J

japp1

Jag funderar på hur mycket man vågar resa med hästarna. Mina hästar åker lastbil så de står rätt bra. Men det blir ju ibland långa resor upp mot 50 mil. Är det verkligen ok att man åker 50 mil en helg och är hemma 2 veckor(egentligen blir det bara 1 1/2) och sedan åker 50 mil igen? Klarar hästarna av det rent fysiskt? De hästar jag har är inte rädda eller stressade för att åka.

Det gäller bara under dessa två veckor, annars har jag sett till att det är 3-4 veckor mellan tävlingarna och kortare resor.

Hur gör ni andra?

Funderande

Sv: Resor

Ja det klarar dom, tänk på alla tävlingshästar som åker Europa runt var och varannan helg.

Bara dom är vana vid att åka så! Vi for ner från pite, skellefteå och ume till linköping och det blev väl 150-200 mil tur och retur. På vägen ner stannade vi ett tag och hästarna fick stå i hage men upp for vi i ett sträck. förutom min kille som fick ut och gå med jämna mellanrum pga patellan. Det gick bara bra det, fast han va lite tveksam till att kliva in igen efter promenaden på ikeas parkering i sundsvall, aningens less kan man förstå...

Nora: Hehe, jaa..Han ville ju gå in på Ikea fattar du väl ;)

Trådskaparen: Det är klart de kan... Förse dem med vatten då och då samt se tll att de håller bra kroppstemperatur..
Lycka till :)

när jag for till skåne (SM o derbyt bl.a) drygt 100 mil enkel resa, stannade vi över natten på brolöten (typ halva vägan) så fick hästen vila lite. det är inte nödvändigt för alla hästar men så gjorde vi då. dom kan ju lika gärna fara ner under en dag om man känner att det går bra.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 410
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: malumbub
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 298
Senast: KesoNeso
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 804
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka