Restid...kollektivt

O

oio

Ligger tråden fel, flytta den gärna!

Ni som åker kollektivt till stallet...hur lång tid tar det "dörr-till-dörr"? Hur mycket av den tiden är promenad osv?

Sv: Restid...kollektivt

Senaste stallet så tog det först 5 minuters promenad till bussen. 25 minuter till stationen och sedan 15 minuters promenad till stallet. Fast jag hade en cykel där mot slutet då tog det allt som allt ca 35 minuter.

I förra stallet tog det mej två bussar och sedan 20 minuters promenad, allt som allt 1 h, om bussarna höll tider :cool: och matchade bra. I de nya är det bil som gäller.:grin:

Hemifrån mamma
ca 5 minuter promenad till tåget.
ca 15-20 minuter med tåg.
ca 15 minuter cykel / ca 25-30 minuter promenad till stallet.

Från skolan
ca 30 minuter från skolan till tåget.
ca 45-50 minuter med tåg.

Från jobbet (på tågstationen :D )

Hemifrån pappa
ca 10 minuter promenad till bussen.
ca 15 minuter buss.
ca 45-60 minuter tunnelbana.
ca 3 minuters promenad till tåget.

15 min att gå till bussen, ca 15 min med buss och sedan 5 min att gå till stallet. Eller gå ca 10 min till bussen, åka buss ca 10 min och sedan gå 20 min till stallet. Eller gå 15 min till bussen, åka buss i ca 15 min och sedan gå ca 15 min till stallet. Har tre olika alternativ beroende på dag och tid.

Till hösten blir det 15 min att gå, 20 min bussåkning och 2 min till stallet.

Vid morgonpass...

Fem minuter gång till bussen på min gata
Den går 06.55 är uppe på stan 07.05, frukostkaffe på McD

Buss från stan fem minuter från McD går 07.40 ca. Hoppar av vid vägen ca 7.55, ca fem minuter till stallet.

Antingen ringer jag pappa efter utsläpp, annars går bussen jag åkt med ut till stallet, förbi alldeles utanför stallet vid 08.50. Hittills har jag inte åkt tillbaka, då jag antingen åkt ut till mor och far eller till jobbet med arbetskamrat, som hämtat nere vid vägen.

Eftermiddagspass runt tre

Då går buss från min gata 14.16 resa tio minuter upp på stan, fem minuter till nästa hållplats och från den bussen går 14.38, jag hoppar av vid vägen 14.55 o fem minuter till stallet...

Kvällsresor

När jag ska åka från stallet så går det en buss runt 17.05 direkt utanför stallet, då är jag inne i stan vid 17.45 eftersom bussen tar en rundtur... fem minuter till nästa hållplats. Och hemma på min gata igen runt 18.30, med väntetid tio minuter från hållplats.

Om jag åker med bussen därefter, går den 18.40 från stallet och den åker VERKLIGEN land och rike runt, då är jag inne i stan runt 19.40 fem minuter från hållplats och är väl hemma på min gata runt 20.30 10 minuter från hållplats.

Men det är de bussar som finns, så det är tur att man har en pensionerad pappa, som gärna skjutsar runt på sin 42-åriga dotter, som far illa i nacke o rygg av att åka buss.

Men DET struntar färdtjänst/länstrafik/länsrätt i... Det står på min avslagna färdtjänstansökan, att jag kan gå 400 meter i sträck utan vila och längre än så är det inte till busshållplats (350 m). Att jag behöver sitta på bussen, helst sitta fast med ordentligt nackstöd och att det inte är så lätt att parera svängar, inbromsningar och annat när man har överrörliga leder och klena muskler och leder... Nä, det spelar ingen roll... Ligger för närvarande inne med förprövningstillstånd för överklagande till kammarrätten, med förstärkt intyg från opererande läkare, sen jag krossade nackkotor 1999.

Senast ändrad:

Nu åker jag iofs inte så ofta kollektivt men när jag gör de och jag åker hemifrån, tar de väl nästan precis 30 min. Då byter jag buss en gång. Då tar de några sekunder att gå till första bussen, sen tar den 10 min, byter buss, får la vänta några min på nästa som tar 15 min.Den stannar utanför stallet,30 sek att gå.
Från skolan tar de ngt kortare, ca 20-25 min.

Senast ändrad:

Tjo!

För mej tar det minst 50 min dörr till dörr, 6 min till busshållplats, sen resa med ett byte och sen max 5 min från buss till stall.
Detta är dock under optimala förhållanden, allt som oftast är uss nr 2 full och då får man vänta 15, 20 eller 30 min på nästa. Eller så är buss nr 1 sen och man missar buss nr 2 med samma väntetid en gång till..

Har under buss-strejken insett att det tar max 32 min att cykla till stallet och kommer att göra det när jag utgår hemifrån i fortsättningen.

/ Lavinia, som har 8,5 km till stallet

Tackar för svaren! Intressant att få veta hur ni andra gör! Själv rider jag inte nu men...

Jag går först 10 minuter till bussen. Sedan är det 20 minuters bussresa till stallet. Bussen stannar precis utanför stallet (typ) Hyfsat nära tycker jag ;):)

Vanliga stallet tar det väl 10 minuter att gå ner till bussen, 10 minuter med buss och 2 minuter från buss till stallet. Andra stallet är väl likadant, men 7 min. från bussen. Tredje stallet är väl 10 minuter ner till tåget, 6 minuter med tåg, 10-15 minuter med buss och gå 10 minuter.

Hemifrån
Högst 5 minuter promenad till bussen
ca 15-20 min buss.
Högst 5 minuters promenad till stallet.

Från skolan
högst 1 minuters promenad till bussen
ca 15-20 minuter buss.
Högst 5 minuters promenad till stallet.

Bör kanske tillägga att jag åker från samma busshållplats både när jag åker hemifrån och från skolan :) Bara promenaden som skiljer 4 min.

För mig tar det hemifrån totalt 75 min till stallet

5min promenad till bussen
25min med bussen till centralen
minipromenad till tåget, vänta 10min
15min med tåget
6min med bussen från stationen
10min promenad upp till stallet :)

Okej låt mig tänka.....

Det tar ca 10min att gå till bussen.. Sen tar det ca 10-15min med bussen.. Sen promenixen från bussen till stallet tar ungefär 7-8min.. Så samanlagt blir det ca 30 min...

10 min gång till tåg
15 min tågresa
vänta 5 min på buss
10 min buss.
20 min promenad
Framme:)ca:50 min.

Huuu, vill inte ens tänka på det. Har dessutom nyss fått reda på att möjligheten att få åka taxi från stationen till en hållplats nära stallet är numera indragen :(

Går ner till centralen oftast, tar 15 min
Tar tåget 20 min
Cyklar 30 min

Strax över en timme mao...

Hemifrån:
1 minut till bussen
7 minuter in till samhället med buss
5 minuters väntan
10-15 minuters bussresa
10-15 minuters gångväg

Från skolan:
1-20 minuter till bussen beroende vart på skolan man befinner sig
20 minuter buss in till stan
Direkt på nästa buss
60 minuter till "mitt" samhälle
5 minuters väntan
10-15 minuters bussresa
10-15 minuters gångväg

Det här är alltså de vanligaste turerna jag tar, andra tider kan jag få vänta betydligt längre! Ibland åker jag från skolan vid tolv och är i stallet halv fyra. Tur att jag ska byta stall nu till hösten. :p

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
627
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 549
Senast: Mia_R
·
Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
744
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 079
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar