respekt och uppsittningsproblem

K

krax

Hej!

Min medryttarhäst är en äldre haflinger, stor, stark, snäll men vill helst göra som han själv vill. Ägaren har haft honom i 4 år men rider själv bara ca 1gång/månad, om ens det, och beskriver det då som att hon "åker", har aldrig tagit en ridlektion m.m. Hästen har alltså fått bestämma själv i 4 år....

Jag har jobbat med honom nu ett par månader och han gör framsteg. Framförallt handlar det om att sätta muskler och orka sätta under sig m.m. Han blir allt mjukare och svarar bättre på skänkel m.m. Men naturligtvis har vi gått igenom många "testnings-faser" då han har ifrågasatt om det verkligen är jag som skall bestämma. Jag har kommit tillrätta med problem efter problem .... men det kommer hela tiden fler! Eftersom bägge de sadlar som finns är alldeles för smala så rider jag numera barbacka (ibland med min nygjorda bukefalos-barbacka-pad!!!), vilket fungerar utmärkt. Men dessvärre har hästen sedan några dagar kommit på att jag är beroende av att han står stilla intill några stockar som jag brukar kliva upp ifrån för att jag skall komma upp. Så nu är det en segdragen kamp varje gång jag skall sitta upp, dvs han sid-steppar ut med bakdelen från stocken så fort jag försöker sitta upp.

Jag är helt övertygad om att det inte handlar om att han har ont eller något ditåt, jag har varit igenom andra sådana här protest-faser med honom. Han skall kolla och ifrågasätta och jag vet inte riktigt vad jag skall sätta emot med!

Jag känner till NH och har arbetat med led-övningar m.m. Han lyssnar för stunden men behåller inte respekten särskilt länge. Vad gäller de nya uppsittningsproblemen så är det lite tjafsigt när jag väl kommit upp (för då tycker han såklart att han bestämmer), men efter att ha ridit passet så är han from som ett lamm och mkt följsam och lydig.

Jag tänker nu lösa uppsittningsproblemet med att fixa en pall och ställa honom mellan stockarna och pallen så att han inte kan sid-steppa. Det avgör förhoppningsvis den här striden men det känns som att jag bara kan vänta in nästa...

Någon som har tips eller liknande erfarenheter?

Sv: respekt och uppsittningsproblem

Hej igen....

Ingen som har några tips???

Det kanske är ett lite luddigt inlägg men jag jag känner att jag löser problem efter problem men att hästen ständigt hittar nya "luckor" i mitt ledarskap! Vad göra?

Är hästen bara envis och smart och kommer det isåfall en dag då han är "övertygad" eller är det något grundläggnade fel som jag kan åtgärda? Vad tror ni?

Tacksam för tips!

det är väl bara att vara hård men rättvis.
nolltolerans från din sida.
full uppmärksammhet på dig när ni är tillsammans.
börjar när du tar honom i hagen, han skall gå där du vill ha honom
han skall gå in i boxen när du ber honom, stå kvar i boxen även om dörren är öppen.
kunna stå på stallgången helst utan att vara bunden.
kunna lyfta en hov bara du petar på benet.
flytta sig när du säger till.
stå absolut still när du ber om det.
inte beta med bett i munnen osv.
inge respekt utan att hota.
är han inte uppmärksam på dig och att du är det intressantaste just då så bryr han sig inte om vad du tycker och vill.
det betyder inte att man skall köra med honom och skrika, hästar klarar oftast små tillsägelser, det gäller bara att vara konsekvent och inte ge sig.

Ja, det verkar vettigt, men HUR?

T.ex. hur får jag honom att inte gå åt sidan när jag ska sitta upp? Att tvinga in honom mellan stockar och pall är liksom en mekanisk lösning på ett mentalt problem.

Det är ju inte den känsligaste häst-rasen direkt... Gå undan för tryck? "Vaddå en bulldozer, eller?", tycker hästen, typ;)
Dra i grimskaft? "-Jag kan också dra..."

Känner mig som liten flicka med trulig, envis gräsätande ponny, ungefär... Vilket väl ungefär är sant, fast jag är typ 30:)

Jag har en ganska liten men stadig träpall som jag ställer vid hästen, kliver upp och tar tag i inner tygel. Du går åtminstone min fyraåring runt mig och pallen. Eftersom inner är lite kortare så kan han inte försvinna rakt fram.

Efter ett par varv så stannar han, du brukar det inte vara några konstigheter att kliva upp. Jag upplever det här som en balansgrej och gör ingen sak av det. Det enda jag gjort är berömt de gånger han stått stilla från början.

Hur menar du gå runt?

"Min" häst strävar mot att stå med huvudet rakt mot mig, han rör sig som "sol-strålar" ut från mitt punkten där jag är, dvs det är bara hans huvud som är i närheten av mig. Han börjar med att steppa ut bakkroppen som i en framdelsvändning för att hamna i "sol-stråle-läget".

Intressant tråd.
Håller uppsikt ;)

Oj, det verkar vara en riktig utmaning du hittat!

Är du säker på att det verkligen är DU som ska ha de här diskussionerna med hästen? Om jag var du skulle jag se om ägaren kan betala en tränare inom t.ex. NH, som kan hjälpa er. Att uppfostra en annans häst skulle iaf inte jag göra, om jag inte var säker på att jag fick ha hästen länge och väl.

Naturligtvis vore det allra bästa om ägaren förstod ett och annat vad gäller den här hästen och hästhantering i stort, men det lär nog tyvärr inte ske.

Jag ser det såhär: jag har fn inte råd att ha egen häst och får då ta vad jag kan få. Jag skulle aldrig ge mig kast med en farlig häst eller en jag var rädd för, men ser den här tiden med medryttarhästar som utbildning inför att så småningom skaffa egen häst. Jag lär mig jättemycket på att möta olika hästar och olika beteenden och kommer förhoppninhgsvis att veta vad det är för häst som passar mig när det blir dags för köp. Om jag kommer till en punkt där jag känner att det inte går längre med den här hästen, då lämnar jag såklart medryttarskapet, men än så länge har jag hopp:)

Hästen är härlig på andra sätt, när man kräver svarar han jättefint (i ridningen), har ett härligt steg m.m.

Jo liknande, jag gjorde så att jag gick en volt och kom tillbaka till samma ställe VARJE gång tills han fattade att hon ska nog upp så bäst jag står still. men det kan ju ta lite tid. Eller ställde pallen mot en vägg (inte mot, bredvid) så att det inte fanns utrymme att svänga ut. Eller så ryter jag till och tar tag i tyglarna och ber om lydnad. Beröm när det funkar. Nu står han still kan jag säga.

Att ställa pallen brevid vägg låter som samma idé som jag har, känns dock lite "fuskigt", men funkar det så....
Bra tips med att ryta till, jag är ganska ovan att använda rösten och kan ibland "glömma bort" att det alternativet finns. Han lyssnar mycket till röst, så det skall jag absolut pröva!

Stå stilla eller spring brukar vara effektivt.
Har fungerat på både ardenner och arab jag haft.

Be hästen stå stilla, gör den inte det så låt den springa i en cirkel runt dig, be den sedan stå stilla igen, så fort den rör sig så får den springa.
De brukar lära sig att stå stilla väldigt snabbt, för av två saker väljer de oftast den minst jobbiga.

Självklart måste det ju först uteslutas att hästen inte har ont i ryggen eller liknande så att uppsittning faktiskt är obehagligt.

Liknande problem?:)

Jo de här med att hästen springer runt i volt när man ska sitta upp. Visst det går framåt, men det är som att han glömmer bort att "just det ja, det var still jag skulle stå"
Han är otålig även när man väll kommit upp. Älskar att jobba.

Men han har stor Respekt. Men är ganska känslig för tillsägelse, så ber jag honom stå still, kan det bli ännu värre. Om man inte är helt bestämd. Så fort jag är osäker blir han en annan häst, han är extrem på att känna av osäkerhet.

Han e klurig. ;)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en ganska liten men stadig träpall som jag ställer vid hästen, kliver upp och tar tag i inner tygel. Du går åtminstone min fyraåring runt mig och pallen. Eftersom inner är lite kortare så kan han inte försvinna rakt fram.

Efter ett par varv så stannar han, du brukar det inte vara några konstigheter att kliva upp. Jag upplever det här som en balansgrej och gör ingen sak av det. Det enda jag gjort är berömt de gånger han stått stilla från början.
Gjorde nästan likadant med min 3-åring, fast jag böjde mkt.
Satt alltid upp från pall- menar stege.
om den blir rädd eller dylikt så kommer den bara runt runt.

Första ggn som jag satt upp utan pall var när jag tappade mobilen 2ggr ute i skogen- själv.
Gammal o osmidig som man är :o är det inte lätt att klättra upp på en 180+häst.
Den stog helt stilla tills jag var klar:love:
Hade nytta av det senare på tävling oxå, när ingen pall fanns att tillgå.

Senast ändrad:

hm, men stod hästan bara still där i skogen? Eller hur gjorde du? Var det situationen som gjorde att du var extra stark i ditt ledarskap eller hur menar du?

Hm.... nu har jag fått en annan tanke.... som definitivt skall testas... Min kompis var förbi innan och hon undrade om jag ändrat något de senaste dagarna och då jag gick igenom allt så kom jag på att det har jag faktiskt:o, jag har bytt en täckesgjord till en som sitter hårdare. Det KAN ju vara det han faktiskt protesterar mot :angel:och isf är jag skyldig hästen en ursäkt. Pinsamt :o:o:o att jag inte kommer på det förrän nu. Jag skall testa imorgon och ta den gamla täckesgjorden igen så får vi se om han protesterar eller inte.

Har dock ännu inte helt uteslutit protest-test, känner hästen så pass att det är fullt möjligt, vi får se imorgon....

Jag tappade mobilen vid 2 tillfällen när vi var på väg att gå hemåt igen- längst bort på turen.
Hittade inget att kliva från. Att sitta upp via stigbygeln utan stege för första gången -ute i skogen o på hemväg, brukar inte vara att rekommendera.
Men iom att hästens huvud är vänt mot mig. så kommer den ingenstans.

Visst kan gjorden göra sitt.

Men om du tar tag i tygeln strax efter bettet och smackar, flyttar han bara röven då?

I så fall så skulle jag utan pall och med en lång dressyrpiskt, ta ta i inner tygel, peta med spöet på rumpan och helt enkelt tvinga hästen att gå i en liten cirkel runt mig. Säga "stanna", se till att den står still, sen be den gå igen. Tills den gör detta utan motstånd. Sen upp på pallen igen, och göra samma sak.

Han står stilla och jag har tyglarna samlade i vänster hand, korta tyglar. Precis när jag lyfter benet för att sitta upp börjar han steppa ut med baken så att jag antingen inte får upp ett ben eller att jag hamnar halvhängande på honom, mkt obehagligt. Då leder jag fram honom, går i en volt och kommer upp längs stocken (varifrån jag sitter upp) igen och nu har vår "dans" börjat:mad:, han svänger ut med baken så fort vi kommer längs stocken, volt igen... svänga ut baken... osv ..... HELVETE, typ

Tidigare har jag kört med att i såna "tjafs-lägen" med uppsittning stirra honom i ögat tills han viker med blicken och så är det avgjort och jag kan sitta upp (förr då jag red med sadel och kunde sitta upp i stiglädret), men inte heller det funkar nu, det hinner gå några sekunder mellan ögon-stirrning och att jag får honom längs stocken igen och då har han redan tänkt om.....:angel:

Säkert är det bättre med en pall, ska ta med en imorgon, då kan jag precis som du säger svänga hästen runt en punkt istället för att vara beroende av att han står med hela kroppen längs stocken.

Glömde säga att han är lite spö-rädd, jag har spö när jag rider, men spö som visas när man leder osv är väldigt otäcka. När jag rider betyder spöet respekt men på marken är det bara läskigt så att han backar och lite vitöga/dra sig bakåt i bettet. Tilläggas skall att detta är en mkt lugn häst, så det är inga "kasta sig iväg"-rädslor, men tillräckligt mkt att jag ser att det är allvar. Normalt reagerar han inte med skräck på nästan nåt...

Liknande trådar

Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 336
Senast: LillaMusse
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
1 994
Senast: thea
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 799
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar