Restips - Paris och Warszawa

Anna

Trådstartare
Hej kära Buke!

Då jag efter en lång tung period med dåligt mående både fysiskt och psykiskt äntligen hittat tillbaks till mig själv och mitt liv har jag övertagits av väldigt mycket energi och livslust- och glädje - och därmed även wanderlust!

Två resor är därmed bokade i höst - 7-11/10 åker jag till Paris alldeles ensam, och över Allhelgonahelgen drar jag och min ömma moder till Warszawa!

Jag har inte besökt någon av städerna tidigare, och undrar därför om någon här sitter på några tips på vad jag måste hitta på? Jag älskar kultur av de flesta slag, god mat såklart (har de svenska burkchampinjoner på hotellet?) och gör gärna lite annorlunda saker vid sidan om de vanliga turistgrejorna.

I Paris ska jag bo i Montmartre, mittemellan metrostationerna Pigalle och Anvers. I Warszawa bor vi mitt i smeten.

(Är medveten om att Allhelgonahelgen firas stort i Polen, och att mycket kan vara stängt på söndagen.)

I Warszawa tycker jag att Gamla stan är fint. Det var ganska lätt att hitta bra restauranger. Jag ska kolla i min guidebok om jag kan minnas var jag var någonstans.

Härligt med livsglädje och wanderlust! Har turistat i Paris och besökte då Pere Lachaise- kyrkogård där berömdheter som Oscar Wilde, Edit Piaf och Jim Morrison vilar. Ett lite udda tips som bör upplevas tycker jag. Vackert och vemodigt på samma gång. Köp t-bankkort för stan är stor till ytan och t-banan är väl utbyggd.
Trevliga resor!

Jag älskar Paris! Som i alla storstäder tycker jag att man ska snöra på sig gympadojorna och bara gå dit näsan pekar. Jag gillar att titta på hus och byggnader. För mig är Place des Vosges (vackert torg) ett måste. Beaubourg (Centre Charles Pompidou) är motsvarigheten till Moderna Muséet, mycket kuligare än Louvren. Ile de St Louis - ön i Seine bredvid Ile de la Cité där Notre Dame ligger. Kyrkogården Père Lachaise där kändisar som Edit Piaf, Jim Morrison och Oscar Wilde ligger begravda. Promenera längs Seines södra sida där man säljer begagnade böcker. Det är också mysigt att promenera längs Canal St Martin och titta när de slussar. Åk upp i Tour Montparnasse (inga köer som i Eiffeltornet, och ingen dålig utsikt). Hoppas du får en riktigt härlig vistelse i Paris!

Har du tid finns ju också Versailles och Monets trädgårdar i närområdet.....

Tack för tipsen kompisar! Och förlåt sent svar, jag glömde nästan bort att jag hade skapat tråden :o

Det börjar dra ihop sig nu! :D

Är det någon som köpt Paris Pass? Känns som om det nog är prisvärt va?

Undrar över metron också, är det många långa farliga rulltrappor mest, eller finns det hissar och så? Min rulltrappeskräck har blivit mycket bättre, men de riktigt långa tycker jag är läskiga...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka