Sv: Restid...kollektivt
Vid morgonpass...
Fem minuter gång till bussen på min gata
Den går 06.55 är uppe på stan 07.05, frukostkaffe på McD
Buss från stan fem minuter från McD går 07.40 ca. Hoppar av vid vägen ca 7.55, ca fem minuter till stallet.
Antingen ringer jag pappa efter utsläpp, annars går bussen jag åkt med ut till stallet, förbi alldeles utanför stallet vid 08.50. Hittills har jag inte åkt tillbaka, då jag antingen åkt ut till mor och far eller till jobbet med arbetskamrat, som hämtat nere vid vägen.
Eftermiddagspass runt tre
Då går buss från min gata 14.16 resa tio minuter upp på stan, fem minuter till nästa hållplats och från den bussen går 14.38, jag hoppar av vid vägen 14.55 o fem minuter till stallet...
Kvällsresor
När jag ska åka från stallet så går det en buss runt 17.05 direkt utanför stallet, då är jag inne i stan vid 17.45 eftersom bussen tar en rundtur... fem minuter till nästa hållplats. Och hemma på min gata igen runt 18.30, med väntetid tio minuter från hållplats.
Om jag åker med bussen därefter, går den 18.40 från stallet och den åker VERKLIGEN land och rike runt, då är jag inne i stan runt 19.40 fem minuter från hållplats och är väl hemma på min gata runt 20.30 10 minuter från hållplats.
Men det är de bussar som finns, så det är tur att man har en pensionerad pappa, som gärna skjutsar runt på sin 42-åriga dotter, som far illa i nacke o rygg av att åka buss.
Men DET struntar färdtjänst/länstrafik/länsrätt i... Det står på min avslagna färdtjänstansökan, att jag kan gå 400 meter i sträck utan vila och längre än så är det inte till busshållplats (350 m). Att jag behöver sitta på bussen, helst sitta fast med ordentligt nackstöd och att det inte är så lätt att parera svängar, inbromsningar och annat när man har överrörliga leder och klena muskler och leder... Nä, det spelar ingen roll... Ligger för närvarande inne med förprövningstillstånd för överklagande till kammarrätten, med förstärkt intyg från opererande läkare, sen jag krossade nackkotor 1999.