Jag har noll koll på guidade tapasturer tyvärr, har aldrig varit på något sådant (och äter nästan aldrig tapas när jag är där, annat än de man får med ölen i en bar liksom).
Däremot kan jag tipsa om annat om du vill det

. Vet inte vad du är ute efter mest såklart men kan tipsa lite generellt

. Madrid har inga egentliga sights sådär tycker jag, som exempelvis Barcelona har. Däremot är det världsbäst när det gäller mat och drinkar och häng liksom. La Latina är sjukt trevligt för sånt, likaså Malasaña. Mercado de San Miguel kan verka turistigt men är faktiskt sjukt bra - god mat och schysst stämning. Många madrileños träffas där för en öl eller mat. Om du gillar konst är Prado ett måste, Retiro är lite överskattat men glaspalatset är väldigt vackert, Plaza Mayor är SÄMST för mat men väldigt vackert så det bör man inte missa. Barrio de las letras gillar jag också för en drink och lite mat, särskilt ställena runt Plaza Santa Ana. För att gå ut och festa är absolut Chueca (HBTQ-barriot) och Malasaña bäst tycker jag, men det beror ju på tycke och smak. Det finns även ett helt fantastiskt bra sunkigt karaokeställe nära Gran Vía

. Generellt är dock Gran Vía gräsligt tycker jag och bör mest undvikas - så mycket folk och bilar och pollution och urk bara. Men det finns ett stort HM där och Primark och man är intresserad av sånt, samt ett riktigt bra Casa del libros.
Slutligen: mycket pickpockets på tuben så håll koll på väskor och fickor. Tuben är superenkel att navigera för övrigt och är billigt och bra. Puerta del Sol är jäkligt busy och packat med turister och folk så så där brukar jag aldrig vara. Det finns ett churreria nära där som är gammalt och väldigt känt men det brukar vara långa köer och jag känner ingen som tycker att deras churros är så mycket bättre än nån annans.
Hojta om du har några frågor och ha det så jättetrevligt! Madrid är en sån grymt fin stad tycker jag, världsbäst för umgänge och att bara ha det riktigt trevligt

.
Och just ja: Borde vara en självklarhet men flikar in det ändå: Snälla undvik tjurfäktningsturism (souvenirer eller besök). Det är så synd att turister stödjer sånt.