Petra Krantz Lindgren och gjort egna tolkningar.
Samtidigt som det på en skola med 100 låg- och mellanstadie-elever idag finns 10-12 resurspersoner, när det på 90-talet behövdes 1 på dubbelt antal elever.
Vad beror det på?
De där ”fasta ramarna” ser jag som helt värdelöst för både ”normalfungerande” barn och högfungerade autister med flera. Sen har alla föräldrar ramar av något slag (vi springer inte ut i gatan för då kan vi dö) men att reglera hela tillvaron tror jag är förödande. Institutionaliserande. Man fråntar någon bestämmanderätten. Inte okej.
Man hindrar från att göra sig illa, fara illa, skada andra eller sig själv, men man måste ju kommunicera och förhandla med alla människor, efter förmåga, behov och nödvändighet. Vissa saker blir alltid en fight med vissa barn. Annat inte.
Fast det beror ju vad du lägger i de där fasta ramarna. Jag har träffat föräldrar som hotat med anmälan för att en pedagog lyft bort en 5-åring som satt på ett annat barn och försökte strypa hen.
Några andra föräldrar hävdade att ordet ”nej” aldrig får användas mot deras barn, på en direkt fråga skulle personalen ta en leksak från ett annat barn om deras barn ville ha just den leksaken.
Och så vidare.
Och nästan samtliga dessa föräldrar har läst på om lågaffektivt bemötande, eller Petra Krantz Lindgren och gjort egna tolkningar.
Samtidigt som det på en skola med 100 låg- och mellanstadie-elever idag finns 10-12 resurspersoner, när det på 90-talet behövdes 1 på dubbelt antal elever.
Vad beror det på?