Reservation ????????????

Hambo

Trådstartare
Jag fick mitt försäkringsbrev från A..ia i dag ang min nya Häst.
Där står det att han fått en Reservation på " Hältor med komplikationer"
Omprövas med veterinärintyg med böjprov samt longering .
Han är besiktigad UA men böjprov gjordes inte . Han är 4 år Islandshäst Ej Inriden, ( sadelvan etc är han ).
Är detta vanligt, just för att det är en Islandshäst ?
Är det bara att bita i det sura äpplet och Ringa vet för kompletterande intyg ?
Eller vänta med det tills han är inriden ?

Hej från Hambo

Sv: Reservation ????????????

Jag håller med, och undrar varför inget böjprov gjordes? Det har ju inget med inridning att göra?

Det beror nog på att inget böjprov gjordes på besiktiningen, varför gjordes inte det?

Jag skulle ringa ut vet och få det kompletterat för det är dumt med en reservation i onödan, det är ju nästan som att be om att få problem med det också bara för att just den delen inte är godkänd av Fsb.

Svarar alla.....
Köpte honom på Auktion ( Känner honom sedan förut )
Alla hästar hade godkända intyg, men tyligen har inga böjprov gjorts på
" unghästarna " Förstår ju det själv nu, att det måste ju göras .

Blev bara förvånad när pappret kom !
Nu är det ju bara hoppas att det inte är nåt fel på benen:eek:

Hej från Hambo

Jag tror inte att reservationen kan tas bort förrän efter ett halvår.

Halvårs gränsen gäller bara när reservationen satts pga skada, gäller ingen tidsgräns när reservationen satts pga att det saknas intyg på ett böjprov som i detta fallet. Då går det att häva reservationen så snart ett sådant intyg kommer in.

När vi har besiktigat unghästar för försäkring så har bolagen velat ha böjprov från att de är tre år.

Lycka till, det går säkert bra :)

Alla bolagen har en gräns vid 3-åringar. Där ska böjprov vara gjort vid besiktning annars blir det en reservation för hältor. Om nu allt är OK så får du bort reservationen omedelbart. Lycka till!

A

Min häst, som jag köpte som 3-åring, gjorde inte vet böjprov på "pga ålder" (står så på vet.intyget). Hon har varit försäkrad sedan jag köpte henne 2006 (när hon alltså var 3 år). Det står inget om reservationer på försäkringsbrevet, men har jag en häst som jag inte kommer att få ersättning för när vi åker på hältutredning om ett par veckor :crazy:? Nu blev jag orolig:(!

Kolla detta med ditt bolag. Nu har det ju gått 4 år och hon har varit frisk under tiden antar jag. Men generellt är det så att det sätts en reservation om inte böjprov är gjort om hästen fyllt 3 år. Du köpte henne kanske innan hon hade fyllt?

Men om inte annat så borde det skrivits ut en reservation om det finns någon.

A

kl

Fast jag har försäkrat hästar som inte ens varit besiktigade, utan några problem. Men det kanske beror på hur mycket livvärde man försäkrar dem i?

Eller kan det ha med hästras och/eller livvärde, som CBoogie undrar nedan, att göra? Min (haflinger) är försäkrad i 25000 kr liv och 120000 kr vet.vård. Shettisen som jag har försäkrade jag faktiskt in utan vet.besiktning. Inget livvärde alls på henne och 60000 kr vet.vård. Hon har varit på hältutredning utan problem i våras...

Det KAN ha att göra med vilken slags försäkring du vill ha, jag ville ha A1 blabla den dyraste:cool: . Det är nog därför, han fått en reservation.
" Min vet" är bortrest, så jag besiktigar honom i nästa vecka .
Tyvärr kan jag inte springa med honom själv pga min Häl .
Han har dessutom aldrig sprungit med någon, så han kommer nog inte fatta vad han ska göra:grin:

Hej från Hambo

Nu gjorde jag vad jag skulle gjort igår.
Jag ringde till Ag..a, för att fråga om Reservationen.
Dom svarade att ett nytt Försäkringsbrev var på väg för det första var fel !
Han behöver alltså inte böjas+ Longeras, som sagt han är 4 år.
Tänkte ni i Likande situationer skulle få veta det:angel:

Hej från Hambo

Va bra! Det är egentligen alltid bäst att kolla med, i ditt fall försäkringsbolaget innan man rådfrågar Buke;)

Liknande trådar

Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 966
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Starlink
  • Textilåtervinning

Hund, Katt, Andra Djur