Reservationer i försäkring

Tussemaja

Trådstartare
Om man ska köpa häst, kan man då på något vis - utan att köparen berättar - får reda på via försäkringsbolaget om det finns några försäkringsreservationer?

Sv: Reservationer i försäkring

Varför inte bara be säljaren att få se försäkringspappren? allt står där.

Nej, bolaget får bara lämna ut dessa uppgifter om ägaren själv sagt att det är ok.

Om man ska köpa häst, kan man då på något vis - utan att köparen berättar - får reda på via försäkringsbolaget om det finns några försäkringsreservationer?

Be om att få ser försäkringspappret. Inget försäkringspapper inget köp.

Det står som sagt på försäkringspapprena.

OT:
Jag köpte häst förra året där det inte fanns några reservationer. Men hästen hade blivit behandlad på klinik för en skada året innan. Streckning i bakbenet + en lättare inflammation i hasleden. Hästen var behandlad och röntgad och därefter friskförklarad. Detta berättade säljaren. Jag bytte försäkringsbolag till mitt eget vid köpet. När jag får hem försäkringspapprena är det reservation på båda bak. :eek: Trots vet.bes, utan anmärkning. (Röntgen hade gjorts på kliniken endast ett halvår innan så det hoppade jag över.) Det gamla bolaget hade hänvisat till skadan och mitt bolag satte reservation.:devil:
Jag har haft en del samtal med mitt bolag utan resultat tyvärr. De kunde ev. ändra om jag efter ett år kunde göra en ny vet.bes. och röntgen som då kunde påvisa "rena" leder. Inflammationen i hasleden ville de ha som spatt. Nu är ju spatt en inflammation i hasens glidleder. Jag har sett kopia från kliniken och veteterinärutlåtandet och där står inte ord om någon spatt eller glidleder, endast hasled. Men reservationen gäller "alla typer av hältor på båda bak och effekter av detta". Jag har bråkat en hel del men inget hjälper. Tycker inte jag ska behöva göra ytterligare en vet.bes inkl röntgen när jag hade "rena" papper att visa när jag köpte hästen.

Önskar idag att jag inte hade bytt bolag utan tagit över den befintliga. Då hade det inte blivit någon reservation.

Som sagt ovan; bäst är att ta över säljarens försäkring, då slipper du den karens som följer med en nyteckning.

Om det inte går får man göra vad man kan. Som ansvarsfull köpare vill man ju försäkra sig om att hästen ÄR försäkrad och då ber man om försäkringsnumret. Sedan kan man kontakta ett annat försäkringsbolag och höra med dem vad försäkringen skulle kosta hos dem - då får du visserligen inte veta VAD hästen varit med om, men du får veta om det finns reservationer någonstans :cool:

Men själv skulle jag inte vilja köpa en häst om säljaren inte vill visa sina försäkringspapper - om allt är OK så finns det ingen anledning att inte visa dem och om det finns anledning att inte visa dem så vill jag inte köpa hästen...

Det hjälper inta alltid att få se försäkringspapperena heller...

När jag köpte min häst hade den en skada på ett bakben som var behandlat och hästen var triangelmärkt pga denna skada.

Jag läste försäkringspapperena och där stod reservation för hälta pga skada. Enligt säljaren hade hästen bara haft problem med det ena bakbenet, och att reservationen var satt på grund av detta.

När hästen kommit hem och jag skulle flytta över försäkringen på mig sa de på försäkringsbolaget att hästen hade reservationer på alla fyra benen - snacka om att jag blev snopen!

Tidigare ägare påstår att de inte visste om detta, hur nu det är möjligt! Men för att få reda på hur det verkligen ligger till måste man alltså prata med försäkringsbolaget! Vet dock inte huruvida de lämnar ut sådana uppgifter eller ej om man säger att det gäller ett ev köp. Min häst var redan överskriven på mig...

Fick också veta i veckan att min häst som bara varit skadad i ena bakbenet fick reservation på båda bak, trots att hon aldrig varit halt/skadad/ behandlad i det andra. Mycket snopet, men det är tydligen policy hos mitt försbolag... men när det handlar om fyra ben som på din, måste det ju ha hänt något fram också eller?

Jo, jag har luskat reda på resten också. Det fanns ytterligare reservationer utöver benen också...

Det jag vill ha sagt är att det går inte alltid att utläsa av försäkringsbrevet vad det finns för reservationer. Man bör alltså prata med försäkringsbolaget om hästen har reservation.

Kan man inte, genom att uppge hästens försäkringsnummer, få den infon från försäkringsbolaget?? Så gjorde en vi sålde häst till (hästen opererad för OCD i båda bak). Hon fick försäkringsnummret av oss och ringde upp bolaget, som berättade att hästen var helt fri från reservationer.
Kommer dock inte ihåg om hon ev. fick personnummer på den som stod för försäkringen oxå (min mamma...), men uppgifter fick hon iaf från bolaget. (däremot var vi tvungna att ringa djursjukhuset för att få ut journalerna därifrån när hon hade köpt hästen, de lämnar inte ut några papper till ngn annan än den som stod som ägare under behandlingen)

Kan man inte, genom att uppge hästens försäkringsnummer, få den infon från försäkringsbolaget?? Så gjorde en vi sålde häst till (hästen opererad för OCD i båda bak). Hon fick försäkringsnummret av oss och ringde upp bolaget, som berättade att hästen var helt fri från reservationer.
Kommer dock inte ihåg om hon ev. fick personnummer på den som stod för försäkringen oxå (min mamma...), men uppgifter fick hon iaf från bolaget. (däremot var vi tvungna att ringa djursjukhuset för att få ut journalerna därifrån när hon hade köpt hästen, de lämnar inte ut några papper till ngn annan än den som stod som ägare under behandlingen)

Endast om säljaren lämnar fullmakt!

Tips - för över försäkringen i ditt namn innan köp. Då får man full insyn i försäkringen då det blir din egen. Därefter gör man klart affären!

kl

det går ju att ange i köpekontraktet typ: förutsättning för köp att hästen kan försäkras som överenskommet/utan reservationer/till fulla köpeskillingen (eller liknande) inom en månad efter köp, annars går köpet omedelbart tillbaka.
finns en sån ruta att kryssa i i flera färdiga kontrakt.
så slipper man bli blåst iallafall...

Så om ens egen häst blivit behandlad tex i ett ben, kan man då påföras en reservation utan att ens få besked om det från försäkringsbolaget????

När jag köpte min islandshäst visste jag att hon hade haft lindrig fång som ung. Försäkringen hade säljaren låtit förfalla, så jag fick teckna ny. Eftersom jag visse att hon hade haft lindrig fång uppgav jag det, samt skickade in vet.intyg att hon var besiktigad UA. Försäkringsbolaget skickade ett försäkringsbrev helt fritt från reservationer. När hästen sedan fick fång hos mig var det på håret att jag inte fick ersättning för behandlingen på djursjukhus eftersom försäkringsbolaget hade i sina anteckningar att hon hade haft fång tidigare i livet. Nu blev hästen avlivad och detta pga av en infektion som inträffade på djursjukhuset. Hade inte detta hänt så vette sjutton om jag fått ersättning. Det var i samband med detta som jag fick höra, när jag påpekade att det ju inte stod något i mitt försäkringsbrev, att reservationer inte behöver vara skriftliga...

kl

det går ju att ange i köpekontraktet typ: förutsättning för köp att hästen kan försäkras som överenskommet/utan reservationer/till fulla köpeskillingen (eller liknande) inom en månad efter köp, annars går köpet omedelbart tillbaka.
finns en sån ruta att kryssa i i flera färdiga kontrakt.
så slipper man bli blåst iallafall...

Så har vi gjort i flera år och det har fungerat alldelles utmärkt.

När jag sålde häst sa mitt bolag att jag måste uttryckligen säga att det är ok att lämna ut uppgifter till ev köpare. Så det gjorde jag :)
Men som jag förstod fick de då "full insyn" så jag tror inte man ska behöva föra över försäkringen för att få all info.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 099
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Har ni någon gång varit med om att ett försäkringsbolag strulat när köpare ska ta över försäkringen? Har lämnat fullmakt men när köpare...
Svar
11
· Visningar
1 077
Senast: Liten
·
Övr. Barn Jag lärde mig precis att mitt barns försäkring betalar ut 10 000 kr när mitt barn fått sin ADHD-diagnos. Jag kanske är löjligt...
Svar
17
· Visningar
1 300
Senast: Sofie.S
·
Hundhälsa Jag har en omplacering via en förening. Föreningen meddelade att han hade reservation för artros, vilket jag har erfarenhet av så jag...
Svar
10
· Visningar
1 179

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka