Resetråden

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 68338
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 001
  • Visningar Visningar 143 893
Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag behöver tips angående boende i NYC!

Vi funderar angående airbnb just för att jag tror att det blir billigare än hotell men ändå okej standard? Eller är jag helt fel ute?
Har läst att ska man bo på hotell bär man välja de dyrare då dom som ligger lägre i pris kan ha både vägglöss och kackerlackor och sådant klarar jag mig utan, tack.
Men eftersom jag aldrig ens varit i USA vet jag såklart inte om det stämmer.

Hur har ni bott i NYC? Någon som hyrt via airbnb där?

Vi ska vara där i en vecka så jag tror att hotell blir alldles för dyrt. Vi kommer ändå att äta all mat inkl frukost ute så lägenhet skulle passa utmärkt.

Nästa fråga - var sjutton ska man bo? På Manhattan? I Williamsburg?
Nu har jag visserligen aldrig varit i NYC, men vet att det är en hel del agenturer som hyr ut via airbnb, så standarden kan till och med vara riktigt hög! Sen finns det ju olika prisklasser också, men överlag bör det bli billigare än hotell om man är fler och ska stanna ett tag.

Vart ska man åka om nan vill ha överkomlig restid (max ca 6 timmar), ok pris och bra väder (20-25*C) i början av november. Är det bara kanarieöarna som finns då, eller har vi missat nåt?
Helst inget där det är risk för nåt terrordåd (jupp, de har lyckats skrämma mig rejält så tex Egypten går fetbort).
Dubai

Nu är resa resa till Jamaica bokad i februari! :banana:
Kommer bli så gött att åka iväg just då och få lite sol och värme!
Planen är annars Paris i september och Tel Aviv i slutet av Oktober!

Min mamma har även bett mig kika på en resa till våren. Vi tänkte oss nån gång i April.
Kraven är väl att vi vill ha lite sol och värme, men samtidigt vill vi kunna göra lite utflykter. Min mamma är en kulturtant så gärna ngt som passar dylik ;) Ett annat krav är att vi vill kunna flyga direkt från Arlanda utan jobbiga mellanlandningar och helst inte flyga över 4,5 timmar!

Några tips? :)

Palma eller Malta?

Vi funderar angående airbnb just för att jag tror att det blir billigare än hotell men ändå okej standard? Eller är jag helt fel ute?
Har läst att ska man bo på hotell bär man välja de dyrare då dom som ligger lägre i pris kan ha både vägglöss och kackerlackor och sådant klarar jag mig utan, tack.

Vi ska vara där i en vecka så jag tror att hotell blir alldles för dyrt. Vi kommer ändå att äta all mat inkl frukost ute så lägenhet skulle passa utmärkt.

Jag har varit i New York fyra gånger och alltid bott på Manhattan. Boendena har varit a) hos väninna i uptown (studerade på Columbia) b) på mellanklasshotell i Tribeca c) på hostel i midtown (eget rum, delat badrum) och d) airbnb i Lower East side.

Båda de gånger jag bodde hemma hos någon, d v s hos vän och på airbnb konstaterade jag att standarden ofta är lägre än vad vi är vana vid i Sverige. När vi bodde på airbnb (våren 2015) hyrde vi ett rum i en lägenhet som delades av fyra killar i 25-årsåldern. I Sverige hade lägenheten räknats som jäklig nedgånget, men grabbarna betalade ändå $4500/månad. Sedan finns det naturligtvis Airbnb med bättre standard. En nackdel är att man kan få ge sig ut på äventyr för att t ex få tag på nycklarna. Vi hämtade dem mitt i natten hos en kille som gick under benämningen "Wolfgang the bouncer". Han jobbade mycket riktigt som utkastare på en bar någonstans i midtown.

Nästa gång jag ska åka har jag tänkt att kolla på att bo i Brooklyn, men jag tycker att om ni åker för första gången - välj Manhattan! Hostelet jag bodde på i Midtown var billigt för att vara NYC-standard och rent och snyggt. Hotellet i Tribeca var bra, men det kändes onödigt dyrt faktiskt. Dessutom tyckte jag att det var lite tråkigt att vara så nära affärskvarteren, för de var ganska döda på kvällen. Jag gillade nog inneboendet hos väninnan bäst, för då var det riktiga bostadskvarter med mer inblick i typiskt NYC-liv. Williamsburg ska vara fantastiskt enligt min väninna som har bott där. Jag har bara strosat runt där (och är faktiskt inte så imponerad).

Bed bugs är inte kopplat till hotellets kvalitet, de kan tyvärr finnas var som helst. Jag kollar Tripadvisor. Det kan kackerlackor med, men de är inte farliga.

Läste du betygen på booking?
Tja, för det priset tycker jag inte det var särskilt mycket som jag reagerade på. Blev dessutom rekommenderad av en kollega som var där i våras att det är helt ok, tror på honom ;-) Med tanke på att jag annars är van att sova i flyktingläger när jag är ute och skita i en grop i marken står jag nog ut med lite gamla möbler också.

Har varit i NY två gånger, och en gång varit bokningsansvarig för mor min. Hyrt lägenhet alla gångerna, nu senast via airbnb. Klart mest prisvärt. Betalat runt 500 kr per person och natt och alltid hyrt hel lägenhet. Finns ju annars många rum på airbnb. Det är enkel standard på lägenheterna och små jämfört med hemma men känts trevligare och ändå större än hotelrum och så kan man fixa frukost själv vilket jag tycker är skönt att slippa behöva starta dagen med, leta efter lämpligt frukostställe.

Första gången bodde vi på södra Manhattan vid Wall Street = tämligen öde efter 18 och inga restauranger eller annat att tala om. De två andra boddes det på Upper East side, runt 70-75:e gatan, väldigt trevligt och lagom nära till mycket.

Och åk tunnelbana! Kul, smidigt och billigt! Gå på The High Line runt Meat packing district, den är några km lång så går genom flera områden, åk kabinbanan över till Roosevelt Island, ingår i tunnelbanekortet så "gratis" nöje. Tipsat flera om detta och alla har varit jätteglada att de gjorde det även om det låter som en konstig grej. Hoppa inte över Ellis Island om ni åker ut till Frihetsgudinnan, jätteintressant historieminne, tyckte tom jag som är totalt ointresserad av historia. Nordvästra hörnet av central park gillade jag bäst. Gå över Brooklyn Bridge från Brooklyn till Manhattan.

Lite småtips. Och bara va, sitt på en uteservering kring Times Square och kolla på allt. Gillar ni att fika har jag ett favvo på Bleecker Street som är ett måste.
Gällande shopping, som INTE är min grej, så är ändå Macys nära Times imponerande. Inte minst deras julvåning som brukar öppna slutet av september, snacka om christmas overload.:p:angel::wtf:

Ok ska nog avsluta nu.
*inser att det snart är dags för en NY-resa* :D

Varför ska hotell vara så dyrt om en åker ensam för? :gaah:

Jag bor i princip alltid på vandrarhem när jag reser själv. Brukar inte ta de största sovsalarna utan finns det 4-6 bäddars brukar det funka helt ok. Men då är jag inte så kinkig och sover igenom det mesta och lägger hellre pengarna på roligare saker än var jag vilar några timmar per dygn. Brukar dock noga läsa recensioner innan.

Nu är resa resa till Jamaica bokad i februari! :banana:
Kommer bli så gött att åka iväg just då och få lite sol och värme!
Planen är annars Paris i september och Tel Aviv i slutet av Oktober!

Min mamma har även bett mig kika på en resa till våren. Vi tänkte oss nån gång i April.
Kraven är väl att vi vill ha lite sol och värme, men samtidigt vill vi kunna göra lite utflykter. Min mamma är en kulturtant så gärna ngt som passar dylik ;) Ett annat krav är att vi vill kunna flyga direkt från Arlanda utan jobbiga mellanlandningar och helst inte flyga över 4,5 timmar!

Några tips? :)

Var på Menorca för några år sen. Mycket positiv överraskning!

Jag bor i princip alltid på vandrarhem när jag reser själv. Brukar inte ta de största sovsalarna utan finns det 4-6 bäddars brukar det funka helt ok. Men då är jag inte så kinkig och sover igenom det mesta och lägger hellre pengarna på roligare saker än var jag vilar några timmar per dygn. Brukar dock noga läsa recensioner innan.
Vandrarhem tänkte jag inte ens att kolla på. :banghead:

Detta är ju en resetråd, så: jag är i Münch
Asch då. :(
Använder mig oftast av hotellbokningssida och så listar jag från billigaste och då brukar det oftast komma upp ett gäng vandrarhem där även om det inte är hotell.
Så gör jag också. Fast jag hoppar över sovsalarna för jag vill inte utsätta andra för mina sömnstörningar.

Detta är ju en resetråd, så: jag är i Münch

Så gör jag också. Fast jag hoppar över sovsalarna för jag vill inte utsätta andra för mina sömnstörningar.

Snäll du är. :p
Jag tänker nog att väljer man att sova i sal så vet man med sig att man inte är väldigt lättstörd gällande sådant. Jag har nog större problem med de som dräller in mitt i natten och tänder lampor, duschar, om det finns på rummet, och mer stör så. (Drälla in mitt i natten är helt ok alltså, om man gör det snyggt.)

On topic så har jag min årliga Dublinresa bokad nu sista helgen i september. Hur jag än gör återkommer jag alltid dit med jämna mellanrum. :love:

Har varit i NY två gånger, och en gång varit bokningsansvarig för mor min. Hyrt lägenhet alla gångerna, nu senast via airbnb. Klart mest prisvärt. Betalat runt 500 kr per person och natt och alltid hyrt hel lägenhet. Finns ju annars många rum på airbnb. Det är enkel standard på lägenheterna och små jämfört med hemma men känts trevligare och ändå större än hotelrum och så kan man fixa frukost själv vilket jag tycker är skönt att slippa behöva starta dagen med, leta efter lämpligt frukostställe.

Första gången bodde vi på södra Manhattan vid Wall Street = tämligen öde efter 18 och inga restauranger eller annat att tala om. De två andra boddes det på Upper East side, runt 70-75:e gatan, väldigt trevligt och lagom nära till mycket.

Och åk tunnelbana! Kul, smidigt och billigt! Gå på The High Line runt Meat packing district, den är några km lång så går genom flera områden, åk kabinbanan över till Roosevelt Island, ingår i tunnelbanekortet så "gratis" nöje. Tipsat flera om detta och alla har varit jätteglada att de gjorde det även om det låter som en konstig grej. Hoppa inte över Ellis Island om ni åker ut till Frihetsgudinnan, jätteintressant historieminne, tyckte tom jag som är totalt ointresserad av historia. Nordvästra hörnet av central park gillade jag bäst. Gå över Brooklyn Bridge från Brooklyn till Manhattan.

Lite småtips. Och bara va, sitt på en uteservering kring Times Square och kolla på allt. Gillar ni att fika har jag ett favvo på Bleecker Street som är ett måste.
Gällande shopping, som INTE är min grej, så är ändå Macys nära Times imponerande. Inte minst deras julvåning som brukar öppna slutet av september, snacka om christmas overload.:p:angel::wtf:

Ok ska nog avsluta nu.
*inser att det snart är dags för en NY-resa* :D

Tack för alla tips!
Det är tydligen olagligt att hyra ut hela lägenheter för short term rental i NYC står det på massa forum, men det är inget du märkt av eller haft problem med?
Jag vill mycket hellre på i lägenhet än hotell. Dels pga priset men också för att man på något sätt lär känna livet i staden bättre.
High Line har jag på min lista sedan innan, verkar häftigt!

Är det mest t-bana man tar sig runt med?

OMG, Macys. Lanske måste åka på hösten ändå. Älskar allt som har med julpynt att göra :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
883
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
717
Senast: Myzan87
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 428
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 229
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka