Reseersättning, veterinär?

Mia_R

Trådstartare
Hur räknas sträckan, är det enkel väg eller tur och retur, minst en mil eller per km om det står milersättning? På två olika fakturor har jag fakturerats för sträckan 1.5 mil i det ena fallet och 1 mil i det andra, trots att det rör sig om ett par km och inte mil i det senare exemplet.

Finns det någon "standard" vid beräkningarna? :confused:

Sv: Reseersättning, veterinär?

Hej!
Vet inte säkert hur det funkar men de veterinärer som finns här tar en fast reskostnad oavsett hur lång sträckan är att köra.. 150:- (om nu inte det är jättelångt att åka då kostar det ännu mer) det är samtidigt som en inställelseavgift kan man säga... Tänk vad krångligt det måste bli annars när distriktsveterinärerna åker runt mellan gårdar och behöva hålla reda på exakt hur långt man kört... Då hänger det ju också helt och hållet på vart sjukdomsfallen bor under en dag hur veterinären kan planera sin resa.
Mvh Lisa

tror jag inte att det finns nån standard...jag kan berätta om en gång när jag själv var i göteborg o tävlade, min som ringde o sa att det var en av hästarna hemma som var helt galen , han löddrade och stod o slog som en tok i boxen....jag fick ringa distriktet och detta var ju såklart sent på kvällen.....iallafall så ringde sonen igen efter en halvtimme och sa att hästen var mycket lugnare nu och han åt också...jag ringde då distriktarn och sa att han inte behövde komma.....han hade då satt sig i sin bil och åkt enl han själv ett par km......så han fick bara vända hem igen....DÖM om min förvåning när jag sedan fick en räkning från honom.....800 kr !!!!!!!! :eek:
Vad lider folk av?????

Fast här är det inte en fast avgift, utan en milersättning + en bilersättning baserad på en sträcka. Det jag undrar är just om det finns nån tumregel om det räknas på enkel väg, mil i km räknat eller mil i "grund", om nån förstår hur jag menar... :smirk: Jag har ju fått räkningar där det är uppsatt 5 km eller 1 mil för samma sträcka, är på väg ut för att kolla hur långt det egentligen är. :crazy:

Senast ändrad:

För distriktsveterinärerna finns det säkert regler som Jordbruksverket tagit fram så det blir enhetligt. För privatpraktiserande är det säkert upp till var och en att bestämma. Antingen en standardavgift som är samma för alla eller baserat på det verkliga avståndet. Hur noga man mäter och varifrån man mäter (hela dagens ressträcka utslaget på de stall man besökt eller faktiskt rest sträcka från föregående patient, avrundat till kundens fördel eller exakt). Det kan finnas rekommendationer som man kan följa om man vill men eftersom alla privatpraktiserande är egna företagare så är det i slutänden upp till var och en. Det jag kan säga är att man går back på resorna oavsett vilken modell man använder eftersom man inte kan ta betalt för den faktiska resekostnaden inkl värdeminskning på fordonet + ens egen tid (medan man reser kan man inte ha betalande kunder). Så är det för mig i alla fall.

mvh
Lejonelle (hästmassör)

Tja, i det här fallet har h*n åkt på morgonen hemifrån sig 4 km, generöst räknat, till stallet och för det får jag betala 75 kr normalt enligt NNs beräkningar och 120 kr vid akutfall. I mina ögon är det rätt ordentligt betalt och lär troligtvis täcka in både tid, värdeminskning + drivmedel för de kilometrarna. Ska jag slå ut den faktiskta resekostnaden det blir per mil har vi då för normalresan 187.50:- och för "akutresan" samma sträcka 300:-. Ingen av gångerna har det varit mer akut än att jag ringt och frågat om h*n kan komma förbi under dagen utan att i förväg beställt tid, dvs ingen kund har heller drabbats.

Då kommer vi att räkna på samma vis när vi skickar motfaktura på konsultarvode till NN, dvs 300:-/mil eftersom det är helg + konsulttid timme för timme. Enbart resorna enkel väg blir då ca 1200:-. :smirk:

Senast ändrad:

Det finns reglerat i en författnng som heter "Avgifter vid veterinär tjänsteutövning" för DV, men de flesta tillämpar den i huvudsak.( även om privata veterinärer är fria i sin prissättning, betala och le..)

I princip ska veterinären dela upp alla planerade resor för dagen lika på djurägarna, ingen djurägare ska dock behöva betala för mer än en tur och retur-resa räknat från DVstationen. Sedan tror jag att DV har en milkostnad på 35 kr/mil, men är osäker

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård I morse kom dottern in och meddelade att tvåårshingsten hade ett stort sår på utsidan strax under vänster framknä, bakom tjockaste delen...
Svar
12
· Visningar
1 654
Övr. Barn Lika bra att varna på en gång att det här kanske blir ett både långt och rörigt inlägg. Jag startade en tråd här för 5 år sedan om...
Svar
13
· Visningar
2 104
Senast: Sjalen
·
Ekonomi & Juridik Visste inte riktigt var tråden skulle ligga, men jag behöver hjälp. Jag har haft min häst utlånad på foder i ca ett halvår. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 926
Hästvård Är det vanligt att veterinären inte vill ta emot för återbesök? Var på klinik med min medryttar/halvfodervärdshäst i början av oktober...
Svar
0
· Visningar
896
Senast: karini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Julklappar 2024!
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4

Hund, Katt, Andra Djur