Jag har min ena fältplats där så är där väldigt mycket.
De flesta dykplatserna är väl i Sabah (har inte hört så mycket om något i Sarawak), jag har inte varit till Sipadan än då det var fullbokat sist vi ville dit (det måste bokas MINST en månad i förväg). Jag har dock dykt i Kota Kinabalu ett flertal gånger, det är väl helt ok och inte särskilt dyrt. Inte absolutely amazing men jag har ju mest gjort det som underhållning när jag har haft tråkigt och inte haft jobb. Såg helt sjukt många nudibranch's en gång vilket var ashäftigt!
Jag har inte hört om någon som har blivit halshuggen på ett tag där? Ett år sen sist kanske, men de arresterade väl en massa för ett tag sedan? Förhoppningsvis har Filippinarna för mycket att oroa sig över när det kommer till alla försvinnande (avrättningar) i deras eget land.
Många åker till Kinabatangan några dagar för att se Näsapor, elefanter och orangutanger om de har tur. Jag har dock sett dem på en kvällstur från Kota Kinabalu till Klias men också i Bako i Sarawak (det är en väldigt fin park, men boendet är lite lätt spartanskt. Man måste åka ut med båt. Det är dock rätt lätt att ta sig dit med buss från stan och där föreslår jag att stanna minst en natt för att ha tid att promenera runt i parken). - hade sist jag var där (ett år sedan) går från helt förjävlig till ätbar på två år så man kan väl hoppas på att den nästan är god i år då
Mitt största tips för Borneo (om man vill göra annat än att dyka) är dock Gunung Mulu National Park, helt fantastisk och har man tid så ska the Pinnacles vara amazing (tre dagars tur dock). Vi hade inte tid med det när vi var där trots att vi var där i fem, sex dagar men det fanns massor att göra ändå. Flertal bra organiserade grott turer (helt överkomliga i pris - det finns ett flertal massiva grottor och de tror att Gunung Mulu har världens största grott system), fladdermus exodus ur Deer cave, natt vandringar och man kan med fördel ta några promenader runt själva. (om ni har netflix så är Gunung Mulu med i en av Planet Earth avsnitten nummer fyra tror jag om grottor?).
I Sabah finns parken jag jobbar i, Kinabalu Park. Många klättrar berget eftersom det är det högsta i SE Asia, men personligen (men jag klättrar ju upp "gratis", konstant) så tycker jag att priset numera är hutlöst. Däremot så finns det några kortare vandringsleder runt basen av berget som kan vara trevliga att besöka och där kommer man in med ett vanligt dagspass (den högre delen av Silau Silau trail har en massa grodor på nätterna

Är ni intresserade av fåglar brukar de vara massvis av fågelskådare ute tidigt på morgnarna eftersom det finns ett antal sällsynta fåglar där). Det finns ställen att bo på över natten utanför parken (hutlöst dyrt att bo inne i parken, 500 meter från ingången dock

). Restaurangerna inne i parken är också hutlöst dyra, men den som ligger mittemot ingången till parken på andra sidan vägen har bra och billig mat (med minst risk för matförgiftning). Det finns dagsturer från Kota Kinabalu men jag vet inte pris (jag gissar på dyrare än vad jag skulle betala

Sen är det ju ett äventyr att hitta till taxi bussarna och ta en upp själv. Transport systemet funkar faktist helt ok i Borneo om man vill åka lokalt och billigt, taxi bussarna går när de är fulla typ så det gäller bara att hitta parkeringen och fråga efter rätt stopp för den man behöver. Sen viftar man ner dem efter vägen när man inte är i en större by (de stannar om de har plats). De massiva bussarna går på utsatta klockslag och man kan vifta ner dem efter vägen med men de går bara till större bussterminaler som ligger rätt långt utanför Kota Kinabalu.