Resetråden

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 68338
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 001
  • Visningar Visningar 143 792
Status
Stängd för vidare inlägg.
Berlin har flera lokala "centrum", det märks fortfarande att det var delat på så sätt. Själv gillar jag Mitte/området kring Stadtmitte. Det är fina kvarter och man har gångavstånd, eller bra kollektivtrafik, till många sevärdheter. Checkpoint charlie, hela Friedrich strasse, Unter den Linden, Brandenburger tor, Museum Insel, Judiska museet etc.

Några tips:
*Pergamon museet på Museum insel, de uppbyggda miljöerna från antikens mellanöstern är verkligen bra gjorda.
*På stadsplanekontoret finns modeller över staden som är tillgängliga för allmänheten. Man kan tydligt se skillnaden i hur staden utvecklades under delningen och hur det fortfarande påverkar hur staden ser ut. Finns officiella modeller och en som har gjorts av barn. https://www.stadtentwicklung.berlin.de/planen/stadtmodelle/index_en.shtml
*Tempelhof - den nedlagda flygplatsen. Man kan gå guidade visningar i byggnaderna som ser ut som om det sista planet nyss landat, massor av mer eller mindre hemliga rum (en del menar att ingen vet hur många det finns), bagagehanteringen inifrån etc. Eller varför inte en pick-nick på landningsbanan? Mycket intressant, inte bara ur historisk synpunk.
*Någon av de platser där rester av muren finns kvar.
*Chokladbutiken Rausch vid Gendarmenmarkt
*Judiska museet
* Vila benen på en afternoon tea på hotel Adlon på Unter den Linden (nära Brandenburger tor), överkomlig lyxkänsla
Vad mkt tips! Tack! <3

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
844
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
692
Senast: Myzan87
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 385
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 132
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • En tråd om bäddar