Resistent mot antibiotika

M

missapril

Kan nån här detta när en häst är resistent mot antibiotika? Mitt sto har en bakterie som heter ¨ACTINOBACILLUS¨. Den antibiotikan som hjälper är bla ¨hippotrim pasta¨. Men det jag undrar är vad detta innebär inför framtiden för min häst. Är hon alltid resistent mot ACTINOB. nu? Hur kan detta påverka hästar i hennes omgivning? Kan jag släppa ihop henne med nya hästar eller riskerar de att bli resistenta? Hennes föl hon har vid sidan nu, blir han resistent? Hoppas att nån kan berätta detta för mig! Tack på förhand/ Angelica.

Sv: Resistent mot antibiotika

Det är inte din häst som är resistent, utan själva bakterien. Din häst har en bakterie som är resistent mot en hel del antibiotika. Den är dock känslig för hippotrim. Dvs den går att behandla med hippotrim.

Och hon är inte resistent mot bakterien, utan hon har fått en bakterie som är resistent mot viss behandling. Med rätt behandling dör bakterien, din häst blir frisk och allt är som vanligt igen. Dvs det påverkar henne inte alls i framtiden.

Hängde du med, fråga annars!

Jag hängde me! Men bakterien finns ju i min häst- innebär det då att hon genom att ha bakterien smittar hästar hon kommer i kontakt med?

Svårt att säga, vad är det för fel på den? Är det en allmäninfektion, eller en sårinfektion?

Teoretiskt kan hon ev smitta nu, men sen när hon är behandlad (och bakterien död) och frisk smittar hon inte, och har heller inte bakterien i sig. De dör ju av behandlingen. Det är därför man resistensbestämmer, för att veta VAD för behandling man ska sätta in för att ta kål på bakterien.

Min häst har fått en spark på käken med en fraktur som följd. Frakturen är öppen 2 cm mellan första och andra kindtanden. I o m detta så fick hon en fistelgång som går ut under hakan (kolla min hemsida om du vill se bilder, www.123minsida.se/painthorses)
De gjorde en odling för en vecka sedan o svar kom igår. Hon har ätit penovet sedan skadan upptäcktes, men hon har alltså sedan 2 veckor tillbaks stått på ¨fel ¨ antibiotika. Nu tyckte vet att vi skulle prova utan antib. då hon fått en ej verksam under två veckor och mått bra.... Jag kan ju inte detta så jag bara måste veta! Hon harb ett föl vid sidan på 3 månader, och DESSUTOM en i magen vilken framtiden är oviss för av förklariga skäl...

Ah, du får nog höra med vet om smittrisk i det fallet, rent allmänt så om en annan häst får bakterierna i sitt sår så kan det smitta, men hur stor/liten den risken är bör nog vet svara på.

Jag hade en herre med multiresistenta bakterier i ett sår (i karleden) och han smittade inga andra, men jag var noga med handhygienen, och satt ju på ett 'bra ställe' smittmässigt sätt. Liten risk för direktkontaktsmitta.

Olika bakteriestammar är känsliga för olika antibiotika. Det är därför man gör en odling; för att se vilken bakterie som orsakar infektionen och vilket antibiotika den är känslig för. Det är alltså inte alls ovanligt att vanligt penicillin inte är verksamt mot vissa infektioner och att man då får välja en annan väg, i det här fallet trimsulfa. Du behöver inte vara orolig för detta, alls inte samma sak som multiresistenta bakterier som man numera är rädd för.

Ah, du får nog höra med vet om smittrisk i det fallet, rent allmänt så om en annan häst får bakterierna i sitt sår så kan det smitta, men hur stor/liten den risken är bör nog vet svara på.

Jag hade en herre med multiresistenta bakterier i ett sår (i karleden) och han smittade inga andra, men jag var noga med handhygienen, och satt ju på ett 'bra ställe' smittmässigt sätt. Liten risk för direktkontaktsmitta.

hade han MRSA?

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 309
Senast: ginnies
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 811
Senast: Fraegd
·
Hästhantering Hej där, Först och främst hoppas jag att mitt inlägg hamnat i rätt forum, tyckte inte det var helt solklart vart jag skulle ställa...
2
Svar
25
· Visningar
5 625
Senast: Lavinia
·
Hästvård Tycker ämnet är oerhört viktigt då det har blivit ett stort problem på humansida och riskerar att bli lika allvarligt på häst. Kort...
Svar
3
· Visningar
819
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka