resår som ALDRIG töjer sej

Lollan

Trådstartare
Suck.

Jag har nu haft min 130 cm långa prestige magplatta i ca 1 halvår.
Den var naturligtvis kort redan när jag köpte den men alla sa att den skulle töja sej, vilket den inte gjort...
jag får använd förlängningar (akvlippt stigläder) och efter det kan jag ha dem på 1 hålet på ena o 2 hålet på andra...ibland 2-2....
men är det nån som har nåt tips på hur man kan få resåren att länga sej, ev bli mjukare??
just nu är resåren stenhård, nästan som läder...
orkar inte mer nu helt enkelt....

Sv: resår som ALDRIG töjer sej

Bra resår ska inte töja sig bara vidga sig litegrann vid användning....

Lollan skrev:
Suck.

Jag har nu haft min 130 cm långa magplatta i ca 1 halvår.
Den var naturligtvis kort redan när jag köpte den men alla sa att den skulle töja sej, vilket den inte gjort...
jag får använd förlängningar (akvlippt stigläder) och efter det kan jag ha dem på 1 hålet på ena o 2 hålet på andra...ibland 2-2....
men är det nån som har nåt tips på hur man kan få resåren att länga sej, ev bli mjukare??
just nu är resåren stenhård, nästan som läder...
orkar inte mer nu helt enkelt....

Konstigt min prestige magplatta töjdde sig lätt:/

tror du att det skulle hjälpa om jag blötte resåren med varmt vatten?

precis vad jag tänkte på...

har du någon tunna i närheten som är längre än 130cm i omkrets?

jag skulle provat (obs har ingen aning om om det funkar, det var det första som for upp i huvudet på mig):

blöt resåren i varmt vatten och sätt fast den runt tunnan på något sätt + så att du försöker dra år så pass hårt att den dras ut liite iafl.
kanske använda stigläder som skarv?
Och så håller du resåren blöt med hett vatten. låt den torka, blöt den igen, låt den torka, blöt igen....
Så efter en - ett par dagar kan du ju prova ta loss den och se om det blivit nån ändring.

OBS! Det kan ju bli helt fel och allting bara går sönder också. att du förstör resåren helt...

eller byt gjord helt enkelt :cool:

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula... 2
Svar
23
· Visningar
4 970
M
Hästvård Undrar om det är någon här som vet hur jag ska göra. Det är så att jag igår, efter ett ridpass, upptäckte att min hästs ena framhov...
Svar
10
· Visningar
2 259
Senast: Madeleine Nilsson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Alternativ till försäkring