Resebudget typ 10.000:- vart hamnar man??

GotAsecret

Trådstartare
Säg att man har en budget på ca 10.000:- (inkl. flyg/transfer/boende /mat/ev. resor med kollektivtrafik och gärna shopping eller annat inkluderat) vart hamnar man för det?
Sol/bad ej aktuellt och det är i så fall en weekend /kortvecka.
Funderar på t.ex. Prag, någon som har erfarenheter därifrån? Hur är prisklasser där ungefär?
Finns det något "speciellt" att göra/se där eller är det mest en "vanlig" stad liksom?

Tacksam för svar och information/erfarenheter :)

Säg att man har en budget på ca 10.000:- (inkl. flyg/transfer/boende /mat/ev. resor med kollektivtrafik och gärna shopping eller annat inkluderat) vart hamnar man för det?
Funderar på t.ex. Prag, någon som har erfarenheter därifrån? Hur är prisklasser där ungefär?
Finns det något "speciellt" att göra/se där eller är det mest en "vanlig" stad liksom?

Jag var i Prag i mars. Blev bjuden av vänner:love: eftersom jag fyllde jämt. Detta innebär att jag inte har koll på vad resan kostade, men jag kan inte tänka mig annat än att tio papp är en väl tilltagen budget för en långhelg i Prag. Jag föreslog själv resmålet eftersom mina vänner ville bjuda och jag då kände att jag ville att så många som möjligt skulle kunna följa med utan att behöva känna att det blev dyrt.

Flygbiljetter tror jag finns för ca 1500. Hotell måste gå att få tag på billigt. Det var billigt att äta och dricka. Det fanns små mysiga krogar överallt.

Det var enkelt och billigt att ta sig fram till fots eller med tunnelbana eller spårvagn. Engelskkunskaperna hos folk var generellt bra, så det funkade bra att beställa på restauranger och ställa frågor.

Prag är en stad fylld av kultur. Vackra hus, främst från tidigt 1900-tal tittade vi på.Vi gjorde en halvdagsutfärd till borgen Vysehrad där vi kollade fin utsikt, borgen, en kyrka, ett museum... allt möjligt. Vi impulsköpte också biljetter till en konsert i en barockhall. Utbudet av konserter (klassisk musik) var mycket stort. Då var det inte fråga om stora hallar utan om mindre lokaler eller kanske kyrkor.

Jag ska definitivt åka tillbaka!

Man kan få rätt mycket för de pengarna med lite tur och timing. Jag och maken var i Venedig tisdag-lördag i juni månad för några år sedan. Bil till Arlanda, parkering, övernattning på hotell natten innan avgång, transfer mellan flygplatsen och Venedig, hotell, mat osv för två personer gick på inte fullt 11 000 kr.

Minns inte exakta prispunkter på allt, men jag minns att flyget gick på ca 2 000 kr t o r för två personer och hotellet strax över 4 000 kr. Egentligen kostade hotellet nästan det dubbla (fyrstjärnigt superfint hotell), men genom att boka tidigt och dessutom få en natt gratis genom någon kampanj blev det riktigt billigt. Maten blev inte heller så dyr som vi trodde, vilket delvis berodde på att frukosten var gudomlig så vi stod oss långt in på eftermiddagen och därför bara åt sen lunch eller tidig middag utöver frukosten, delvis på att vi lät bli turistkvarteren och därför kunde få en god pasta eller pizza för typ 12 euro. Transportkostnaderna i själva Venedig var rätt låga. Vi gick bara de första två-tre dagarna och köpte sedan var sitt båtkort för några hundralappar var. Vi shoppade dock inte så mycket, ska tilläggas. La desto mer pengar på glass, för det var VARMT. :D

Jag har en resa bokad för två personer till Rom en vecka om ett litet tag. Flyg och hotell kostar lite över 6000 kronor för oss båda tillsammans (dubbelrum). Att vi skulle sätta sprätt på mer än 14 000 kronor ihop när vi väl är där, håller jag för osannolikt. Så Rom är väl ett tips, då.

Jag har en resa bokad för två personer till Rom en vecka om ett litet tag. Flyg och hotell kostar lite över 6000 kronor för oss båda tillsammans (dubbelrum). Att vi skulle sätta sprätt på mer än 14 000 kronor ihop när vi väl är där, håller jag för osannolikt. Så Rom är väl ett tips, då.
Men det låter ju fantastiskt! :love:
Problemet är väl att det känns som att Italienare är rätt förtjusta i allt som har med tomater att göra, och det tål jag inte minsta lilla av :o
Nog för att det säkert skulle gå att LÖSA oavsett, men jag vill inte krångla för mycket :D

Ska du åka ensam? För en person är 10 000 mkt pengar. Du kan flyga till i princip hela Europa, bo på helt ok hotell, och äta ett par dagar utan problem så länge du inte går på svindyra restauranger.

Prag är jättetrevligt! God mat, lättturistat, lätt att hitta, många hotell, och enkelt att ta sig dit. Fortfarande lägre prisklassen.

Krakow är också jättefint, eller Warsawa. Vackert, billigt, god mat.

Alternativt gör en kombo och åker till vackra Wien ngra dagar för att sedan ta dig vidare till Bratislava? Med ÖBB från Wien är du där på en timme för drygt 10 euro.

Jag och maken var i södra Polen (Polanica) på spahotell fre-mån med mitt jobb i augusti. Jag har inga exakta siffror men 10 000 kr skulle man klara sig bra på för 2 pers där nere i några dagar inkl resan. Allt är billigt och där vi var var det väldigt vackert. Kommer lätt åka tillbaka :love:

Prag var jag i när vi hade skolresa i 9an. Vill gärna tillbaka dit! Vacker stad :) Kostnad har jag tyvärr ingen koll på. Men som någon redan sagt så är 10 000 väl tilltaget om man är ensam.

Men det låter ju fantastiskt! :love:
Problemet är väl att det känns som att Italienare är rätt förtjusta i allt som har med tomater att göra, och det tål jag inte minsta lilla av :o
Nog för att det säkert skulle gå att LÖSA oavsett, men jag vill inte krångla för mycket :D
Alltså, min erfarenhet är att det aldrig har kostat så mycket som 10 000/person att resa en vecka eller så inom Europa, flyg, hotell och konsumtion på platsen inräknat. Det är givetvis fullt möjligt att göra av med det tiodubbla, men det är ju en annan sak. Det vore ju även möjligt på hemmaplan. Kort sagt, 10 000 är inte en problematisk budget, utifrån vad jag är van vid.

Enkelrum är ju dyrare än ett halvt dubbelrum som man delar med någon, men fortfarande ser jag inga problem med din bugdet.

San Sebastian i Spanien :love:
Om du kan tänka dig flyg med Ryan air, så är budgeten inga som helst problem. Osäker på hur priserna ser ut med andra flygbolag, men finns säkert billiga om man bokar i tid.

Maten är fantastisk, fin shopping och trevlig miljö med mycket att se!
Var där i somras och vill absolut dit igen :love::love:

Kom hem från Rom i förrgår, 20 000 för 4 personer, 4 nätter, relativt dyrt hotell (5 stjärnigt, så det går att få MYCKET billigare) , allt utom middagar ingick. Rekommenderas starkt, vi har haft en fantastisk helg! Annars är det ju väldigt billigt i Prag :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka